>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Belgesel Sinema RTS330 Zorunlu Lisans 3 Bahar 3

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Özgür VELİOĞLU METİN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Belgesel sinemayı tanımlar.
2) Belgesel sinemayı, var olan siyasal, toplumsal, ekonomik, teknolojik ve kültürel koşullarla ilişkilendirir.
3) Belgesel sinemadaki temel akımları ve ekolleri açıklar, karşılaştırır.
4) Belgesel sinema tarzlarını örnekler.
5) İzlediği bir belgesel filmin, hangi akım ve tarzlarla ilişkili olduğunu ayırt eder.
6) Sözlü tarih yöntemi ile, seçilen bir tema doğrultusunda görüşme tekniğini kullanır.
7) Belgesel sinemada son dönem eğilimlerini analiz eder.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Yüksek Orta Düşük Yüksek Düşük Yüksek     Orta   Yüksek   Orta Düşük
2                              
3                              
4                              
5                              
6                              
7 Orta Düşük Orta Düşük Orta     Düşük Yüksek   Düşük   Yüksek Düşük  

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok.

Dersin İçeriği

Belgesel sinema tanımları, gerçeklik-kurmaca ilişkisi, Vertov ve sine-göz; Flaherty, Grierson; Etnografik sinema; propaganda belgeselleri; cinema verite; cinema direct; sözlü tarih ve belgesel sinema; belgesel sinemada tarzlar sergileyici, gözlemsel, etkileşimsel ve düşünümsel tarz; belgesel sinemada yeni eğilimler; Türkiye'de belgesel sinema.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Belgesel Sinema Nedir? Tanımlar, yaklaşımlar.
2) Lumiere ve Gerçekçi Eğilim
3) Belgeselde Temsil Tarzları: Sergileyici, Gözlemsel, Etkileşimsel ve Öz-düşünümsel
4) Sergileyici Tarz: Grierson ve Flaherty; Etnografik Filmin Doğuşu
5) Propaganda: Nazi Belgeselleri
6) Sinema Tarihi İçinde Belgesel Sinemanın Yeri
7) Gözlemsel Tarz: Doğrudan Sinema; Leacock-Pennebaker, F. Wiseman ve “Oyun”.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Etkileşimsel Belgesel: Cinema Verite, Rouch ve Kolonyalizm.
10) Sözlü Tarih ve Belgesel Sinema: “Belleklerdeki İstanbul”
11) Sözlü Tarih yöntemi ile belgesel film yapmak: Görüşme Deneyimi.
12) Özdüşünümsel Belgesel: Sine-Göz ve D. Vertov, “Dûr”
13) Özdüşünümsel Stratejiler: Kişisel-Belgesel Sinema: “Mimar Babam”
14) Televizyon Belgeselleri ve Yeni Formatlar: National Geographic’ten Reality Televizyona Melez Türler.
15) Genel Değerlendirme
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Kutay, Uğur (2009). Gerçeği Öldüren Kamera: Belgesel. İstanbul: Es.
2- Akbulut, Hasan (2010). “Bellek Olarak Belgesel Sinema: Son Dönem Türkiye Belgesel Sinemasına Bir Bakış”, sinecine: film araştırmaları dergisi (2).
3- Barnauw, Eric (1993). Documentary: A History of the Non-fiction Film. New York, Oxford: Oxford University Press.
4- Büker, Seçil (1990). “Belgesel Üzerine”, Kurgu (7): 121-126.
5- Binark, Mutlu (1990-91). “Belgesel Yapımcısı- Gerçek İlişkisi, Tarihsel Bir Perspektif ve Belgeselde Amaç Üzerine Deneme”, Gazi Ü. BYYO Dergisi (11): 133-140.
6- Atabey, Melek (2005). “Belgesel Film Yapımında Yeni Yönelimler ve Melez Formlar”, Ege Üniversitesi, İletişim Fakültesi Dergisi, Düşünceler, Yıl: 1 (1): 217-228.
7- Ulutak, Nazmi (2007). “Bir Sözlü Tarih Denemesi”, Belgesel Sinema 2007. İstanbul: Belgesel Sinemacılar Birliği Yay.
8- Etnoğrafya ve Belgesel Filmler Sempozyumu. 11-13 Nisan 1973. İstanbul: Avusturya Kültür Yayınları.
9- Pekerman, Serazer (2005). “Moore, Sinema Kapılarını Belgesel Filme Açtı: Popüler Protestolar,” Seyir (2): 13-15.
10- Cereci, Sedat (1997). Belgesel Film. İstanbul: Şule.
11- Rotha, Paul (2000). Belgesel Sinema. Çev. İ. Şener. İstanbul: İzdüşüm. Tobias, Michael (2007). Belgesel Film Yapım Sanatı: Gerçeği Arayış. Çev. Nebil Köken. İ
12- BSB (2007). Belgesel Sinema 2007. İstanbul: Belgesel Sinemacılar Birliği Yay. Yeni İnsan Yeni Sinema (Bahar-Yaz 2003). Belgeselden Toplumsal Belleği (ss32-55). Özdemir, Murad (2003). Düğün Videoları: Geçmişe Dönmek için Kaseti Geri Sar,” Belgesel Sinema, Kış: 35-39. İstanbul: Kolaj.
13- Ulutak, İlknur (2003). “Leni Riefenstahl’ın Muhteşem ve Korkunç Filmleri,” Belgesel Sinema, İlkbahar-Yaz: 28-38.
14- Sönmez, Necati (2003). “Michael Moore ve Belgeselin Kükreyişi,” Belgesel Sinema, İlkbahar-Yaz: 8-10.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte