>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Türk Dili II (ue) TDB110 Zorunlu Lisans 1 Bahar 2

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Efnan DERVİŞOĞLU
Doç. Dr. Meriç HARMANCI
Doç. Dr. Esra SAZYEK
Dr. Öğr. Üyesi Şenel GERÇEK
Öğr. Gör. Nülüfer AKLIN
Öğr. Gör. Dilek AKSOYLU ÇAVDAR
Öğr. Gör. Feyza ANLIPAK
Öğr. Gör. Fazilet ÇAKIT
Öğr. Gör. Ali DOĞAN
Öğr. Gör. Nilgün DURAK
Öğr. Gör. Emel ESENTÜRK
Öğr. Gör. Gökhan GÜLER
Öğr. Gör. Yasemin GÜRSU
Öğr. Gör. Turgut KARAÇOBAN
Öğr. Gör. Onur Alp KAYABAŞI
Öğr. Gör. Rabia Gökcen KAYABAŞI
Öğr. Gör. Elif KAYABAŞLI CORA
Öğr. Gör. Demet KILIÇKAN
Öğr. Gör. Fatih KIRAN
Öğr. Gör. Ahmet KOÇAK
Öğr. Gör. Sezin OKTAY
Öğr. Gör. Hülya SEYHAN
Öğr. Gör. Sercay SORGUN
Öğr. Gör. İhsan TOPÇU
Öğr. Gör. Özgür UÇUM
Öğr. Gör. Dr. Fatma ÜÇLER
Ögr. Gör. Dr. Tolga BAYINDIR
Ögr. Gör. Dr. Derya KILIÇKAYA
Ögr. Gör. Dr. Ece ONURAL
Ögr. Gör. Dr. Özlem TEGÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Sözlü ve yazılı anlatımda sözcüklerin işlevini tanır.
1) Sözlü ve yazılı anlatımda sözcüklerin işlevini tanır.
2) Türkçe cümlelerde doğru söz diziminin önemini ayırt eder.
2) Türkçe cümlelerde doğru söz diziminin önemini ayırt eder.
3) Edebi metin ve kitaplardan seçilmiş cümle ve parçaları çözümleme yöntemlerini geliştirir.
3) Edebi metin ve kitaplardan seçilmiş cümle ve parçaları çözümleme yöntemlerini geliştirir.
4) Duygu ve düşünceleri yazarak ve konuşarak açık bir biçimde söyler.
4) Duygu ve düşünceleri yazarak ve konuşarak açık bir biçimde söyler.
5) Öykü, roman, tiyatro, şiir, deneme, anı gibi edebi türlerin özelliklerini tanır.
5) Öykü, roman, tiyatro, şiir, deneme, anı gibi edebi türlerin özelliklerini tanır.
6) Dilekçe, rapor, özel mektup ve iş mektupları, CV gibi resmi yazı kurallarını tanır ve uygular.
6) Dilekçe, rapor, özel mektup ve iş mektupları, CV gibi resmi yazı kurallarını tanır ve uygular.
7) Konferans, sempozyum, kongre, mülakat, panel, açık oturum gibi sözlü anlatım türlerini tanır.
7) Konferans, sempozyum, kongre, mülakat, panel, açık oturum gibi sözlü anlatım türlerini tanır.
8) Bilimsel araştırma yöntemlerini tanır ve kütüphaneden yararlanma davranışını geliştirir.
8) Bilimsel araştırma yöntemlerini tanır ve kütüphaneden yararlanma davranışını geliştirir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Orta Orta Orta     Yüksek Düşük Yüksek Orta Yüksek     Yüksek
1 Yüksek Yüksek Orta Orta Orta     Yüksek Düşük Yüksek Orta Yüksek     Yüksek
2 Yüksek Yüksek Orta Orta Orta     Yüksek Düşük Orta   Yüksek     Yüksek
2 Yüksek Yüksek Orta Orta Orta     Yüksek Düşük Orta   Yüksek     Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
6 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
6 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
7 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek   Düşük Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
7 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
8 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
8 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek

Eğitim Şekli

e-ders

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Bu ders, sözcük ve anlamı, anlamları yönünden sözcükler, sözcüklerin gerçek, yan ve mecaz anlamları, deyimler, ikilemeler, terimler, dil yanlışları, Türkçenin cümle yapısı, cümle ögeleri, cümle çözümlemeleri, roman, makale, deneme, şiir gibi yazılı anlatım türleri, sunum, rapor ve tutanak örnekleri, dilekçe, iş mektubu ve CV yazma, karşılıklı konuşma ve tartışma, analiz gibi konuları içerir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Yazılı anlatım türleri: Makale. Makale ile ilgili genel bilgiler. Bir makalenin nasıl hazırlanıp yazılacağının açıklanması. Çeşitli makale örneklerinin okunması. "Dil bilincinin gelişmesi, dil kirliliği ve Atatürk'ün Dil Anlayışı" konulu makale hazırlanması.
2) Yazılı anlatım türleri: Deneme, eleştiri, fıkra ve röportaj. Bu türlerin özellikleri ve örnek parçaların incelenmesi.
3) Olay yazıları: Hikaye. Türk edebiyatından hikaye örnekleri.
4) Olay yazıları: Roman. Romanın tanımı, konusu, unsurları ve çeşitleri. Türk ve dünya edebiyatından roman örnekleri.
5) Duygu yazıları: Şiir. Türk edebiyatında tanınmış bazı şairlerin şiirlerin örneklerin okunması ve şiir okuma ve dinleme zevkinin kazandırılması.
6) Günlük hayatla ilgili yazılı anlatım türleri: Gezi, hatırat ve günlük. Bu türlerle ilgili örnek parçaların okunarak incelenmesi.
7) Yazılı anlatım türleri: Mektup. Mektubun günlük hayatla ilgisi. Elektronik posta yoluyla yapılan yazışmalarda bu türün nasıl yapılacağı. Türk edebiyatından örnek mektupların okunması.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Sözlü anlatım türleri: Konferans, sempozyum, kongre ve mülakat. Gençlik sorunları, sevgi ve hoşgörünün önemi vb. konularda bir konferans örneğinin hazırlanması.
10) Tartışmaya dayalı anlatım türleri: Panel, forum, açık oturum. Çağdaşlaşma ve laiklik, demokrasi ve cumhuriyet vb konularda bir açık oturumun yapılması.
11) Bilimsel araştırma yöntemleri. Konunun seçilmesi ve sınırlandırılması. Bir plan örneği hazırlanarak buna göre bir kaynak taranmasının yapılması.
12) Araştırma sonuçlarının yazıya geçirilmesi. Kaynak gösterme ve dipnot yazma.
13) Dil ve kültür hakkında süreli yayın, kitap ve ansiklopedilerin tanıtılması.
14) Kütüphanelerden yararlanma. Kütüphanelerin toplumsal hayatta işlevi ve önemi. Elektronik ortamda bilgiye ulaşma.
15) Kütüphaneden yararlanma ve elektronik ortamda bilgiye ulaşma uygulamaları.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Üniversiteler İçin Türk Dili, Kocaeli Üniversitesi Yayınları
2- Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil/Ana Çizgileriyle Dilbilim , c.1,2,3, Türk Dil Kurumu., 1979-1982
3- Karahan, Leyla, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 1999
4- Karaalioğlu, Seyit Kemal, Kompozisyon Sanatı, İstanbul, Ocak 1999
5- Kudret, Cevdet, Örneklerle Edebiyat Bilgileri, c. 1, 2, İnkılap Kitabevi, 1980
6- Özdemir, Emin, Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Remzi Kitabevi, Ocak 1999
7- Aksan, Doğan, Her Yönüyle Dil/Ana Çizgileriyle Dilbilim , c.1,2,3, Türk Dil Kurumu., 1979-1982
8- Karahan, Leyla, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 1999
9- Karaalioğlu, Seyit Kemal, Kompozisyon Sanatı, İstanbul, Ocak 1999
10- Kudret, Cevdet, Örneklerle Edebiyat Bilgileri, c. 1, 2, İnkılap Kitabevi, 1980
11- Özdemir, Emin, Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Remzi Kitabevi, Ocak 1999
12- Binyazar ,Adnan,Yazmak Sanatı:Kompozisyon.İstanbul:Varlık Yayınları,1969
13- Göker, Osman, Uygulamalı Türkçe Bilgileri. İstanbul:MEB Yayınları ,1997
14- Hamza, Zülfikar,Yüksek Öğretimde Türkçe Yazım ve Anlatım.Ankara,1981
15- Özön,Musatafa Nihat,Yazmak Sanatı ve Kopozisyon ,İstanbul,Varlık Yayınevi,1960
16- Oya Adalı ,Anlamak ve Anlatmak ,İstanbul,Pan Yayıcılık,2003
17- Aksoy Ömer Asım, Dil Yanlışları, İstanbul, Adam Yayınları, 1993
18- Develi, Hayati ,Dil Doktoru ,İstanbul ,3F Yayıevi,2006
19- Ergin, Muharrem,Türk Dil Bilgisi,İstanbul,Bayrak Yayınları,2000
20- Gülensoy,Tahir Nejat,Türkçe El Kitabı,Ankara,Akçağ Yayınları,2000

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri
6) Rol Yapma
7) Grup Çalışması
8) Beyin Fırtınası
9) Bireysel Çalışma
10) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

20%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte