>

Milli Mücadelenin Sosyal Tarihi

Tarih

Fen - Edebiyat Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Milli Mücadelenin Sosyal Tarihi TAR309 Zorunlu Lisans 3 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Esma TORUN ÇELİK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Osmanlıdaki son dönem sosyal yapıları ve sınıfları bilir
2) 19.yüzyıldaki değişimlerin nedenlerini ve sonuçlarını bilir
3) Osmanlı’daki sosyal yapının milli mücadeleye etkilerini tartışır
4) Milli mücadelenin lider kadrosu ve destekçilerinin sosyal ve siyasal yapılarını bilir
5) I. TBMM’nin özelliklerini bilir
6) Milli mücadelenin bir devlet kurma sürecini analiz eder

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1
Öğrenme Kazanımları
1  
2  
3  
4  
5  
6 Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

Osmanlı'daki sosyal yapılar, 19. yüzyıldaki değişimlerin nedenleri ve sonuçları, milli mücadelenin önder kadrosunun niteliği, TBMM'nin özellikleri, mücadeleye katılan gruplar, sol akımlar

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dersin ve kaynakların tanıtılması
2) Osmanlı’nın klasik dönemden 19. yüzyıla sosyal yapısı
3) 19. yüzyılın sonunda Osmanlı’da sosyal yapıdaki değişimler
4) İttihat ve Terakki Cemiyeti
5) Mütareke döneminde bölgesel örgütlenmeler
6) Milli mücadeleyi destekleyen gruplar ve sosyal sınıflar
7) Milli mücadelenin örgütlenme aşamaları
8) Ara sınav
9) I. TBMM’nin kurulması, tepkiler ve özellikleri
10) I:TBMM’nin düşünce yapısı ve sosyo ekonomik analizi
11) Türk-Sovyet ilişkileri
12) Milli mücadelede ayaklanmalar
13) İstiklal mahkemeleri
14) Atatürk’ün siyasal ve sosyal düşüncesinin milli mücadeleye etkileri
15) Milli mücadelenin sosyal sonuçları
16) Yıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Doğu Ergil, Milli Mücadelenin Sosyal Tarihi, Ankara, Turhan Kitabevi, 1981.
2- İhsan Güneş, I. TBMM’nin Düşünce Yapısı,
3- Sina Akşin, İstanbul Hükümetleri ve Milli Mücadele,
4- Bayram Sakallı, Milli Mücadele’nin Sosyal tarihi
5- Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte