>
Dersin Adı | Dersin Kodu | Dersin Türü | Dersin Düzeyi | Dersin Yılı | Dersin Verildiği Dönem | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|---|
Kozmolojiye Giriş | FIZ407 | Seçmeli | Lisans | 4 | Güz | 4 |
Prof. Dr. Recep Taygun GÜRAY
1) Big Bang'deki başlangıcı ve erken galaksi oluşumuna kadar olan gelişimi içeren modern kozmolojik evren görüşümüzün teorik temelini açıklar
2) Evrenin oluşumu için Friedmann denkleminin türetir ve anlamını açıklar.
3) Evrenin termal tarihini tanımlar ve rölik parçacıık, mikrodalga fon radyasyonu ve ilk-evre elementlerinin orijinini açıklar.
4) Evrenin Büyük Patlama modeli ile ilgili problemlerini açıklar ve bunların Enfilasyon senaryosuyla nasıl çözüldüğünü açıklar.
5) Kozmolojinin uyum modeline götüren gözlemsel kanıtları ifade eder.
Program Yeterlilikleri | ||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ||
Öğrenme Kazanımları | ||||||||||||||
1 | Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Düşük | Orta | ||||||||
2 | Düşük | Orta | Orta | Yüksek | Orta | |||||||||
3 | Düşük | Orta | Orta | Yüksek | Orta | |||||||||
4 | Düşük | Orta | Orta | Yüksek | Orta | |||||||||
5 | Düşük | Orta | Orta | Yüksek | Orta |
Yüz Yüze
Yok
Yok
Kozmolojinin gözlemsel verileri. Kozmolojinin amacı. Kozmolojide uzaklıkların değerlendirilmesi. Hubble yasası. Optik dışı astronominin verileri. Evrenin yoğunluğu. Kozmik mikro-dalga background radyasyonu. Teorik modelin dinamiği. Özel evren modelleri. Büyük Patlama (Big bang nükleer sentezi)
1- M. Trodden and S. M. Carroll, TASI lectures: Introduction to cosmology, astro-ph/0401547, 2004
2- Nuclei in the Cosmos: Proceedings of the Second International Symposium on Nuclear Astrophysics, Held in Karlsruhe, Germany, 6-10 July 1992
3- Introduction to Cosmology, Lecture notes by David H. Lyth (Lancaster University), 1993
1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Problem Çözme
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı |
70% |
||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
|||||||||||||||
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı |
30% |
||||||||||||||
Toplam | 100% |
Türkçe
İstenmemekte