>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Fortran MAT428 Seçmeli Lisans 4 Bahar 6

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Zahir MURADOĞLU
Doç. Dr. Mine Aylin BAYRAK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Fortran programlama dilini anlar.
2) Temel Fortran komutlarını anlar.
3) Fortran Programlama dilinin temel tanımlarını öğrenip programı planlar.
4) Vektör ve matrislerle ilgili işlemleri Fortran programına uygular.
5) Lineer denklem ve denklem sistemlerinin yaklaşık çözüm yöntemlerini fortran programında uygularlar.
6) Lineer olmayan denklem sistemlerinin yaklaşık çözüm yöntemlerini fortran programında uygularlar.
7) Adi diferansiyel denklem sistemlerinin yaklaşık çözüm yöntemlerini fortran programında uygularlar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
6 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
7 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

FORTRAN dilinin tarihçesi (sürümleri) ve alfabesi. Program yazılım kuralları.Veri tipleri . Hazır fonksiyon kütüphanesi . Matematiksel işlemler .Aritmetik ve mantıksal ifadeler. GO TO deyiminin şekilleri. Mantıksal ve aritmetik IF deyimi. DO- döngü deyimi. FORMAT deyimi ve format belirleme. Giriş ve çıkış deyimleri. Vektör ve matrislerin tanımlanması. Aritmetik deyim fonksiyonları. FUNCTION ve SUBROUTINE altprogramları. COMMON ve BLOK DATA deyimleri. Lineer cebirsel denklemler sisteminin Basit iterasyon (Jakobi) ve Gauss-Seidel yöntemi ile çözümü için program yazılması.Enterpolasyon Polinomları (Lagrange , Newton) için program yazılması. Lineer olmayan denklemlerin yaklaşık çözüm yöntemleri (Basit iterasyon, İkiye bölme, Newton – Raphson (Teğetler), Kirişler) için program yazılması . Lineer olmayan denklemler sisteminin yaklaşık çözüm yöntemleri (Basit iterasyon, Seidel , Newton) için program yazılması . Sayısal diferansiyel ve Sayısal integral . Adi diferansiyel denklemler için Cauchy probleminin yaklaşık çözüm yöntemleri (Euler , Runge - Kutta). Adi diferansiyel denklemler için sınır-değer probleminin yaklaşık çözüm yöntemleri.

Haftalık Ders İzlencesi

1) FORTRAN dilinin tarihçesi (sürümleri) ve alfabesi. Program yazılım kuralları.Veri tipleri . Hazır fonksiyon kütüphanesi .
2) Matematiksel işlemler .Aritmetik ve mantıksal ifadeler. GO TO deyiminin şekilleri.
3) Mantıksal ve aritmetik IF deyimi. DO- döngü deyimi.
4) FORMAT deyimi ve format belirleme.
5) Giriş ve çıkış deyimleri.
6) Vektör ve matrislerin tanımlanması. Aritmetik deyim fonksiyonları.
7) FUNCTION ve SUBROUTINE altprogramları. COMMON ve BLOK DATA deyimleri.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Lineer cebirsel denklemler sisteminin Basit iterasyon (Jakobi) ve Gauss-Seidel yöntemi ile çözümü için program yazılması.
10) Enterpolasyon Polinomları (Lagrange , Newton) için program yazılması.
11) Lineer olmayan denklemlerin yaklaşık çözüm yöntemleri (Basit iterasyon, İkiye bölme, Newton – Raphson (Teğetler), Kirişler) için program yazılması .
12) Lineer olmayan denklemlerin yaklaşık çözüm yöntemleri (Basit iterasyon, İkiye bölme, Newton – Raphson (Teğetler), Kirişler) için program yazılması .
13) Lineer olmayan denklemler sisteminin yaklaşık çözüm yöntemleri (Basit iterasyon, Seidel , Newton) için program yazılması .
14) Sayısal diferansiyel ve Sayısal integral .
15) Adi diferansiyel denklemler için Cauchy probleminin yaklaşık çözüm yöntemleri (Euler , Runge - Kutta).Adi diferansiyel denklemler için sınır-değer probleminin yaklaşık çözüm yöntemleri
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Ian M. Smith, Programming in Fortran 90: A First Course for Engineers and Scientists ,1995 Daniel D. McCracken, William S. Salmon] Computing for Engineers and Scientists with Fortran 77, 2nd ed., Wiley, 1988
2- C.Parmaksızoglu, M.Tunc,Fortran 90&95, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. 1999.
3- Dr. B. Kanber, Dr. A. Beddall ,An Introduction to Fortran 95, Seçkin Yayıncılık , 2006.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Grup Çalışması
6) Bireysel Çalışma
7) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte