>

Güncel Fotoğraf Pratikleri1

Fotoğraf

Güzel Sanatlar Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Güncel Fotoğraf Pratikleri1 FGB219 Zorunlu Lisans 2 Güz 2

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Mustafa Çağatay GÖKTAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) 21. yüzyıl fotoğraf sanatı hakkında bilgi sahibi olur.
2) 1960’lı yıllardan günümüze kadar fotoğraf sanatının geçirmiş olduğu evreleri irdeler.
3) 1960’lı yıllardan günümüze kadar olan süreç içerisindeki ünlü fotoğrafçıları ve çalışmaları tanır.
4) 20. yüzyıl görüntü teknolojisinin gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
5) Fotoğraf sanatının diğer sanat disiplinleriyle olan ilişkilerini irdeler.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Öğrenme Kazanımları
1     Yüksek Yüksek Yüksek                
2     Yüksek Yüksek Yüksek                
3     Yüksek Yüksek Yüksek                
4     Yüksek Yüksek Yüksek                
5     Yüksek Yüksek Yüksek       Yüksek        

Eğitim Şekli

e-ders

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Sanat Tarihi

Dersin İçeriği

Bu ders, 1960’lı yıllardan günümüze kadar fotoğrafın geçirmiş olduğu evreleri tarihsel ve teorik olarak ele alır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Modernizm ve Fotoğraf Modernism and Photography
2) Kavramsal Sanat, Yeni-Kavramsalcılık ve Postmodernizm -
3) Fotoğrafta Kavramsalcılık -
4) Postmodern Dönemde Fotoğraf -
5) Fotoğraf ve Fluxus -
6) Fotoğraf ve Performans Sanatı -
7) Fotoğraf ve Beden Sanatı Photography and Body Art
8) Ara Sınav Midterm
9) Fotoğraf ve Arazi Sanatı Photography and Land Art
10) Fotoğraf ve Yoksul Sanat Photography and Arte Povera
11) Fotoğrafta Gerçekliğin Temsili Representation of Reality in Photography
12) Portre ve Otoportre Portrait and Self-Portrait
13) Moda ve Stil Typological Approach in Photography
14) Fotoğrafta Tipolojik Yaklaşımlar Typological Approach in Photography
15) 1980 Sonrası Belgesel Fotoğraf ve Fotojurnalizm Documentary Photography and Photojournalism After 1980
16) 16 Dönem Sonu Sınavı Final Exam

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- A New History of Photography, Derleyen: Michel. A Frizot, Köneman, Paris, 1998 Göktan, M. Çağatay. Fotoğraf Tarihi, Bölüm No: 6. “Yirmi Birinci Yüzyıla Doğru Fotoğraf Sanatı”, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, Ağustos 2015: 130-166. Göktan, M. Çağatay (2014). Kavramsal Fotoğraf. Doktora (Sanatta Yeterlik) Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Danışman: Prof.Dr. Simber ATAY-ESKİER). Levend Kılıç, Fotoğraf Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2011 Walter Benjamin, Pasajlar, Çev: Ahmet Cemal, YKY, İstanbul, 1993 Açık Kapı Fotoğraf Belgeseli, İspanyol Televizyonu Yapımı (1990), Çev: Simber Atay, 1992 Susan Sontag, Fotoğraf Üzerine, Çev: Reha Akçakaya, Altıkırkbeş Yay., İstanbul, 1993 The Photography Book, Phaidon, London, 1997 Sturken, Marita ve Cartwright, Lisa (2009) Practices of Looking: An Tim N. Gidel, Modern Photojournalism: Origin and Evolution, 1910 – 1933, Macmillan Publishing Co.,Inc., New York, 1973 Peter Burke, Afişten Heykele, Minyatürden Fotoğrafa Tarihin Görgü Tanıkları, Çev: Zeynep Yelçe, Kitap Yayınevi, İstanbul, 2003 Art of the 20th Century, Taschen, Germany, 1998 Rosenblum, Naomi, A World History of Photography, 3rd Edition, Abbeville Press, New York, 1997 Galassi, Peter, Before photography : painting and the invention of photography, Museum of Modern Art, New York, 1981 Göktan, M. Çağatay. “Fotoğraf Sanatı ile Mitoloji Arasındaki Etkileşim”. Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Uluslararası I. Sanat ve Tasarım Sempozyumu, s:235-245, İstanbul, Aralık 2008. Göktan, M. Çağatay. “AES Grubu Bağlamında Gelecek İçin Öngörü Projeleri”. Yakın Doğu Üniversitesi 4. Uluslararası Fotoğraf Günleri, Lefkoşa, Mart 2005. Aslan, Umut Tümay (2003) "Görsel Olanı Okumak: Eleştirel Görsel Okur-Yazarlık." İletişim Araştırmaları. 1(1): 39-64. Merleau-Pony, Maurice (2006) Göz ve Tin. İstanbul: Metis. Crary, Jonathan (2010) Gözlemcinin Teknikleri: On Dokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite. İstanbul: Metis, 2001. Benjamin, Walter (2002) “Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı.” Pasajlar. İstanbul: YKY (50-86). Berger, John (2011) O Ana Adanmış: John Berger’den Seçme Yazılar. İstanbul: Metis. Berger, John (2012) Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Barthes, Roland (2011) Camera Lucida: Fotoğraf Üzerine Düşünceler. İstanbul: Altıkırkbeş. Sontag, Susan (2011) Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Agora. The Genius of Photography (Fotoğraf Belgeseli: 6 Bölüm), Yönetmen: Tim Kirby, BBC Bruce Wands, Dijital Çağın Sanatı, Akbank Kültür ve Sanat Dizisi, İstanbul. 2006 Atussa Hatumi, Andreas Gursky’s Photography: Envisioning the 21th Century’s Capitalist World, Degree of Doktor of Philosophy, University of South Carolina, Yayınlanmamış Doktora tezi, 2004 David Harvey, Postmodernliğin Durumu, Metis Yayınları, çeviren: Sungur Savran, 3. basım: Ekim 2003 Jean-François Lyotard, Postmodern Durum, Vadi Yayınları, Çev:Ahmet Çiğdem, Joel-Peter Witkin, Gods of Earth and Heaven: Joel-Peter Witkin, Twelvetrees Press, California, 1989 Kevin Robins, İmaj-Görme Kültürünün Politikası, Çev: Nurçay Türkoğlu, Ayrıntı Yayınları, Birinci Basım, İstanbul, 1999 M.Çağatay Göktan, “Andreas Gursky’nin ‘Hayat Ansiklopedisi’”, Saydam; Kocaeli Fotoğraf Sanatı Derneği Bülteni, Sayı: 67, Kocaeli, Ekim 2007 Nazif Topçuoğlu, Belgesel Fotoğraf: Edepsizce Bir Dikiz Arzusu, Sanat Dünyamız, YKY, Sayı: 94 Bahar 2005 Frank Pierson (Yönetmen), “Kirli Resimler” (Dirty Pictures), Sinema Filmi, 2000 How Art Made The World (Sanat Belgeseli, 5. Bölüm: “To Death And Back”), BBC Nezaket Tekin, Çağdaş Bir Sanat Formu Olarak Fotoğraf, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sinema-Tv Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisan Tezi, 2002 Patrick T. Murphy, Andres Serrano Works 1983-1993, Institute of Contemporary Art, University of Pennsylvania, Philadelphia, 1994 Simber Atay, “Zaman Beni Sürükleyen Bir Nehir, Ama Nehir Benim !...”, Anadolu Üniveritesi, İletişim Bilimleri Fakültesi Yayını, Eskilehir, Şubat 1997 Simber Atay, “Fotoğraf ve Sabit Fikirler”, Sinemasal, Ortak Kitap 5, İzmir, Yaz 2000 Thomas Weski (Küratör), “Ayrıcalıklı Görünüm”, Andreas Gursky, İstanbul Modern Sanat Vakfı İstanbul Modern Sanat Müzesi İktisadi İşletmesi, Çev: Elif Göktepe, Gülden Şen, İstanbul, 2007 Kevin Robins, İmaj-Görme Kültürünün Politikası, Çev: Nurçay Türkoğlu, Ayrıntı Yayınları, Birinci Basım, İstanbul, 1999

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Beyin Fırtınası


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

20%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte