>

Yontmataş Alet Teknolojisi

Arkeoloji

Fen - Edebiyat Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Yontmataş Alet Teknolojisi ARK325 Seçmeli Lisans 3 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Ayşin KONAK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Paleolitik ve Neolitik Dönenim kuramsal temellerini bilir.
2) Paleolitik ve Neolitik Dönemlerin özelliklerini öğrenir.
3) Paleolitik Dönemin yontma taş buluntularını inceler.
4) Neolitik Dönemin yontma taş buluntularını inceler
5) Paleolitik ve Neolitik Dönem yontma taş buluntularını karşılaştırır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Prehistorya I ve II

Dersin İçeriği

Paleolitik ve Neolitik Dönem’de Anadolu’da gözlenen teknolojiler, temel terminoloji, taş alet morfolojisi, jeokimyasal teknikler, yontma analizleri, taş alet analizi, taş alet çeşitliliği

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dersin amacı, içeriği ve materyalleri hakkında bilgi.
2) Taş aletlerin morfolojik dinamikleri
3) Taş alet üretiminin temelleri
4) Taş aletlerin morfolojik dinamikleri
5) Jeokimyasal teknikler
6) Yonga üretimi
7) Yontma üzerine analizler
8) Ara Sınav
9) Taş alet analizleri
10) Taş alet tipleri
11) Taş aletlerin işlevleri
12) Taş alet toplulukları
13) Yonga alet analizleri
14) İki yüzeyli alet analizi
15) Hammadde kaynakları
16) Yıl Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Arsebük, G., 1996, “Trakya’da eski bir yerleşim yeri: Yarımburgaz Mağarası Alt Paleolitik Çağ Bulguları”, Anadolu Araştırmaları XIV: 33-50.
2- Arsebük, G., 2011, Yarımburgaz Mağarası, Arkeoatlas 1: Tarihöncesinden Demir Çağı'na Anadolu'nun Arkeoloji Atlası, Özel Koleksiyon, s: 35.
3- Aydın, S., 2003, “Alet”, Antropoloji Sözlüğü, K. Emiroğlu, S. Aydın (Eds.), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, s. 28.
4- Belli, O., 2009, Geçmişte Şekillenen Kültür: Anadolu'nun En Eski Sürek Avı Sahnesi, Aktüel Arkeoloji Sayı: 10, sayfa: 68-77.
5- Güleç, E., White, T., Kuhn, S., Özer, İ., Sağır, M., Yılmaz, H., F. C. Howell., 2009. “The Lower Pleistocene lithic assemblage from Dursunlu (Konya), central Anatolia, Turkey”, Antiquity 83:11-22.
6- Kösem, M. B., 2005, Yontmataş Endüstrilerinin Tanımlanmasında Tip Listesi Çalışmalarının Yeri Ve Önemi, Anadolu / Anatolia 29, sayfa: 29-38.
7- Otte, M., Yalçınkaya, I., Kozlowski, J., Bar-Yosef, O., Taşkıran, H., Noiret, P., 1995, “Evolution Technique Au Paléolithique Ancien De Karain (Turquie)”, L’Anthropologie, 99/4: 529-561.
8- Yalçınkaya, I., İnsanlık Tarihinden Bir Kesit: “Paleolitik Çağ”, Antropoloji ve Yaşlılık, Prof.Dr. Vedia Emiroğlu’na Armağan, (2000), 15-30.
9- Taşkıran, H., 2012, Prehistorya; Tarih Öncesi Arkeolojisi, Kuvaterner Bilimi, Ed. N. Kazancı, A. Gürbüz, Ankara Üniversitesi Yayınları, No: 350, s: 171-194. ISBN: 978-605-136-056-0.
10- Özdoğan, M., 2002, İlk adımlar. Paleolitik Çağ, Arkeo Atlas 1, 46-48.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Beyin Fırtınası
6) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

20%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte