>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Psikolojik Testler RPD301 Zorunlu Lisans 3 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Osman Nejat AKFIRAT
Doç. Dr. Zeynep AYDIN SÜNBÜL
Doç. Dr. Yıldız ÖZTAN ULUSOY
Doç. Dr. Gülşah TURA
Dr. Öğr. Üyesi Fevziye DOLUNAY CUĞ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Testi tanımlar ve testlerde bulunması gereken özellikleri açıklar.
2) Testlerin kullanım amaçlarını açıklar.
3) Geçerlik ve güvenirlik hesaplamalarını yapar.
4) Belirli bir amaca yönelik uygun testi seçer.
5) Genel zihinsel gelişim ve zeka testlerini tanır.
6) Bireysel ve grup zeka testlerinin kullanımını açıklar.
7) İlgi envanterlerini uygular ve değerlendirir.
8) Mesleki gelişim ve mesleki ilgi envanterlerini uygular.
9) Objektif ve projektif kişilik testleri özellikleri ve isimleriyle sınıflar.
10) Test geliştirme, uygulama ve sonuçları iletme konusunda etik standartları uygular.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük             Düşük   Düşük Yüksek     Düşük
2 Düşük             Düşük   Düşük Yüksek     Düşük
3 Düşük             Düşük   Düşük Yüksek     Düşük
4 Düşük             Düşük   Düşük Yüksek     Düşük
5 Düşük             Düşük   Düşük Yüksek     Düşük
6 Düşük             Düşük   Düşük Yüksek     Düşük
7 Düşük             Düşük   Düşük Yüksek     Düşük
8 Düşük             Düşük   Düşük Yüksek     Düşük
9 Düşük             Düşük   Düşük Yüksek     Düşük
10 Düşük             Düşük   Düşük Yüksek     Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Psikolojik testlere ilişkin temel kavram ve ilkeler, bireysel ve grup zekâ testleri, başarı, yetenek ve kişilik testleri, ilgi envanterleri, bazı test ve envanterlerin uygulanması ve değerlendirilmesi.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Psikolojik testler nelerdir? PT Özellikleri, Kullanım Alanları, Amaçları
2) Bireyi Tanıma Kavramı, Değerleme Nedir? Değerleme Ekibi, Psikolojik Değerleme Araçları
3) Psikolojik testlere tarihsel ve kültürel bakış açısı nasıldır? Tarihsel süreç nasıldır? Yasal ve etik konular, halkın kaygısı, mesleki kaygılar nelerdir? Testi uygulayan kişinin özellikleri nelerdir?
4) Test geliştirme aşamaları, Geçerlik ve Güvenirlik Çeşitleri
5) Test geliştirme aşamaları, Geçerlik ve Güvenirlik Çeşitleri
6) Zeka testleri (Stanford Binet, Wechsler vb) ve Dikkat Testleri
7) Zeka testleri (Stanford Binet, Wechsler vb) ve Dikkat Testleri
8) Gelişim Testleri
9) Gelişim Testleri
10) Yetenek, İlgi ve Başarı Testleri
11) Yetenek, İlgi ve Başarı Testleri
12) Kişilik Testleri (CAT, TAT vb)
13) Kişilik Testleri (CAT, TAT vb)
14) Tutum ölçekleri ve diğer güncel testler
15) Öğrenci sunumları
16) Öğrenci sunumları

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Ronald Jay Cohen & Mark E. Swerdlik (2015). Psikolojik Test ve Değerleme : Testlere ve Ölçmeye Giriş. Çeviri Editörü : Prof. Dr. Ezel Tavşancıl Nobel Akademik Yayıncılık
2- Öner, N. (2008). Türkiye’ de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler I-II. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi
3- Özgüven, İ. (2014). Psikolojik Testler. Nobel Akademik Yayıncılık.
4- Prentice-Hall. Weiner, E. A.; Steward, B. J. (1984). Assesing Individuals: Psychological and Educational Tests and Measurements. Boston: Little, Brown and Company.
5- Kuzgun, Y. Bacanlı, F. (2012) Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Nobel Yayıncılık.
6- Akın, A. (2015). Psikolojide Kullanılan Ölçme Araçları. Cilt I ve II. Nobel Yayıncılık.
7- Şahin, C. (2018). Bireyi Tanıma Teknikleri. Pegem.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Grup Çalışması
6) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

40%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

50%

Ödev

1

50%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte