>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Tasavvuf ILH308 Zorunlu Lisans 3 Bahar 5

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Adalet ÇAKIR
Dr. Öğr. Üyesi Ali İhsan KILIÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Tasavvufun İslam düşüncesindeki yerini ve önemini kavrayabilme.
2) İlk dönem sufî bakış açısının Hz. Peygamber dönemiyle olan irtibatını kurabilme.
3) Mistik kültürün oluşturduğu kavram ve anlam zenginliğini tanıyabilme.
4) Tasavvufî düşünce ile diğer dinlerdeki mistik anlayış arasındaki benzerlik ve farklılıkları karşılaştırabilme.
5) Tasavvufun bilgi boyutunun felsefî düşünceyle olan bağlantısını analiz edebilme.
6) Tasavvufî müesseselerin siyasî ve kültürel alanda oynadığı rolü değerlendirebilme.
7) Batı dünyasında sufî mistik düşüncenin oluşturduğu etkeyi analiz edip eleştirebilme.
8) Mistik kültürün İslamî bakış açısındaki yansımaları hakkında bağımsız fikirler üretebilme.
9) Tasavvufî anlayışı oluşturan klasik ve modern kaynakları tahlil edebilme.
10) Günümüzde tasavvufla ilgili çağdaş yaklaşımları bilimsel yöntemlerle eleştirebilme.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Orta   Düşük Yüksek Yüksek Düşük Orta Yüksek Yüksek Orta
2 Yüksek Orta Düşük Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Orta Orta
3 Orta   Düşük Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Düşük Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Düşük Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
6 Orta Yüksek Düşük Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
7 Orta Yüksek   Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
8 Yüksek Yüksek Düşük Orta Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
9 Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
10 Orta     Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

1 Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve kaynakları. 2 Tasavvuf ve mistisizm. Evrensel bu iki akım arasındaki farklar ve etkileşimler. 3 İslam düşünce tarihinde tasavvufun yeri ve önemi. 4 Tasavvufun diğer ilimlerle münasebeti ve etkileri. 5 Zühd dönemi, genel özellikleri ve bu dönemi temsil eden zâhidler. 6 Tasavvuf dönemi ve öne çıkan mutasavvıflar. 7 Tasavvufî ekollerin oluşumu ve bu ekollerin temsilcileri. 8 Tasavvufî kavramların teşekkülü ve kazandıkları işarî manaların değerlendirilmesi. 9 Tasavvuf literatürünün doğuşu ve dini metinlerin tasavvufî açıdan yorumlanması. 10 Sünnî tasavvufun temellendirilmesi ve İmam Gazzalî 11 Heterodoks zümreler (Hulûliyye, İbâhiyye, İttihâdiyye) 12 İbnü’l-Arabî ve öğretisi 13 Ekberî ekol ve Anadolu’daki uzantısı 14 İşrâkîlik anlayışı ve bu geleneğin temsilcileri

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve kaynakları.
2) Tasavvuf ve mistisizm. Evrensel bu iki akım arasındaki farklar ve etkileşimler.
3) İslam düşünce tarihinde tasavvufun yeri ve önemi.
4) Tasavvufun diğer ilimlerle münasebeti ve etkileri.
5) Zühd dönemi, genel özellikleri ve bu dönemi temsil eden zâhidler.
6) Tasavvuf dönemi ve öne çıkan mutasavvıflar.
7) Tasavvufî ekollerin oluşumu ve bu ekollerin temsilcileri.
8) vize sınavı
9) Tasavvufî kavramların teşekkülü ve kazandıkları işarî manaların değerlendirilmesi.
10) Tasavvuf literatürünün doğuşu ve dini metinlerin tasavvufî açıdan yorumlanması.
11) Sünnî tasavvufun temellendirilmesi ve İmam Gazzalî
12) Heterodoks zümreler (Hulûliyye, İbâhiyye, İttihâdiyye)
13) İbnü’l-Arabî ve öğretisi
14) Ekberî ekol ve Anadolu’daki uzantısı
15) İşrâkîlik anlayışı ve bu geleneğin temsilcileri
16) Final sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- A. Kynsh, Sufilerin Tarihine Farklı Bir Bakış Denemesi Sufilerin Tarihine Farklı Bir Bakış Denemesi, Nefes Yay.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte