>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Tiyatro Tarihi ve Kuramları I SSB213 Zorunlu Lisans 2 Güz 2

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Erbil GÖKTAŞ
Öğr. Gör. Kadir YÜKSEL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) İnsanlığın ilkel dönemlerinde ve ilk çağlarda tiyatronun yaşamın içinde olmasıyla insanlığın gelişimine katkısının toplum, insan ve doğa ilişkileriyle ortaya çıkması hakkında bilgi vermek.
2) Tiyatronun tarihin başlangıç dönemlerinde de önemli olduğunu ortaya koymak.
3) Tiyatro duyarlığının yanı sıra tiyatronun gelişim çizgisinin ve geçirdiği evrelerin bilgisini oluşturmak.
4) Tiyatronun günlük yaşamın bir parçası olduğu bilincini kazandırılması.
5) Antik Yunan ve Roma’da tiyatronun toplumsal, düşünsel, kültürel ve sanatsal olgularla birlikte ele alarak bu dönemlerin tiyatro eylemini ve düşüncesini aktarmak.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1                     Yüksek
2                     Yüksek
3                     Yüksek
4                     Yüksek
5                     Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Commedie dell’Arte. İspanyol tiyatrosu; Cervantes, Vega, Barca. İngitere’deki tiyatro eylemi; Shakespeare ve çağdaşları. Almanya ve Fransa’da tiyatro. XVII. ve XVIII.yüzyılda Avrupa’da toplumsal, düşünsel, kültürel ortamın tiyatroya etkileri; tiyatronun gelişimi ve değişiminin, sahneleme tekniklerinin, oyunculuk anlayışları ve sahne mimarisinin irdelenmesi. Fransız tiyatrosu ve Klasisizm; Corneille, Racine ve Moliere.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tiyatro Tarihine genellemesine bir bakış ve tüm dönemler üzerine “genel” bir değerlendirme.
2) Tiyatronun kaynağına ilişkin kuramların ele alınması ve “ritüeller”
3) Tiyatronun kaynağında “taklit, eylem, topluca katılım” ve “büyü, maske dans” olgularının değerlendirilmesi.
4) İ.Ö. V. Yüzyılda Antik Yunan toplumunda “şenlikler” ve “tiyatro”nun ortaya çıkması.
5) Tragedya ve “trajik olan”; tragedya yazarlarından Aiskhülos’un oyunlarının değerlendirilmesi.
6) Tragedya yazarları Sofokles ve Övripides’in oyunlarının değerlendirilmesi.
7) Aristoteles’in ve Platon’un düşüncelerinin ele alınması ve karşılaştırılması.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Antik Yunan’da komedya ve Aristofanes’in komedyalarının değerlendirilmesi.
10) Aristofanes komedyalarının değerlendirilmesi ve Menandros’un komedyalarıyla karşılaştırılması.
11) Antik Yunan’da oyunculuk, sahne tekniği ve tiyatro yapılarının ele alınması.
12) Antik Yunan Tiyatrosu hakkında genel bir değerlendirme ve Antik Roma’da toplumsal, siyasal, düşünsel ve kültürel ortam hakkında bilgi verilmesi.
13) Antik Roma'da tragedya yazarları ve Seneca'nın oyun yazarlığı.
14) Antik Roma’da komedya ve Plautus’un komedyaları.
15) Antik Roma’da komedya ve Terentius’un komedyaları ve Plautus’un komedyalarıyla karşılaştırılması.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Tartışma
3) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte