>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Mantık Devreleri TEM347 Seçmeli Lisans 3 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Ayşe ERGÜN AMAÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Sayı sistemlerini tanır, sayı sistemlerinin birbirine dönüşümlerini gerçekleştirebilir.
2) İkili sayı sistemlerinde hesaplamaları yapabilir.
3) Mantık kapılarını tanır. Boolean Cebrini kullanarak mantık fonksiyonlarını çıkarabilir, sadeleştirme işlemlerini yaparak mantık devresinin tasarımını gerçekleştirebilir.
4) Lojik fonksiyonların doğruluk tablosu çıkarabilir. Karnaugh Haritası yöntemiyle mantık fonksiyonlarını sadeleştirebilir.
5) Tümleşik mantık devre elemanlarını tanır.
6) Ardışıl mantık devre elemanlarını tanır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek                 Yüksek                           Yüksek            
2 Yüksek                 Yüksek                           Yüksek            
3 Yüksek                 Yüksek                           Yüksek            
4 Yüksek                 Yüksek                           Yüksek            
5 Yüksek                 Yüksek                           Yüksek            
6 Yüksek                 Yüksek                           Yüksek            

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Analog ve sayısal kavramlar; ikili, sekizli, onlu, onaltılı sayı sistemleri ve dönüşümleri. Temel mantık kapıları (VE, VEYA, DEĞİL, VEDEĞİL, VEYADEĞİL, ÖZEL VEYA, ÖZEL VEYADEĞİL) ve yapıları. Boolean Cebiri, DeMorgan Kuralı. Mantık fonksiyonlarının çıkarılması, tarifi, doğruluk tablosu. Karnaugh diyagramlarının çıkarılması, fark etmez durumları, Karnaugh ile sadeleştirme, minterm-maxterm açılımları ve sadeleştirme. Kapıların dönüştürülmesi, fonksiyonların sadece VEDEĞİL, veya sadece VEYADEĞİL kapılarıyla gerçekleştirilmesi. Toplayıcılar, çıkarıcılar, kodlayıcılar, kod çözücüler, kod çeviriciler, veriseçiciler ve yayıcı makas. Bellek elemanları (tutucular), flip-flop kavramları ve türleri; SR, JK, D, T, flip-flop ve tutucular

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dersin Tanıtımı, Kaynaklar, Analog Sistemler, Sayısal Sistemler
2) Sayı Sistemleri, Sayı Sistemlerinin Birbirine Dönüşümleri
3) İkili Sayı Sisteminde Hesaplamalar
4) Kodlama ve Kodlar, Boolean Cebri, Lojik İfadeler, Lojik Fonksiyonlar
5) Lojik Fonksiyonların Gösterilişi, Lojik İşlemler Tablosu, Lojik İşlemler Doğruluk Tablosu
6) Lojik Kapılar ve Lojik Devreler, Tümdevreler, Lojik Fonksiyonların Kapılar ile Gerçeklenmesi, Lojik Devrelerin Tasarımı
7) Lojik Devrelerin Tümleme, VE, VEYA işlemleri ile Gerçeklenmesi, Lojik Devrelerin TVE ya da TVEYA işlemleri ile Gerçeklenmesi,
8) Lojik Fonksiyonların Yalınlaştırılması (İndirgenmesi), Asal Çarpımların Bulunması, Karnaugh Diyagramları
9) Yarıyıliçi Sınavı
10) Tüm Asal Çarpımlar Kümesinin Bulunması, Başlıca Nokta ve Gerekli Asal Çarpım
11) Yalınlaştırma: Uygun Asal Çarpımların Seçilmesi, Seçenekler Tablosunun İndirgenmesi, Tüm Asal Çarpımlar Kümesinin Tablo Yöntemi ile (Quine-Mccluskey) Bulunması
12) Bileşik Mantık Devreleri, Bileşik Mantık Devre Elemanları, Toplayıcılar, Çıkarıcılar, Kod çözücüler Kodlayıcılar
13) Zaman Diyagramları, Yayılım Gecikmesi, Kaza, Kazaların Önlenmesi Ardışıl Mantık Devreleri
14) Bilgi Saklama Elemanları (Tutucular) SR, D, JK Tipi Tutucu
15) Flip-flop türleri, SR (Master-Slave), D, JK, T flip-flop, Flip-Floplarda Durum Geçiş Tabloları
16) Yarıyılsonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Alıştırma ve Uygulama
3) Problem Çözme
4) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Proje Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte