>

Endüstriyel Seramik Tasarım Ve Uygulama Atölyesi I

Seramik

Güzel Sanatlar Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Endüstriyel Seramik Tasarım Ve Uygulama Atölyesi I SER329 Seçmeli Lisans 3 Güz 8

Öğretim Elemanı Adı

Öğr. Gör. Şafak AĞDACI

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Tasarım öncesi süreçte, bilgi toplar. Edindiği bilgileri değerlendirir. Tasarım kıstaslarına ve taleplere uygun yönde değerlendirip karar verir. Araştırma dosyası hazırlama yöntemlerini öğrenir.
2) Endüstriyel seramik ürün tasarımı ile ilgili temel bilgileri edinir. Tasarımı biçim-işlev açısından inceler. Seramik ürün tasarımında ergonomi, biçim, işlev ve üretilebilirlik ilişkilerini sorgular. Tasarladığı ürünün problemlerini belirler ve özgün çözümler geliştirir.
3) Öğrenci tasarım süreci sonucunda modellemesine ve üretimine geçeceği ister seramik heykel olsun ister endüstriyel seramik ürün olsun şekillendireceği nesne için teknik resim çalışmaları yapar. Seramik Teknik Çizim ve Perspektifi derslerinde edindiği temel bilgileri geliştirir. Seramik teknik resim kuramlarını öğrenir. Öğrenciler, Bilgisayar Destekli Tasarım derslerinde öğrendikleri bilgiler doğrultusunda tasarımlarını iki ve üç boyutlu olarak çizer, modeller.
4) Öğrenciler, Alçı şekillendirme yöntemlerinden; el ile şekillendirme, şablon İle şekillendirme, tornada şekillendirme ve birleşik metotlarla parçalı model yöntemi ile şekillendirme yöntemlerinden, biri veya birkaçını, tasarımının modellenmesi için seçer ve uygular.
5) Tasarımını Üç boyutlu model haline getirir. Üretimini en uygun yöntemler ile gerçekleştirebilmek için kalıplama yöntemlerini öğrenir. Alçı model kalıbını yapar. Hazırlamış olduğu alçı model kalıbının teksir kalıbını yapar Teksir kalıbından iş kalıbı üretim sürecini öğrenir.
6) Tamamlamış olduğu alçı kalıp için uygun kurutma yöntemlerini öğrenir. Döküm çamuru ve diğer çamurlar hakkında bilgi edinir. Çamur hazırlama yöntemlerini öğrenir Kalıpla şekillendirme yöntemlerini uygular.
7) Şekillendirdiği nesnelerin rötuşlanmasını öğrenir. Fırınlamaya hazır ve uygun olanlarının ayrımını yapar.
8) Bu süreçte Tasarladığı ürünün renk ve desen açısından değerlendirmesini yapar. Farklı sırlar ve dekorlar deneyerek, hem dekor tekniklerini geliştirir hem de sır bilgilerini geliştirir. Sırlama tekniklerini öğrenir ve tasarımını sırlı bitmiş bir şekilde sonuçlandırır.
9) Fırınlar hakkında bilgi edinir. Seramik pişirim süreçlerini öğrenir. Sırlı pişirim sonucunda sırlama hataları, pişirim hataları ve kalite ayrım hakkında bilgilerine geliştirir.
10) Seramik nesne için en uygun ambalaj ve paketleme yöntemleri üzerine çalışır, uygulamasını yapar. Tasarladığı ürünün eğilim ( trend ) ve ürün ilişkisi kuramlarını planlar. Ürün isimi ve marka belirler. Sunumunu hazırlar.
11) Öğrenci tasarım sürecinin başından sonuna kadar geçen süreçteki çalışmalarını raporlar, yayınlamaya uygun bir şekilde, araştırma dosyası hazırlar. Tasarım öncesi ve tasarım süreci içindeki araştırma ve çalışmalarını kullanarak, 3 boyutlu katı modelleme ve grafik programları kullanılarak, tasarımlarını geliştirir. Dekor ve renk alternatiflerinin uygulamasının yapar. Eğilim ( trend ) ve ürün ilişkisinde koleksiyon oluşturma ve sunum dosyalarını hazırlar. Çizimler ve fotoğraflar kullanarak sunum posterleri hazırlar. Sunum yapar ve sergiler. Tasarımının izleyiciler önündeki tanıtımını, yapar ve savunur.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta
2 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta
3 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta
4 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta
5 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta
6 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta
7 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta
8 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta
9 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta
10 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta
11 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

1) Alçı Model Ve Kalıp Şekillendirme Yöntemleri III Dersini başarı ile tamamlamak.

Önerilen Destekleyici Dersler

GSF221 Bilgisayar Destekli Üç Boytlu Tasarım I GSF222 Bilgisayar Destekli Üç Boytlu Tasarım II SER321 Tasarım Tarihi GSF225 Seramik Dekor Teknikleri I GSF226 Seramik Dekor Teknikleri II GSF219 Seramik Tarihi GSF220 Çağdaş Seramik Tarihi

Dersin İçeriği

Tasarlanan seramik ürünlerin tasarım kıstasları ve üretilebilirlik kıstasları açısından değerlendirilmesi, sorunların çözülmesi için yöntemler öğretilmektedir. Tasarlanan her türlü ürünün, üretim aşamasında geçerli evrensel bir anlatım / anlama dili olan teknik resmin temel konuları ve kuramları teorik ve uygulamalı olarak işlenmektedir. Endüstriyel seramik ürünlerin seri üretim aşamalarındaki ihtiyaç duyulan modelleme ve kalıplama yöntemleri ele alınmaktadır. Endüstriyel seramik ürünlerin üretiminde en yaygın olarak kullanılan modelleme ve kalıplama malzemeleri alçı, silikon ve diğer malzemelerin kullanım ve hazırlık aşamaları, yardımcı malzemeler ve donanımları da tanıtılarak teorik ve uygulamalı olarak işlenmektedir. Endüstriyel yöntemler ile üretilebilen seramik ürünlerin üretimi sürecinde, alçı model ve kalıp şekillendirme teknikleri ve yöntemleri uygulanmakta ve öğrenilmektedir. Günümüz teknolojilerinin takip edilmesi, yeni teknolojiler kapsamında 3 boyutlu katı modelleme ve grafik programları kullanılarak tasarımların geliştirilmesi. Dekor ve renk alternatiflerinin uygulamasının yapılması. Eğilim ( trend ) ve ürün ilişkisinde koleksiyon oluşturma ve sunum dosyalarının hazırlanması.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Belirlenen proje konularından birinin seçilmesi ve konunun çalışma yönteminin belirlenmesi.
2) Tasarım eskizleri değerlendirilmesi ve tasarım seçimi. Seçilen tasarımın 4 adet detaylı eskizi ve teknik resim değerlendirmesi.
3) İmalat teknik resim değerlendirmesi ve model şekillendirmeye başlangıç.
4) Model şekillendirme.
5) Model şekillendirme.
6) Model şekillendirme.
7) Kalıp şekillendirme ye başlangıç.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Kalıp şekillendirme ve kalıp son rötuş. Teksir kalıbı şekillendirme. Teksir kalıbından iş kalıbı üretimi
10) Döküm
11) 1. Pişirim, sırlama ve dekor.
12) 2. pişirim ve sır üstü dekor.
13) Kalite ayrım değerlendirme, Sır tamir, 3. pişirim.
14) Ambalaj tasarımı, sunum dosyası hazırlama
15) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- AĞDACI, Şafak, (2009), Parçalı Model Ve Kap Alma Yöntemi İle Lavabo Modellemesi. “Kamusal Alanda Engeli Tuvaletlerinin Düzenlenmesi Kapsamında Lavabo Tasarımı.”, Seminer Çalışması (basılmamış), Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Seramik Ve Cam Tasarımı Bölümü, İstanbul. AKSOY, Ö., Biçimlendirme, Karadeniz Teknik Üniversitesi Yayınları, 1996. ARCASOY, Ateş, ( 1983 ), Seramik Teknolojisi, Marmara Üniversitesi – Güzel Sanatlar Fakültesi – Seramik Anasanat Dalı Yayınları, İstanbul. BAYAZIT, Nigan, (2004), Endüstriyel Tasarımcılar İçin Tasarlama Kuramları Ve Metotları, Birsen Yayın Evi, İstanbul. BIRKS, T., Art of the Modern Potter, Country Life, 1976 ENGEL, H., Strüktür Sistemleri, Tasarım Yayın Grubu, İstanbul, 2004 ERHAN, İlhan, (1978), Endüstri Tasarımında Kullanıcı – Araç İlişkileri Açısından Görsel Bildirişim, Yeterlik Tezi, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayını No: 84, İstanbul. FREESTONE, I. & GAIMSTER, D., Pottery in the Making, British Museum Press, Londra, 1997 GÖKAYDIN, N., Temel Sanat Eğitimi, MEB, Ankara, 2002. KUNDUL, Müçteba, Alçı Şekillendirme Ders Notları (basılmamış), M.S.G.S.Ü. – G.S.F. Seramik Ve Cam Anasanat Dalı, İstanbul. KURA, Hande, ( 1993 ), Seramik Üretiminde Alçı Model Ve Kalıp Şekillendirme Ders Notları, M.S.Ü. – G.S.F., Seramik Ve Cam Anasanat Dalı, İstanbul. KÜÇÜKERMAN, Önder, (1978), Kişi – Çevre İlişkilerinde Çağdaş gelişimler Ve Oturma Eylemi, Doçentlik Tezi, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yayını No: 54, İstanbul. KÜÇÜKERMAN, Önder, (1996), Endüstri Tasarımı, Endüstri İçin Ürün Tasarımında Yaratıcılık, YEM Yayın (Yapı Endüstri Merkezi Yayınları.), İstanbul. NALBANT, M., Bilgisayarla Bütünleşik Tasarım ve İmalat, Beta Basım Yayım, İstanbul, 2007 PETERSON, J. – PETERSON, S. (2009), Seramik Yapıyoruz, Çev. Sevim Çizer, Karakalem Kitapevi Yayınları, İzmir. RILEY, M. & BAYER, P., The Elements of Design, Mitchell Beazley, 2003. TANIŞAN, H. – METE, Z. (1988 ), Seramik Teknolojisi Ve Uygulaması, Birlik Matbaası, Söğüt. YAVUZ, H., Yaratıcılık, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul,1994. YILMAZER, Yunus, ( 2008 ), Alçı Şekillendirme Model Kalıp Ve Seramik Döküm Teknikleri, SERSA Seramik Sağlık Gereçleri Üreticileri Derneği, İstanbul.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Alıştırma ve Uygulama
3) Grup Çalışması
4) Laboratuvar/Çalıştay
5) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

 

Sayı

Yüzde

Uygulama Notunun Başarıya Oranı

6

70%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

1

30%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte