>

İslam Sanatları Tarihi

İlahiyat

İlahiyat Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
İslam Sanatları Tarihi ILH310 Zorunlu Lisans 3 Bahar 2

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Ali CANÇELİK
Dr. Öğr. Üyesi İhsan ŞEN
Ögr. Gör. Dr. Tuba Ruhengiz AZAKLI

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Öğrenci, din-sanat ilişkisini açıklar.
2) Öğrenci, temel sanat anlayışını etkileyen faktörleri bilir.
3) Öğrenci, İslam sanatlarının tarihsel gelişimini öğrenir.
4) Öğrenci, hat, tezhip, minyatür, cilt ve ebru gibi sanatları tanır.
5) Öğrenci, diğer sanatlar hakkında fikir sahibi olur.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1       Düşük Yüksek Yüksek   Orta Yüksek Yüksek Yüksek
2       Düşük Yüksek Orta     Yüksek Orta Yüksek
3       Düşük Yüksek Yüksek     Yüksek Orta Yüksek
4       Düşük Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek Yüksek
5       Düşük Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Sanat Tarihi

Dersin İçeriği

İlk dönem İslam toplumunda sanatsal faaliyetler, Emevi-Abbasiler döneminde İslam sanatı, Karahanlı ve Gazneli devletlerinde sanat, Beylikler ve Osmanlılar döneminde sanat v.d.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Sanat'ın tarifi, amacı, yöntemi, çeşitleri.
2) Hz. Peygamber devrinde ilk sanat faaliyetleri
3) Emevî ve Abbasiler devri sanatı
4) Orta Asya'da Müslümanlık öncesi ve sonrası Türk Sanatı
5) Büyük Selçuklu Sanatı
6) Anadolu Selçuklu Sanatı
7) Anadolu Selçuklu Sanatı
8) Anadolu Beylikler devri Sanatı
9) Ara Sınav
10) Osmanlı Devri Mimarisi
11) Osmanlı Devri Mimarisi
12) Hat Sanatı Tarihi
13) Tezhip Sanatı
14) Minyatür Sanatı
15) Cilt ve Ebru Sanatı
16) Final Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Hicabi Gülgen, Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları Tarihi, Bursa 2012
2- Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, İstanbul 1989
3- Muhittin Serin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, İstanbul 1999.
4- Oleg Grabar, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1989.
5- Robert Irwin, İslamıc Art, London 1997.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Bireysel Çalışma
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte