>

20. Yüzyıl Felsefe Tarihi I

Felsefe

Fen - Edebiyat Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
20. Yüzyıl Felsefe Tarihi I FEL421 Zorunlu Lisans 4 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Fehmi ÜNSALAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Felsefe tarihine sistematik bir yaklaşımı tanırlar.
2) 20. yüzyıl felsefe tarihine damgasını vurmuş filozofların görüşlerini ayırt ederler.
3) 20 yüzyıl felsefe problemlerini tanımlarlar.
4) Bilgi, bilim, politika felsefesinde öce çıkan çağdaş problemleri değerlendirirler.
5) istenç özgürlüğü konularında 20. yy.da yapılan tartışmaları analiz ederler.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1
Öğrenme Kazanımları
1 Orta
2 Yüksek
3 Yüksek
4 Yüksek
5 Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Dil Felsefesi

Dersin İçeriği

20. yüzyılda, bilgi kuramındaki gelişmeler, güvenirlikçilik, temelcilik, tutarlılık kuramlarının ana tezleri, dil felsefesinde 20. yüzyıldaki gelişmeler, anlam teorileri, 20. yüzyılda bilim felsefesi ana problemlerine yaklaşımlar, positivism, tarihsel okul vbnin bilim ve bilimsel yöntem anlayışları, 20. yüzyılda zihin felsefesindeki gelişmeler, fizikalizm, materyalizm, fonksiyonalizm, vb. akımlar ele alınacaktır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Genel giriş
2) 20. Yüzyıl felsefesinin temel sorunları
3) Husserl: Fenomenoloji
4) Fenomenolojinin amacı
5) Fenomenolojik yöntem
6) Hermeneutik ve sosyal bilimler
7) Gadamer ve hermeneutik
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Gadamer ve hermeneutik
10) Heidegger'de varlığın zamansallığı
11) Camus'da yaşamın saçmalığı
12) Sartre'da hiçlik olarak varlık
13) Postmodernizmin modernizme itirazları
14) Postmodern dönemeç
15) Tartışma
16) Final

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Max Weber, “Şehrin Doğası”
2- Georg Simmel, “Metropol ve Zihinsel Yaşam
3- Tönnies, “Gemeinschaft ve Gesselschaft
4- Perry Anderson, Batı Marksizmi Üzerine Düşünceler.
5- Georg Lukacs, Tarih ve Sınıf Bilinci
6- Antonio Gramsci, Hapisane Defterleri
7- Louis Althusser, İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları
8- Albert Camus, Başkaldıran İnsan
9- Michel Foucault, Özne ve İktidar

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte