>

Çağdaş Sanat ve Yorumu-ii

Müzikoloji

Güzel Sanatlar Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Çağdaş Sanat ve Yorumu-ii GSF392 Seçmeli Lisans 3 Bahar 2

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Zehra Canan BAYER
Doç. Dr. Emel GÜRAY
Doç. Dr. Osman ODABAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) 20. yüzyıl başlarından itibaren 1960’lı yıllara kadar, modern sanatın oluşum ve gelişiminde etkili olan akımlar, akımların öncüleri ve plastik sanatlar kapsamına giren sanat yapıtları hakkında genel bilgi sahibi olmak.
2) Sanat eserini gerçekleştiren sanatçıyı tanımak.
3) Sanat yapıtının ismini bilmek.
4) Sanat yapıtının gerçekleştirildiği dönemi bilmek.
5) Sanat yapıtının gerçekleştirildiği malzemeyi bilmek.
6) Sanat yapıtının gerçekleştirildiği tarihi bilmek.
7) Mimari eserlerin bulunduğu yeri bilmek.
8) Sanat yapıtındaki önemli kişileri tanıyabilmek.
9) Sanat tarihi terminolojisi hakkında bilgi sahibi olmak ve sanat tarihine ilişkin terimlerin sanat yapıtındaki kullanımını algılayabilmek.
10) Sanatçının etkilendiği kaynakları algılayabilmek.
11) Sanat yapıtının hamisini bilmek.
12) Sanat eserinde sembolik anlamlar bulunmakta ise bu sembolleri çözebilmek.
13) Sanat yapıtının üretildiği ülkenin coğrafyası, tarihi, sosyolojik ve kültürel yapısı hakkında genel bilgi sahibi olmak.
14) Sanat yapıtını plastik açıdan değerlendirebilmek.
15) Sanat yapıtnın hangi teknikte ve üslupta/stilde yapıldığını anlayabilmek.
16) 20. yüzyıl sanatının oluşumuna ve gelişimine katkıda bulunan sanatçıların, sorgulayan/meydan okuyan kimliklere sahip olduklarını bilmek. Sanatçıların farklı yorumlar geliştirerek yaşadıkları dönemin beklentilerinin ve zevklerinin dışına çıktıklarının, sınırları zorladıklarının farkında olmak.
17) Tarihi olaylar, felsefi akımlar ve edebiyat gibi sanatla ilişkilendirilebilecek alanlardan da faydalanarak sanat yapıtının oluşturulmasında yeni kavrayışlar, anlayışlar ve sezişler geliştirebilmek.
18) Sanat kültürüne ve gelişen bir vizyona sahip olmak. Oluşan sanat kültürü ile gelişen vizyondan beslenerek çeşitli sentezlere ulaşmak ve sanat yapıtını üretme aşamasında bu donanımdan faydalanmak.
20) Sanatsal bakış açısına sahip olmak.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7
Öğrenme Kazanımları
1              
2              
3              
4              
5              
6              
7              
8              
9              
10              
11              
12              
13              
14              
15              
16              
17              
18 Orta            
20 Düşük            

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Sosyoloji Psikoloji Felsefe Tarih

Dersin İçeriği

Ekspresyonizm, Kübizm, Fütürizm, Soyut Sanat, Konstrüktivizm, Bauhaus, Dadaizm, Sürrealizm, Soyut Ekspresyonizm, Taşizm ve Pop Art'ın oluşum ile gelişimi.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Art-Nouveau: Klimt
2) Fovizm
3) Ekspresyonizm
4) Kübizm ve sanat yapıtlarından örnekler.
5) Sanatın Gücü: Picasso
6) Sanatta Kimlik ve Etkileşim: Hofmann ve Andre Lhote
7) Fütürizm
8) Bahar Yarıyılı Ara Sınavı
9) Soyut Sanat I: Kandinsky
10) Soyut Sanat II
11) Seminer ve Tartışma: Bohemler
12) Seminer ve Tartışma: Bohemler
13) Seminer ve Tartışma: Bohemler
14) Seminer ve Tartışma: Bohemler
15) Seminer ve Tartışma: Bohemler
16) Bahar Yarıyılı Yarıyıl Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Ahu Antmen, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul 2009. E.H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, İkinci Basım, Remzi Kitap Evi, İstanbul 1999. Norbert Lynton, Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul 1991. Semra Germaner, 1960 Sonrası Sanat, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1997.
2- Enis Batur, Modernizmin Serüveni, Alkım Yayınevi,İstanbul 2007.
3- H.W. Johnson- Anthony F. Johnson, History of Art, Fifth Edition Revised, Thames and Hudson, 1997, London. 30,000 Years of Art: The Story of Human Creativity Across Time and Space, Phaidon, New York 2007. Stella Paul, 20th Century Art, A Resource for Educators, The Metropolitan Museum of Art, New York 1999.
4- Antonella Fuga, Artists' Techniques and Materials, The J. Paul Getty Museum Publications, Los Angles 2006. Jon Thompson, How to Read A Modern Painting: Lessons From the Modern Masters, Abrams, North America 2006.
5- Toby Clark, Sanat ve Propaganda, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2004. Ali Akay, Sanatın Sosyolojik Gözü, Bağlam Yayınları, İstanbul 1999. Ali Akay, Sanatın Durumları, Bağlam Yayınları, İstanbul 2005. Charles Baudelaire: Modern Hayatın Ressamı, İletişim Yayınları, İstanbul 2004. Dan Franck, Bohemler, Çev.(İsmail Yerguz), Sel Yayıncılık, İstanbul 2009. John Berger, Picasso'nun Başarısı ve Başarısızlığı, Metis Yayınları, İstanbul 1999. Büyük Ressamlar: Picasso, Alkım Yayınevi, İstanbul 2001. Önder Şenyapılı, Ressamlar ve Kadınlar, METU Press, Ankara 2003.
6- Yirminci Yüzyıl Sanatı A'dan Z'ye Akımlar, P Sanat Kültür Antika Dergisi, Kış 2000. Adnan Turani, Dünya Sanat Tarihi, Dördüncü Basım, Remzi Kitapevi, İstanbul 1992. Sezer Tansuğ, Resim Sanatının Tarihi, Remzi Kitapevi, 1992 İstanbul.
7- Projeksiyon makinası ve perdesi. Sanatsal içerikli belgeseller. Semra Germaner, 18. Yüzyıl Avrupa Resmi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1996. Zeynep İnankur, 19. Yüzyıl Avrupasında Heykel ve Resim Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1997. Semra Germaner-Zeynep İnankur, Oryantalistlerin İstanbulu, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2008. Ahu Antmen, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık, İstanbul 2009. E.H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, İkinci Basım, Remzi Kitap Evi, İstanbul 1999. Norbert Lynton, Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul 1991.
8- H.W. Johnson- Anthony F. Johnson, History of Art, Fifth Edition Revised, Thames and Hudson, London 1997. 30,000 Years of Art: The Story of Human Creativity Across Time and Space, Phaidon, New York 2007. Jon Thompson, How to Read A Modern Painting: Lessons From the Modern Masters, Abrams, North America 2006. History of Art, Painting, Sculpture, Photography, Architecture, Blitz Editions, 1989, Leicester. Antonella Fuga, Artists' Techniques and Materials, The J. Paul Getty Museum Publications, Los Angles 2006.
9- http://www.moma.org/
10- http://www.metmuseum.org
11- http://www.tate.org.uk
12- http://www.britishmuseum.org/

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Gösteri
5) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte