>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Temel İşlemler II CEV306 Zorunlu Lisans 3 Bahar 5

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Aykan KARADEMİR

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Atıksu arıtma tesislerinin planlanması, işlevselliği ve tasarımına yönelik bilgi ve beceri kazanır.
2) Atıksu arıtımında kullanılan biyolojik süreçleri bilir ve atıksu türüne göre biyolojik süreçlerin tasarımını yapabilir.
3) Nutrient giderimi, anarobik arıtım ve çamur arıtımının ilkelerini öğrenir.
4) Biyokimyasal reaksiyonlar için kütle dengeleri geliştirir ve atıksu arıtımı için tekil biyolojik arıtma sistemleri tasarlar.
5) Biyolojik arıtma sistemlerinin kinetiğini öğrenir ve bunu arıtım sistemlerinin işletilmesi ve kontrolünde kullanır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Düşük
2 Yüksek Yüksek Yüksek Düşük
3 Yüksek Yüksek Orta Düşük
4 Yüksek Yüksek Yüksek Düşük
5 Yüksek Yüksek Yüksek Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

1) Matematik II Dersini başarı ile tamamlamak.

Önerilen Destekleyici Dersler

Mastematik I-II Çevre Kimyası I-II Mühendislik Matematiği

Dersin İçeriği

Biyolojik arıtmanın esasları; Biyolojik arıtma tasarım parametreleri; Aktif çamur sistemi; Havalandırma sistemleri ve ekipmanları; Nitrifikasyon ve denitrifikasyon; Çamur stabilizasyonu; Anaerobik arıtım ve çamur çürütme sistemleri; Çamur susuzlaştırma; Damlatmalı filtreler; Aerobik, anaerobik ve fakültatif lagünler; Oksidayon havuzları.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Biyolojik arıtımın esasları. Hücre büyümesi ve aşamaları, aerobik ve anaerobik metabolizma, karbon ve enerji ihtiyacına göre sınıflandırma, arıtma süreçlerinde rol alan mikroorganizma türleri.
2) Biyolojik arıtma kinetiği ve tasarım parametreleri. Monod kinetiği, biyolojik tasarım parametreleri, hücre ve substrat kütle dengelerinin kurulması, uygulama örnekleri.
3) Aktif çamur sistemi. Proses tanımı, proses mikrobiyolojisi, tasarım parametreleri, sistem tasarımı ve kontrolü.
4) Aktif çamur sistemi (devam). Oksijen ihtiyacı, tasarım örneği.
5) Nitrifikasyon. Azot giderimi ihtiyacı, nitrifikasyon süreci tanımı ve tasarımı.
6) Denitrifikasyon. Denitrifikasyon sistemi tasarımı, birleşik nitrifikasyon-denitrifikasyon sistemleri.
7) Birleşik nitrifikasyon-denitrifikasyon sistemleri.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Fosfor giderimi. Fosfor giderimi ihtiyacı, biyolojik ve kimyasal fosfor giderimi.
10) Birleşik azot-fosfro giderim sistemleri
11) Anaerobik arıtım. Anaerobik arıtım prosesi tanımı ve aşamaları, sistem parametreleri ve tasarımı.
12) Anaerobik arıtım sistemleri uygulamaları.
13) Çamur stabilizasyonu ve arıtımı. Aerobik ve anaerobik çamur çürütme sistemleri, çamur yoğunlaştırma ve susuzlaştırma, çamur arıtımına ilişkin tasarım örnekleri.
14) Doğal ve küçük arıtma sistemleri. Doğal arıtım sistemleri proses tanımı, yapay sulak alanlar, bitkiler yoluyla arıtım, paket arıtma sistemleri, tasarım örnekleri.
15) Deşarj standartları ve yasal mevzuat. Evsel ve endüstriyel deşarj standartları, alıcı ortam su kalitesi hedefleri, ulusal ve uluslararası mevzuatın karşılaştırılması, izin alma prosedürleri.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Laboratuvar/Çalıştay
4) Problem Çözme
5) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

40%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

80%

Laboratuvar

1

20%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

İngilizce

Mesleki Uygulama

İstenmemekte