>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Fpgalar ile Gömülü Sistem Tasarımı MEH613 Seçmeli Lisans 3 Bahar 5

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Anıl ÇELEBİ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Farklı veri gösterim şekillerini tanımlar ve aritmetik ve mantısal işlemlerin bilgisayarlar tarafından nasıl gerçekleştirildiğini tanımlar
2) Sayısal bilgisayarların organizasyonunu tanımlar ve farklı bileşenlerin temel özlliklerini ve çalışma şekillerini açıklar.
3) İşlemci, bellek ve giriş çıkış bileşenlerinin performansını değerlendirir
4) Ana bileşenleri içeren temel bir bilgisayar sistemi tasarlar
5) Farklı temel komutları gerçekleştirecek düşük seviyeli programlar yazar

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük                      
2                        
3                        
4                        
5                        

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

1) Mikroişlemciler Dersini başarı ile tamamlamak.

Önerilen Destekleyici Dersler

Sayısal Tasarım

Dersin İçeriği

Bu ders,sayısal soyutlama, ikili sayılar, bitler, baytlar, nibıllar, mantıl kapıları, mantık seviyeleri, K-haritaları, sonlu durum makinaları, donanım tanımlama dilleri, Kararsızlık kavramı, bilgisayar aritmetiği; karşılaştırıcılar, ALU, sabit ve kayan noktalı sayı sistemleri ve bu sayılarla yapılan aritmetik işlemler, ardışık bloklar; sayıcı, kaydırmalı saklayıcı, bellek dizileri; RAM’lar ROM’lar, mantık dizileri, iletim hatları. MIPS komut seti ve saklayıcıları. Dallanma ve yordam çağrıları, adresleme modları, uygulamaları bağlama ve erişme, tek çevrim işlemci veriyolu, tek çevrim işlemcinin denetimi, çok çevrim işlemciler, istisnalar, ardışık çalışma, ardışık çalışma hataları ve durma, bellek haritalanmış giriş çıkış, bellek sistem performansı ve sıra düzeni, bellek sistem en iyilemesi, sanal bellek ve ileri mimarileri kapsar.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Giriş: Sayısal soyutlama, ikili saılar, bit, bayt ve nibıl kavramları. Mantık kapıları. Mantık seviyeleri:Transistör seviyesinde gerçekleme, doğruluk tablosu. Bool ifadeleri, Bool aritmetiği.
2) K-Haritaları, X ve Z kavramı. Çoğullayıcılar ve tekilleyiciler; öncelik kodlayıcıları. Zamanlama, hasarlar. sıralı devreler: SR tuzaklar, D tuzaklar, yaz-bozlar ve saat kavramı.
3) Sonlu durum makineleri. Donanım Tanımlama Dillerine (HDL) giriş: Verilog
4) Verilog(devam), dinamik disiplin.
5) Aritmetik: Toplayıcı, çıkarıcı, karşılaştırıcı, ALU. Sayı sistemleri: Sabit ve kayan nokta. Aritmetik: Çarpma.
6) Sıralı mantık yapıları: Sayıcı, kardırmalı saklayıcı. Bellek dizileri: RAM ve ROM, Mantık dizileri: PLA ve FPGA.
7) İletim hatları. MIPS komut seti ve kaydedicileri.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Dallanma ve yordam çağrıları, adresleme modları. Uygulamaları bağlama ve uygulamalara erişme.
10) Tek çevrimli işlemci veriyolu ve tek çevrimli işlemci denetimi.
11) Çok çevrimli İşlemciler. İstisnalar.
12) Ardışık çalışma. Ardışık çalışma hataları ve durma.
13) Belleğe haritalanmış G/Ç
14) Bellek sisteminin performansı ve hiyerarşi: Ön bellek.
15) Bellek sistem eniyilemesi; Sanal Bellek
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Carl Hamacher, "Computer Organization and Embedded Systems," 6th Ed., McGraw-Hill, ISBN:978-0-07-338065-0
2- David Money Harris, Sarah L. Harris, "Digital Design and Computer Architecture," 2nd Ed., Morgan Kaufman, ISBN 13: 978-0-12-394424-5
3- William Stallings, "Computer Organization & Architecture – Designing for Performance," 8th Ed., Pearson, ISBN: 978-0-13-506417-7
4- David A. Patterson, John L. Hennessy, "Computer Organization and Design – The Hardware/Software Interface," Revised 4th Ed., Morgan Kaufmann, ISBN: 978-0-12-374750-1

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Benzetim
3) Laboratuvar/Çalıştay
4) Problem Çözme
5) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

70%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Laboratuvar

1

30%

Proje

1

50%

Sunum/Seminer Hazırlama

1

20%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

30%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

İngilizce

Mesleki Uygulama

İstenmemekte