>
Dersin Adı | Dersin Kodu | Dersin Türü | Dersin Düzeyi | Dersin Yılı | Dersin Verildiği Dönem | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|---|
Hava Aracı Yapıları | UGM302 | Zorunlu | Lisans | 3 | Bahar | 4 |
Doç. Dr. Sinan FİDAN
Dr. Öğr. Üyesi Sedat SÜSLER
Öğr. Gör. Haluk DEMİRTAŞ
1) Hava aracı yapıları ile ilgili temel bilgileri açıklar.
2) Hava aracı inşa metotlarını tarihsel gelişimiyle birlikte açıklar.
3) Hava aracı montaj tekniklerini örneklendirerek açıklar.
4) Hava aracı gövdesini ve gövde yapılarını açıklar.
5) Hava aracı kanadını ve kanat yapılarını açıklar.
6) Hava aracı stabilizasyon elemanlarını ve bunların yapılarını açıklar.
7) Hava aracı kontrol yüzeylerini ve bunların yapılarını açıklar.
8) Nasel ve pilon yapıları ile bağlantılarını açıklar.
Program Yeterlilikleri | ||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | ||
Öğrenme Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1 | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Yüksek | Düşük | Düşük | |||||
2 | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Yüksek | Düşük | Düşük | |||||
3 | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Yüksek | Düşük | Düşük | |||||
4 | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Yüksek | Düşük | Düşük | |||||
5 | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Yüksek | Düşük | Düşük | |||||
6 | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Yüksek | Düşük | Düşük | |||||
7 | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Yüksek | Düşük | Düşük | |||||
8 | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Yüksek | Düşük | Düşük |
Yüz Yüze
Yok
İstenmemekte
Uçuş Teorisi; Uçak Aerodinamiği ve Uçuş Kontrolleri (Kumandaları); Aşağıdakilerin çalışması ve etkisi: Sağa sola yatış (rule) kumandası; eleronlar ve spoylerler, burun aşağı/burun yukarı (pike) kumandası: elevatör, stabilatör, değişken oranlı stabilatörler ve kanard kontrolü, sağa sola dönüş (yaw) kumandası, dümen sınırlayıcıları (rudder limiters); Elevon ve ruddervatörün kullanımı ile kontrol; Yüksek kaldırma cihazları, slat, slot, flap, flaperon; Sürükleme (drag) sağlayan cihazlar, spoylerler, kaldırma damperleri (lift dumpers), hız frenleri; Kanat fenslerinin(fence) etkileri; testere dişli hücum kenarları(leading edge); Sınır tabaka kontrolleri, girdap üreticileri, stall veya hücum kenarı wedge düzenleri; Ayarlayıcı fletnerlerin(trim tab), denge ve denge bozucu fletnerlerin(tab), servo fletnerleri, yaylı fletnerler, kütlesel denge, kontrol yüzeyi sapması, aerodinamik denge panelleri çalışması ve etkisi. Yüksek Hızlı Uçuş; Ses hızı, subsonik uçuş, transonik uçuş, süpersonik uçuş; Mach sayısı, kritik Mach sayısı, sıkıştırılabilirlik etkisi, şok dalgası, aerodinamik ısınma, alan kuralı; Yüksek kızılı uçağın motor girişlerindeki hava akımını etkileyen faktörler; Sweepback in kritik Mach sayısına etkileri. Gövde Yapısı; Genel Kavramlar; (a) Yapısal mukavemete ilişkin uçuşa elverişlilik gereklilikleri; Yapısal sınıflandırma, birinci,ikinci ve üçüncü; Hata kaldırır, emniyetli ömür, hasar toleransı genel kavramları; Bölge ve istasyon tanımlama sistemleri; Gerilme, burkulma, eğilme, sıkıştırma, kesme, burulma, çekme gerilimi, yorulma; Boşaltma ve havalandırma koşulları; Sistem montaj/yerleştirme koşulları; Yıldırımdan korunma koşulları; Hava Aracı bağlamaları; (b) Aşağıdakilerin yapım metotları: Kaplama gövdeler, takviye çemberleri, takviye elemanları, gövde kirişleri, ana kaburgalar, takviye parçaları, dikmeler, bağlantılar, kirişler, kat yapıları, takviyeler, kaplama metotları, korozyondan koruma, kanat, kuyruk takımı ve motor bağlantıları; Yapı birleştirme/montaj teknikleri: perçinleme, civatalama,yapıştırma; Kromaj, anotlama, boyama gibi yüzey koruma yöntemleri; Yüzey temizleme; Gövde simetrisi: Hizalama/ayarlama metotları ve simetri kontrolleri. Gövde Yapısı – Uçaklar; Gövde (ATA 52/53/56); Yapı ve basınç sızdırmazlığı sağlama; Kanat, irtifa dümeni, paylon, ve iniş takımı bağlantıları; Koltuk yerleşimi ve kargo yükleme sistemi; Kapılar ve acil durum çıkışları: Yapılar, mekanizmalar, çalışma (hareket) ve emniyet cihazları; Pencere ve camların yapıları ve mekanizmaları. Kanatlar (ATA 57) Yapı: Yakıt depolama; İniş takımları, paylon, kumanda yüzeyleri ve yüksek kaldırma /sürükleme (drag) bağlantıları. Stabilizatörler (ATA 55) Yapı: Kontrol yüzey bağlantısı. Uçuş Kontrol (Kumanda) Yüzeyleri (ATA 55/57) Yapı ve bağlantı; Balanslama (Dengeleme) - kütle ve aerodinamik. Naseller/Paylonlar (ATA 54); Naseller/Paylonlar: Yapı, Yangın duvarları, Motor bağlantıları. Kabin ekipmanları ve Mefruşat (ATA 25); (a) Acil durum ekipmanı gereklilikleri; Koltuklar, kayışlar ve kemerler. (b) Kabin yerleşimi; Ekipman yerleşimi; Kabin Mefruşat montajı; Kabin eğlence ekipmanları; Galley kurulumu; Kargo taşıma/handling ve muhafaza ekipmanı; Merdivenler. Uçuş Kumandaları (ATA 27); Ana kumanda yüzeyleri: eleron, elevatör, dümen, spoyler; Fletner (trim) kumandası; Aktif yük kumandası; Yüksek kaldırma düzenekleri; Kaldırma indirme, hız frenleri; Sistem çalışması: Manüel, hidrolik, pnömatik, elektriksel, elektronik kumandalı (fly-by-wire); Suni hissetme, Sapma (Yaw) damperi, Mach ayarı, dümen sınırlayıcısı (rudder limiter), fırtına kilitleme sistemleri; Balanslama/Dengeleme ve ayarlama: Perdövites (stall) koruma/uyarı sistemi.
1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Alıştırma ve Uygulama
Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı |
40% |
---|---|
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı |
60% |
Toplam |
100% |
Türkçe
İstenmemekte