>
Dersin Adı | Dersin Kodu | Dersin Türü | Dersin Düzeyi | Dersin Yılı | Dersin Verildiği Dönem | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|---|
Hava Aracı Elektrik Sistemleri | UGM306 | Zorunlu | Lisans | 3 | Bahar | 4 |
Dr. Öğr. Üyesi Nasır ÇORUH
1) Hava aracında DC ve AC güç üretimini tanımlar.
2) Hava aracında güç dağıtımını ve farklı dağıtım senaryolarını yorumlar.
3) Hava aracında kullanılan yardımcı elektromekanik sistemleri açıklar
4) Hava aracında kullanılan aydınlatma elemanlarını tanımlar.
5) Hava aracında elektrik kablo iç bağlantı sistemini açıklar
6) Hava aracı kabin bilgilendirme sistemlerini tanımlar.
7) Hava aracı yerleşik bakım ve entegre aviyonik sistemlerini tanımlar
Program Yeterlilikleri | ||||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | ||
Öğrenme Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1 | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||||||||||
2 | Düşük | Düşük | Orta | Düşük | Orta | Orta | ||||||||||||||
3 | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | Düşük | Düşük | Orta | Orta | ||||||||||
4 | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | |||||||||||
5 | Orta | Düşük | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | |||||||||
6 | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | |||||||||||||||
7 | Düşük | Düşük | Düşük | Orta |
Yüz Yüze
Yok
İstenmemekte
Elektrik Gücü (ATA 24); Bataryaların Takılması ve Çalışması; DC güç üretimi; AC güç üretimi; Acil durum güç üretimi; Voltaj regülasyonu / ayarlaması; Güç dağıtımı; Enversörler (inverter'ler), transformatörler, redresörler; Devre koruması; Harici güç / Yer gücü. Ekipmanlar ve Mefruşatlar (ATA 25); Elektronik acil durum ekipmanı gereklilikleri; Kabin eğlence ekipmanları. Işıklar (ATA 33); Harici: seyrüsefer, iniş, taksi, buz; Dahili: Kabin, kokpit, kargo; Acil Durum. Yerleşik Bakım Sistemleri (ATA 45); Merkezi bakım bilgisayarları; Veri yükleme sistemi; Elektronik kütüphane sistemi; Çıktı Alma/Yazdırma; Yapısal takip (hasar toleransı takibi). Entegre Modüler Aviyonikler (ATA 42); Entegre Modüler Aviyonik (IMA) modüllerine tipik olarak entegre edilebilecek fonksiyonlar, başkalarının da yanı sıra aşağıdakilerden oluşmaktadır: Bleed Yönetimi, Hava Basıncı Kontrolü, Hava Havalandırma ve Kontrolü, Aviyonikler ve Kokpit Havalandırma Kontrolü, Sıcaklık Kontrolü, Hava Trafik Haberleşmesi, Aviyonik Haberleşme Yönlendiricisi (Router), Elektriksel Yük Yönetimi, Devre Kesici Takibi, Elektrikli Sistemler BITE, Yakıt Yönetimi, Frenleme Kontrolü, Steering (Dümen/Yönlendirme) Kontrolü, İniş Takımları Açma ve Kapama, Lastik Basıncı Göstergesi, Oleo Basınç Göstergesi, Fren Sıcaklık Takibi, vb.; Ana Sistem; Ağ Komponentleri. Kabin Sistemleri (ATA 44); Hava aracı içerisinde yolculara hoş zaman geçirilmesine ilişkin imkanlar sunan ve hava aracı dahilinde (Kabin Dahili İletişim Veri Sistemi) ve hava aracı kabini ve yer istasyonları arasında (Kabin Ağ Servisi) haberleşme sağlayan üniteler ve komponentler. Ses, veri, müzik ve video (görüntü) iletimlerini içerir. Kabin Dahili İletişim Veri Sistemi kokpit/kabin ekibi ve kabin sistemleri arasında arayüz/bağlantı sağlar. Bu sistemler, ilgili farklı LRU'ların veri alışverişini desteklerler ve tipik olarak Kabin Memuru Çağrı Panelleri ile çalışırlar. Kabin Ağ Servisi, başka unsurların yanı sıra, tipik olarak aşağıdailer ile bağlantılı olan bir sunucudan oluşur: Veri/Telsiz Haberleşmesi, Uçuş İçi Eğlence Sistemi. Kabin Ağ Servisi aşağıdakiler gibi fonksiyonlara sahip olabilir: Kalkış öncesi/kalkış raporlarına erişim, E-posta/intranet/İnternet erişimi, Yolcu veritabanı; Kabin Ana Sistemi; Uçuş İçi Eğlence Sistemi; Harici Haberleşme Sistemi; Kabin Kütle Hafıza Sistemi (Cabin Mass Memory System); Kabin İzleme Sistemi; Muhtelif Kabin Sistemi. Bilgilendirme Sistemleri (ATA 46); Geleneksel olarak kağıt, mikrofilm veya mikrofiş üzerinde dijital bilgilerin depolanmasına, güncellenmesine ve düzeltilmesine imkan veren üniteler ve komponentler. Elektronik kütüphane yığın depolama ve kontrol cihazı gibi bilgi depolanmasına ve düzeltilmesine yönelik üniteleri içerir. Uçuş deki yazıcısı veya genel kullanım amaçlı ekran gibi diğer sistemler ile paylaşılan ve diğer kullanımlar için kurulan/takılan üniteleri veya komponentleri içermez. Tipik örnekler arasında Hava Trafik ve Bilgi Yönetim Sistemleri ve Ağ Sunucusu Sistemleri yer alır. Hava Aracı Genel Enformasyon Sistemi; Uçuş Kompartımanı Bilgilendirme Sistemi; Bakım Bilgilendirme Sistemi; Yolcu Kabin Bilgilendirme Sistemi; Muhtelif Bilgilendirme Sistemi.
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı |
50% |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
||||||||||||
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı |
50% |
|||||||||||
Toplam | 100% |
Türkçe
İstenmemekte