>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Coğrafi Bilgi Sistemleri HRT331 Zorunlu Lisans 3 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Ozan ARSLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Coğrafi bilgi sisteminin temel kavramlarını bilir
2) Coğrafik veri modelleri ve yapılarını öğrenir
3) Veritabanı kavramı ve türleri, coğrafik veritabanı oluşturmayı öğrenir
4) CBS’de sayısal arazi modeli oluşturma ve 3B analiz yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur
5) Coğrafi verilerin tüm formlarının işlenmesini sağlayan veri toplama, yönetimi ve görselleştirme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1             Yüksek        
2             Yüksek        
3             Yüksek   Düşük    
4               Yüksek      
5               Yüksek      

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Harita Mühendisliğine Giriş

Dersin İçeriği

CBS’nin temel kavramları. Coğrafi veri toplama, yönetimi ve görselleştirme yöntemleri. Coğrafik veri yapıları ve modelleri. Veritabanı kavramı ve türleri. Konumsal ve öznitelik veri yönetimi. Bilgi, sistem, sistem mimarisi. CBS ve harita. Coğrafi veritabanı oluşturma. CBS’de veri analizi kavramı, coğrafik analiz ve sorgulama yöntemleri. CBS’de sayısal arazi modeli oluşturma ve 3B analiz yöntemleri. CBS’de geometrik ağ analizi ve dinamik bölümleme. CBS de sunum ve gösterim araçları.Uygulamada CBS. CBS’nin geleceği.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS)’nin tanımı ve temel kavramları; sistem, Bilgi Sistemi - Coğrafi Bilgi Bilimi, konumsal problem çözme tekniği, CBS ve coğrafya,
2) Coğrafi veri tanımı, Coğrafi veri toplama, yönetimi ve görselleştirme yöntemleri ,Sistem Analizi- Geliştirme- Tasarım
3) Coğrafik veri modelleri ve yapıları, temel kavramlar, konumsal veri ve digital veri ilişkileri, özniteliklerin yönetimi, dış kaynaklardan veri elde etme ve yönetimi, coğrafi bilginin bilgisayarda gösterimi/sunum
4) Verilerin dijitalleştirilmesi, raster veri üretimi ve konumsal değişkenlikler , Vektör veri modelinde mantıksal ilişkilerin sunum yöntemleri, CAD formatı, DLG,DXF,TIGER,…vb. formatlarından katman yapısı
5) Yüksek seviyeden veri türleri, Veritabanı kavramı ve türleri, veritabanı yönetim sistemleri, DBMS tablolarında veri yönetimi
6) Coğrafi Veri Tabanının (geodatabase) Kurulması, Veri Tabanı Tasarımı: Detay Katmanlarının ve Özniteliklerinin Saptanması , sürekli veritabanlarında çoklu kullanıcı yönetimi, dağıtık CBS, CBServisleri
7) Kartoğrafya ve CBS’de harita tasarım ilkeleri, Geovisualization, Detay katmanları için referans sistemi tanımlama, Datum ve projeksiyon kavramı, CBS de sunum ve gösterim araçları
8) Arasınav
9) CBS’de dosya formatları, katman yapısı, coverage (ARC, INFO), shapefile, geodatabase türleri, ilişkisel veritabanı, nesneye dayalı veri modeli
10) Veri Tabanının Bütünleştirilmesi. Topoloji tanım ve türleri, topolojik hata türleri, topoloji parametreleri, versiyonlama
11) CBS’de coğrafik/konumsal analiz kavramı, örtüşme ve komşuluk fonksiyonları, konumsal modelleme araçları, veri analiz ve sorgulama yöntemleri, veri dönüşümü, tanımlayıcı istatistikler, hipotez testleri
12) CBS’de sayısal arazi modeli oluşturma ve 3B analiz yöntemleri, TIN üretimi, (Delaunay, Thissen,…üçgenleme modelleri), arazi analizleri, enterpolasyon ve raster yüzey oluşturma (kriging)
13) CBS’de geometrik ağ (network) analizi ve dinamik bölümleme. Ağ veritabanı oluşturma, analiz ve uygulamalar, LIDAR verilerinin CBS’de kullanımı
14) CBS’de veri değişimi, konumsal değişim formatları ve standartlar ,
15) CBS’de veri kalitesi ve belirsizlik kavramı
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1-HUXHOLD, W., Geographic Information Sytems, Oxford University Pres, New York 2- FULTON, J., Geographic Information Handling-Research and Applications, John Wiley, England 3- MAGUIRE, D. J., Geographical Information Systems: Principles and Applications, Longman, England 4- Melnick, Alan L. Introduction to Geographic Information Systems in Public Health, Gaithersburg, MD: Aspen Publishers, Inc. 2002. 5- Mitchell, Andy. The ESRI Guide to GIS Analysis: Volume 1: Geographic Patterns and Relationships, Redlands, CA: ESRI Press, 1999. 6- Mitchell, Andy. The ESRI Guide to GIS Analysis: Volume 2: Spatial Measurements and Statistics, Redlands, CA: ESRI Press, 2005. 7- Kennedy, Heather, ed. Dictionary of GIS Terminology, Redlands, CA: ESRI Press, 2001. 8- Cromley, Ellen K. and Sara L. McLafferty. GIS and Public Health, New York: The Guilford Press, 2002 9- Collett, David. Modeling Binary Data (Second Ed.), Boca Raton, FL: Chapman & Hall, 2003. 10- GIS in State Government: Volume 1, Redlands, CA: ESRI Press, 2005

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Alıştırma ve Uygulama
4) Gösteri
5) Laboratuvar/Çalıştay


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte