>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Fotoğraf Kuramları 1 FGB327 Zorunlu Lisans 3 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Mustafa Çağatay GÖKTAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Fotoğraf kuramının klasik metinlerini bilir.
2) Fotoğraf kuramı ile fotoğraf tarihi arasındaki ilişkileri çözümler.
3) Fotoğraf kuramı ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirir.
4) Seyircinin fotoğrafı anlamlandırmasını etkileyen dinamikleri analiz eder.
5) Fotoğraf çözümlemesinde kullanılan yaklaşımları tanımlar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Öğrenme Kazanımları
1     Yüksek   Yüksek                
2     Yüksek Yüksek Yüksek                
3     Yüksek   Yüksek       Yüksek        
4     Yüksek   Yüksek                
5     Yüksek   Yüksek                

Eğitim Şekli

e-ders

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Fotoğraf Tarihi 1-2, Güncel Fotoğraf Pratikleri 1-2

Dersin İçeriği

Fotoğrafı doğrudan ya da dolaylı olarak konu alan temel metinlerinden kesitler okunur. Fotoğrafın ontolojik yapısına ilişkin gerçekleştirilmiş olan tanımlamalar ile bu tanımların birbirleri arasındaki farklılıklar tarihsel ve teorik olarak ortaya çıkartılmaya çalışılır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Ders İçeriği ve Yöntemi Üzerine
2) Kuram, Güzel ve Sanat Kavramları Üzerine
3) Estetik ve Sanat Kuramları Üzerine 01
4) Estetik ve Sanat Kuramları Üzerine 02
5) W.H.F. Talbot, C. Baudelaire ve F.V.E. Delacroix’in Yazıları Üzerine
6) W. Benjamin'in Yazıları Üzerine 01
7) W. Benjamin’in Yazıları Üzerine 02
8) Güz Yarıyılı Ara Sınavı
9) Henri Cartier-Bresson’un Yazıları Üzerine
10) Andre Bazin’in Yazıları Üzerine
11) Umberto Eco’nun Yazıları Üzerine
12) John Berger’in Yazıları Üzerine 01
13) John Berger’in Yazıları Üzerine 02
14) John Berger’in Yazıları Üzerine 03
15) Ders İçeriği Üzerine Genel Bir Değerlendirme
16) Güz Yarıyılı Yarıyıl Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- A New History of Photography, Derleyen: Michel. A Frizot, Köneman, Paris, 1998 Roland Barthes, “Camera Lucida”, Altıkırkbeş, 1992 Geoffrey Batchen (edit.), “Photography Degree Zero”, MIT, 2011 Walter Benjamin, “Pasajlar”, YKY, 2008 Walter Benjamin, “Fotoğrafın Kısa Tarihçesi”, YGS, 2002 Gisele Freund, “Fotoğraf ve Toplum”, Sel Yayıncılık, 2007 Michel Frizot, “A New History of Photography”, Könemann, 1998 Susan Sontag “Fotoğraf Üzerine”, Altıkırkbeş, 1993 Michel Foucault, “Bilginin Arkeolojisi”, Ayrıntı, 2011 Michel Foucault, “Kelimeler ve Şeyler”, İmge, 1994 Michel Frizot, “A New History of Photography”, Könemann, 1998 W.J.T.Mitchell, “Picture Theory”, The University of Chicago Press, 1994 Rosalind Krauss, “The Optical Unconscious”, October, 1994 Alan Trachtenberg (edit.), “Classic Essays on Photography”, Leete’s Island Books, 1980 Memory Studies http://mss.sagepub.com Marcel Proust “Kayıp Zamanın İzinde”, (seri) YKY, 2010 Memory Studies http://mss.sagepub.com Marcel Proust “Kayıp Zamanın İzinde”, (seri) YKY, 2010 Göktan, M. Çağatay (2014). Kavramsal Fotoğraf. Doktora (Sanatta Yeterlik) Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Danışman: Prof.Dr. Simber ATAY-ESKİER). Sturken, Marita ve Cartwright, Lisa (2009) Practices of Looking: An Tim N. Gidel, Modern Photojournalism: Origin and Evolution, 1910 – 1933, Macmillan Publishing Co.,Inc., New York, 1973 Peter Burke, Afişten Heykele, Minyatürden Fotoğrafa Tarihin Görgü Tanıkları, Çev: Zeynep Yelçe, Kitap Yayınevi, İstanbul, 2003 Merleau-Pony, Maurice (2006) Göz ve Tin. İstanbul: Metis. Crary, Jonathan (2010) Gözlemcinin Teknikleri: On Dokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite. İstanbul: Metis, 2001. Benjamin, Walter (2002) “Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı.” Pasajlar. İstanbul: YKY (50-86). Berger, John (2012) Görme Biçimleri. İstanbul: Metis Kevin Robins, İmaj-Görme Kültürünün Politikası, Çev: Nurçay Türkoğlu, Ayrıntı Yayınları, Birinci Basım, İstanbul, 1999 Simber Atay, “Zaman Beni Sürükleyen Bir Nehir, Ama Nehir Benim !...”, Anadolu Üniveritesi, İletişim Bilimleri Fakültesi Yayını, Eskilehir, Şubat 1997 Simber Atay, “Fotoğraf ve Sabit Fikirler”, Sinemasal, Ortak Kitap 5, İzmir, Yaz 2000

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Gösteri
5) Benzetim
6) Beyin Fırtınası
7) Örnek Olay


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

20%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte