>

Eleştirel ve Analitik Düşünme

Fen Bilgisi Öğretmenliği

Eğitim Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Eleştirel ve Analitik Düşünme EGT511 Seçmeli Lisans 2 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Zeynel KABLAN
Prof. Dr. Fatma Belgin ÖZAYDINLI
Doç. Dr. Hakan TURAN
Dr. Öğr. Üyesi İsmet ŞAHİN
Dr. Öğr. Üyesi Özlem TOKGÖZ
Ögr. Gör. Dr. Sibel İNCİ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Eleştirel ve analitik düşünceyle ilgili temel kavramlar ve tanımları açıklar.
2) Düşünme biçimlerini açıklar ve gruplandırır.
3) Eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, aşamaları; kapsamı ve bunları etkileyen faktörleri açıklar.
4) Eleştirel ve analitik okuma, dinleme ve yazma becerisi sergiler.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Orta Düşük Yüksek Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Yüksek Yüksek Düşük Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Orta
2 Orta Orta Düşük Yüksek Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Yüksek Yüksek Düşük Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Orta
3 Orta Orta Düşük Yüksek Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Yüksek Yüksek Düşük Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Orta
4 Orta Orta Düşük Yüksek Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Yüksek Yüksek Düşük Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

-

Dersin İçeriği

Temel kavramlar ve tanımlar; düşünme organı olarak beyin, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması; istemsiz düşünme ve özellikleri; istemli düşünme ve özellikleri; istemli düşünmenin yöntemleri; eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları; eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı; eleştirel ve analitik okuma; eleştirel ve analitik dinleme; eleştirel ve analitik yazma.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kavramların ve terminolojinin tanıtılması. Eleştirel düşünce nedir, neden önemlidir?
2) Düşünme biçimleri (yaratıcı, analitik, sentetik vb.) ve özellikleri. Örnek olay incelemeleri ve tartışmalar.
3) Mantık ve argüman yapısı. Yanılgı türleri ve bunların tanımlanması.
4) Analitik düşüncenin aşamaları. Veri analizi ve yorumlama.
5) Metin analizi teknikleri. Yazarın amacını ve argümanlarını anlama.
6) Aktif dinleme becerileri. Sözlü argümanların analizi.
7) Argüman geliştirme ve kanıtlama yöntemleri. İkna edici yazı yazma teknikleri.
8) Argüman geliştirme ve kanıtlama yöntemleri. İkna edici yazı yazma teknikleri.
9) Metinlerin derinlemesine analizi. Temel fikirlerin ve alt metinlerin çıkarılması.
10) İletişimde alt metinleri anlama. Söylenenlerin derinlemesine analizi.
11) Bilimsel ve teknik yazım teknikleri. Detaylı ve mantıklı argüman yapısı.
12) Gerçek hayat örnekleri ve vaka çalışmaları. Karşılaştırmalı analizler.
13) Önceki haftalarda öğrenilenlerin değerlendirilmesi. Kişisel düşünme tarzının analizi.
14) Öğrencilerin eleştirel ve analitik düşünce becerilerini kullanarak bir proje hazırlamaları. Projelerin sunumu ve sınıf içi tartışmalar.
15) Dönem Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Yılmaz, Kürşad (2020). Eleştirel ve Analitik Düşünme. Ankara: Pegem A

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Beyin Fırtınası
5) Altı Şapka Metodu
6) Örnek Olay


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ödev Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte