>

Fen Öğretiminde Kavram Yanılgıları

Fen Bilgisi Öğretmenliği

Eğitim Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Fen Öğretiminde Kavram Yanılgıları FBO393 Zorunlu Lisans 3 Bahar 3

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Ahmet BİLGİN
Prof. Dr. Esma BULUŞ KIRIKKAYA
Doç. Dr. Canan DİLEK EREN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Fen Öğretiminde anlamlı öğrenme ve yapılandırmacılık kuramını bilir.
2) Kavram öğretiminde kullanılabilecek öğrenme ve öğretme yaklaşımlarını bilir.
3) Kavram haritalarını öğrenir
4) Kavram karikatürlerini bilir.
5) Kavramsal değişim metinlerini ve analojileri bilir.
6) Kavram yanılgılarının nedenlerini ve çözüm önerilerini öğrenir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Öğrenme Kazanımları
1   Düşük   Yüksek Düşük Düşük   Düşük   Düşük Yüksek Düşük   Düşük Düşük Orta   Orta Orta Yüksek
2 Yüksek Düşük   Yüksek Düşük Düşük   Düşük   Düşük Yüksek Düşük   Düşük Düşük Orta   Orta Orta Yüksek
3 Yüksek Düşük   Yüksek Düşük     Düşük   Düşük Yüksek Düşük   Düşük Düşük Orta   Orta Orta Yüksek
4 Yüksek Düşük   Yüksek Düşük     Düşük   Düşük Yüksek Düşük   Düşük Düşük Orta   Orta Orta Yüksek
5 Yüksek Düşük   Yüksek Düşük     Düşük   Düşük Yüksek Düşük   Düşük Düşük Orta   Orta Orta Yüksek
6 Yüksek Düşük   Yüksek Düşük     Düşük   Düşük Yüksek Düşük   Düşük Düşük Orta   Orta Orta Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Türkçe

Dersin İçeriği

Fen öğretiminde anlamlı öğrenme ve yapılandırmacılık kuramı, bilişsel öğrenme ve kavram öğrenimi; fen öğretiminde temel kavramlar ve kavram yanılgıları; kavram öğretiminde kullanılabilecek öğrenme ve öğretme yaklaşımları, kavram haritaları, kavramsal karikatürler, analojiler, kavramsal değişim metinleri; fen öğretiminde kavramsal öğrenme sürecinin değerlendirilmesi; fen öğretiminde kavram yanılgılarının nedenleri ve çözüm önerileri.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Fen öğretiminde anlamlı öğrenme ve yapılandırmacılık kuramı
2) Fen öğretiminde anlamlı öğrenme ve yapılandırmacılık kuramı
3) Bilişsel öğrenme ve kavram öğrenimi
4) Bilişsel öğrenme ve kavram öğrenimi
5) Fen öğretiminde temel kavramlar ve kavram yanılgıları.
6) Fen öğretiminde temel kavramlar ve kavram yanılgıları.
7) Kavram öğretiminde kullanılabilecek öğrenme ve öğretme yaklaşımları
8) Ara Sınav
9) Kavram haritaları, kavramsal karikatürler, analojiler, kavramsal değişim metinleri
10) Kavram haritaları, kavramsal karikatürler, analojiler, kavramsal değişim metinleri
11) Kavram haritaları, kavramsal karikatürler, analojiler, kavramsal değişim metinleri
12) Fen öğretiminde kavramsal öğrenme sürecinin değerlendirilmesi
13) Fen öğretiminde kavramsal öğrenme sürecinin değerlendirilmesi
14) Fen öğretiminde kavram yanılgılarının nedenleri ve çözüm önerileri.
15) Fen öğretiminde kavram yanılgılarının nedenleri ve çözüm önerileri.
16) Yarıyıl Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Brown, D. E. ve Clement, J. (1987). Misconceptions concerning newton's law of action reaction: the underestimated importance of the third law. Proceedings of the Second International Seminar Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Vol III, Cornell University, 39 – 54
2- Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, Salih Çepni, Pegem Akademi, 2008.
3- Fen Öğrenimi ve Öğretimi, Basri Atasoy, Asil Dağıtım, 2004
4- Clement, J. (1987). Overcoming students misconceptions in physics: the role of anchoring intuitions and analogical validity. Proceedings of the Second International Seminar Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Vol III, Cornell University, 84 - 97

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Model Yapma
6) Rol Yapma
7) Grup Çalışması
8) Beyin Fırtınası
9) Örnek Olay
10) Bireysel Çalışma
11) Problem Çözme
12) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

50%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

50%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte