>

Yeni Türk Edebiyatında Hikâye Tahlilleri

Türk Dili ve Edebiyatı

Fen - Edebiyat Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Yeni Türk Edebiyatında Hikâye Tahlilleri TDE225 Seçmeli Lisans 2 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Gonca ARKON TEKİNEL
Doç. Dr. Pelin ASLAN AYAR
Doç. Dr. Cem Yılmaz BUDAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Öğrenciler Türk edebiyatında hikayenin tarihçesi hakkında bilgi elde edecek.
2) Öğrenciler modern Türkçe hikayeleri analiz etme ve yorumlama beceresi kazanacak.
3) Öğrenciler hikayeler üzerinden hikayelerin ait oldukları dönemin toplumsal koşullarını irdeleyebilecekler.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük Orta Düşük Orta Orta Düşük Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Düşük Orta Düşük Orta Orta Düşük Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Düşük Orta Düşük Orta Orta Düşük Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Bu ders Tanzimat döneminden başlayarak Türk edebiyatından belli başlı yazarların hikâyelerini çözümleme, yorumlama ve incelemeyi hedefler. Hikâye, anlatı bilim yöntemleri açısından tanıtılır; hikâyenin anlatıcı, karakter, zaman, mekân gibi unsurları ve iç çözümleme, iç konuşma, bilinç akışı gibi teknikleri sayesinde hikâye çözümlemesi öğretilir. Samipaşazade Sezai aracılığıyla Tanzimat dönemi, Halit Ziya Uşaklıgil ve Hüseyin Rahmi Gürpınar aracılığıyla Servet-i Fünun dönemi, Ömer Seyfettin, Refik Halit Karay, Halide Edip Adıvar ve Yakup Kadri Karaosmanoğlu aracılığıyla Milli Mücadele dönemi, Memduh Şevket Esendal ve Reşat Nuri Güntekin aracılığıyla Cumhuriyet dönemi hikâyeleri incelenir. Kendine özgü tarzıyla Sait Faik, hikâyede yeni tekniklerle yeni imkânlar açması açısından Haldun Taner hikâyeciliğine ayrıca odaklanılır. Sabahattin Ali, Orhan Kemal, Füruzan, Adalet Ağaoğlu ve Yaşar Kemal üzerinden toplumcu gerçekçi hikâye, Ahmet Hamdi Tanpınar, Oğuz Atay, Vüs’at O. Bener, Bilge Karasu üzerinden modernist hikâye, Oğuz Atay, Murat Gülsoy, Tomris Uyar, Özen Yula, Murathan Mungan gibi isimler üzerinden postmodernist hikâye yorumlanır.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi



Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte