>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Otomatik Kontrol HUF359 Seçmeli Lisans 3 Güz 6

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Mehlika ŞENGÜL KARAARSLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Temel fiziksel elemanların tanım denklemleri oluşturur.
1) Temel fiziksel elemanların tanım denklemleri oluşturur.
2) Açık-çevrim, Kapalı-çevrim ve Geri Besleme kavramlarını tanır.
2) Açık-çevrim, Kapalı-çevrim ve Geri Besleme kavramlarını tanır.
3) Temel elektriksel ve mekaniksel elemanların matematiksel modellerini elde edebilir
3) Temel elektriksel ve mekaniksel elemanların matematiksel modellerini elde edebilir
4) Sistemlerin Blok diyagramlarını, işaret akış diyagramlarını oluşturabilir.
4) Sistemlerin Blok diyagramlarını, işaret akış diyagramlarını oluşturabilir.
5) Blok diyagram veya işaret akış diyagramı kullanarak sistemin transfer fonksiyonunu oluşturur.
5) Blok diyagram veya işaret akış diyagramı kullanarak sistemin transfer fonksiyonunu oluşturur.
6) Matematiksel modeli oluşturulan sistemlerin kararlıklık analizini Routh–Hurwitz ve Nyquist yöntemleriyle analiz edebilir.
6) Matematiksel modeli oluşturulan sistemlerin kararlıklık analizini Routh–Hurwitz ve Nyquist yöntemleriyle analiz edebilir.
7) Sisteme ait Köklerin yer eğrisini (Root Locus) çizebilir
7) Sisteme ait Köklerin yer eğrisini (Root Locus) çizebilir

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Öğrenme Kazanımları
1   Yüksek   Orta   Yüksek   Düşük     Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
1   Yüksek   Orta   Yüksek   Düşük     Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
2 Düşük Yüksek   Orta   Yüksek   Düşük     Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
2 Düşük Yüksek   Orta   Yüksek   Düşük     Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
3 Düşük Yüksek   Orta Yüksek Yüksek   Düşük     Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
3 Düşük Yüksek   Orta Yüksek Yüksek   Düşük     Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
4 Düşük Yüksek   Orta   Yüksek   Orta     Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
4 Düşük Yüksek   Orta   Yüksek   Orta     Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
5 Düşük Yüksek   Orta Yüksek Yüksek         Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
5 Düşük Yüksek   Orta Yüksek Yüksek         Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
6 Düşük Yüksek   Orta Yüksek Yüksek         Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
6 Düşük Yüksek   Orta Yüksek Yüksek         Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
7 Düşük Yüksek   Orta Yüksek Yüksek         Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      
7 Düşük Yüksek   Orta Yüksek Yüksek         Yüksek Orta Yüksek Orta Orta      

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Bu ders; temel kontrol kavramları, açık çevrim - kapalı çevrim kontrol, geribesleme, Laplace dönüşümleri, transfer fonksiyonları, blok diyagramlar, işaret akış diyagramları ve doğrusal fiziksel sistemlerin matematiksel modellerini oluşturmayı ve bu modellerin Routh-Hurwitz kararlılık analizi, kök yer eğrileri yöntemi, Bode ve Nyquist yöntemleriyle analizini kapsar.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Temel fiziksel elemanların tanım denklemlerinin oluşturulması
2) Açık-çevrim, Kapalı-çevrim ve Geri Besleme kavramlarının anlatımı ve örnek soru çözümleri
3) Açık-çevrim, Kapalı-çevrim ve Geri Besleme kavramlarının anlatımı ve örnek soru çözümleri
4) Sistemlerin Blok diyagramlarının ve işaret akış diyagramlarının oluşturmasının anlatımı ve örnek çözümleri
5) Sistemlerin Blok diyagramlarının ve işaret akış diyagramlarının oluşturmasının anlatımı ve örnek çözümleri
6) Blok diyagram veya işaret akış diyagramı kullanarak sistemin transfer fonksiyonunu oluşturulması
7) Öğrencilerin kendi belirleyeceleri sistemlere ait oluşturdukları blok diyagramları ve transfer fonksiyonlarını çalışmalarının sunumu.
8) Ara sınav
9) Matematiksel modeli oluşturulan sistemlerin kararlıklık analizinin Routh–Hurwitz yöntemiiyle analizi
10) Matematiksel modeli oluşturulan sistemlerin kararlıklık analizinin Nyquist yöntemleriyle gerçekleştirilmesi
11) Örnek çözümler
12) Sisteme ait Köklerin yer eğrisini (Root Locus) belirleme
13) Sisteme ait Köklerin yer eğrisini (Root Locus) belirleme
14) Quiz
15) Dersle ilgili öğrenci sunumları
16) Yılsonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Birsen Yayınevi, İstanbul.,Benjamin Kuo, "Otomatik Kontrol Sistemleri", Literatür Yayıncılık, İstanbul 2009
2- Çözümlü Otomatik Kontrol Problemleri, Sistem Dinamiği ve Denetim Sistemleri, İbrahim YÜKSEL, Mesut ŞENGİRGİN, Gürsel ŞEFKAT, Vipaş 2002
3- Control system Design, Bernard Friedland

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi



Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

50%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

50%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte