>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Selçuklu Tarihi TAR261 Zorunlu Lisans 2 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. İbrahim ŞİRİN
Doç. Dr. Meryem GÜRBÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Bu dönem kaynaklarını sıralar.
2) Selçuklu kronolojisini ana hatlarıyla açıklar.
3) Selçuklu sultanlarının tarihini açıklar.
4) Selçuklu tarihini tanımlar
5) Selçuklu devletini yorumlar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek
2 Yüksek
3 Yüksek
4 Yüksek
5 Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Selçukluların tarih sahnesine çıkışları ile başlayan ders devletin geçirdiği süreçleri, yaşadığı iç kargaşaları kronolojik olarak ele almakta ve Sultan Sencer’in ölümü ile son bulmaktadır. Büyük Selçuklular ile birlikte Türkiye Selçukluları, Kirman Selçukluları ve Irak Selçukluları da ders kapsamında incelenmektedir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Selçuklu devri tarihçileri
2) Selçuklu tarihi coğrafyası
3) Selçukluların tarih sahnesine çıkışı ve Selçuk Beg
4) Selçuklu Devletinin kuruluşu ve Tuğrul ve Çağrı Beyler
5) Sultan Alp Arslan
6) Sultan Melikşah
7) Melikşah'ın ölümünden sonraki Selçuklu tarihi ve taht kavgaları
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Sultan Sencer devri ve Büyük Selçuklu Devletinin yıkılışı
10) Anadolu Selçuklu Devletinin kuruluşu ve tarihi coğrafya
11) Kutalmışoğlu Süleymanşah
12) Sultan I. Kılıçarslan. Haçlılar ve Selçuklular
13) Sultan I. Alaeddin Keykubad devri.
14) Sultan I. Alaeddin Keykubad'dan sonraki Tükiye Selçuklu tarihi ve Türkiye Selçuklu Devleti'nin yıkılışı
15) Kirman ve Irak Selçukluları
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Ali Sevim-Erdoğan Merçil, Selçuklu Devletleri Tarihi Siyaset, Teşkilat ve Kültür, TTK., Ankara1995
2- Mehmet Altay Köymen, Selçuklular Devri Türk Tarihi, Ankara 1961
3- Abdülkerim Özaydın, Sultan Berkyaruk Devri Selçuklu Tarihi (485-498/1092-1104), İstanbul 2001
4- Faruk Sümer, Oğuzlar (Türkmenler) Tarihleri, Boy Teşkilatı, Destanları, İstanbul 1992.
5- Claude Cahen, Osmanlılardan Önce Anadolu’da Türkler, İstanbul 1979.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Grup Çalışması
2) Benzetim
3) Örnek Olay


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte