>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
İletişim Bilimine Giriş RTS101 Zorunlu Lisans 1 Güz 9

Öğretim Elemanı Adı

Ögr. Gör. Dr. İren Dicle AYTAÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) İletişim Biliminin çalışma alanlarını ve diğer disiplinlerle ilişkilerini açıklar.
2) İletişim kavramının farklı bilimsel yaklaşımlara göre değişen çeşitli tanımlarını sıralar.
3) Dil, kültür ve iletişim arasındaki ilişkileri tartışır.
4) İletişim çalışmalarının temel kavramlarını tanımlar.
5) Kitle İletişim modellerine ilişkin genel teorik bilgi geliştirir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Orta               Düşük       Düşük Düşük
2 Orta Orta               Düşük       Düşük Düşük
3 Yüksek Yüksek               Düşük       Orta  
4 Yüksek Yüksek               Düşük       Orta Düşük
5 Yüksek Yüksek               Düşük       Orta Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Dersin içeriği iletişimin farklı yaklaşımlar uyarınca tanımlarının; iletişim olgusunun bireysel ve toplumsal boyutlarının; iletişim-dil-kültür ilişkilerinin; iletişimin öğe, tür ve süreçlerinin; kişinin kendisiyle iletişiminden kitle iletişimine kadar çeşitlenen iletişim türlerinin ve iletişim araştırmalarında temel yaklaşımların genel gelişim çizgisinin açıklanmasını kapsamaktadır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tanışma, derse ilişkin genel bilgilerin verilmesi, dersin amacının ve işleniş biçiminin açıklanması.
2) “İletişim” kavramının çeşitli tanımlarının açıklanması; farklı toplumbilimsel bakış açılarının tanımlamalara ve iletişim olgusuna ilişkin temel kabullere nasıl yansıdığının açıklanması.
3) İletişimin işleyişine ve öğelerine ilişkin temel kavramların açıklanması: iletişimi çizgisel, dairesel ya da kesintisiz bir süreç olarak ele alan yaklaşımların tanıtılması; kaynak, kanal, mesaj, alıcı ve geri-besleme öğelerinin tanımlanması.
4) İletişim – dil – kültür ilişkisinin açıklanması; farklı kültürel bağlamların iletişimin işleyişi ve anlamlandırma süreci üzerindeki etkilerinin tartışılması.
5) Dil ve iletişim ilişkisinin açıklanması; dil kavramının tanımlanması, dil-doğa-zihin ilişkisine dair temel tartışmaların tanıtılması, göstergebilime giriş.
6) Göstergebilimin temel kavramlarının açıklanması; Saussure ve Peirce’ın göstergebilimsel kuramlarının ana hatlarıyla tanıtılması, gösterge, paradigma, sentagma, kod, düz anlam, yanlanlam ve mit kavramlarının açıklanması.
7) İletişimin kültürel boyutunun açıklanması; kültür kavramının tanımlanması, kültüre ilişkin farklı yaklaşımların açıklanması, kültürün öğelerinin ve halk kültürü, kitle kültürü, popüler kültür, alt-kültür gibi kültür türlerinin tanımlanması.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) İletişimin seviyelerinin açıklanması ve ilk basamak olarak kişinin kendisiyle iletişimine ilişkin temel kavram ve süreçlerin izah edilmesi.
10) Kişilerarası iletişime giriş; kişilerarası sözel ve sözel olmayan iletişimin temel kavram, öğe ve süreçlerinin açıklanması.
11) Grup iletişimine giriş; grup kavramının tanımlanması, grup yapısı, grup amaç ve işlevleri, grup davranışı, grup-birey ilişkisi ve grup iletişimine ilişkin temel modellerin açıklanması.
12) Örgüt iletişimine giriş; örgüt kavramının tanımlanması, örgütlerde yapılanma biçimleri ile düzeylerinin, örgütlerin işlevlerinin ve örgüt iletişimine ilişkin temel süreçlerin açıklanması.
13) Kitle iletişimine giriş; kitle iletişiminin tanımlanması, temel özelliklerinin ve öğelerinin açıklanması; kitle iletişimi ve toplum ilişkisinin tartışılması, kitle iletişim araçlarının tarihsel gelişimine ilişkin genel bilgilerin verilmesi.
14) Kitle iletişim araştırmalarına genel bakış: kitle iletişim araştırmalarının öncüllerinin ve tarihsel gelişiminin açıklanması, kitle iletişim araştırmalarında temel modellerin ve farklı kuramsal yaklaşımların dönemsel olarak değişiminin özetlenmesi.
15) Dönem süresince işlenen konulara genel bakış ve değerlendirme.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- İrfan Erdoğan (2005), İletişimi Anlamak. Erk Yayınları. Ankara
2- Ünsal Oskay (2000), Kitle İletişiminin Kültürel işlevleri. Der Yayınları. İstanbul.
3- Ünsal Oskay (1997), İletişimin ABC’si. Simavi Yayınları. İstanbul.
4- Judith Lazar (2001), İletişim Bilimi, Vadi Yayınları.İstanbul.
5- John Fiske (1990), Introduction to Communication Studies. Routledge. London.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte