>

Çağdaş İslam Düşünürleri

İlahiyat

İlahiyat Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Çağdaş İslam Düşünürleri ILH340 Seçmeli Lisans 3 Bahar 5

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Mustafa EREN
Dr. Öğr. Üyesi Adnan GÜRSOY
Dr. Öğr. Üyesi Metin PAY

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Çağdaş İslami düşünce hakkında detaylı bilgi sahibi olma
2) Çağdaş düşünürlerin İslam düşüncesine katkılarını kavrayabilme
3) Çağdaş İslam düşüncesinin dinamiklerini analiz edebilme
4) Farklı düşünceleri ortak kavramlar etrafında uzlaştırabilme
5) Modern dönemde ortaya çıkan problemlere cevap verebilme
6) Dinin temel metinlerini modern problemler ışığında yorumlayabilme

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1   Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Orta Yüksek
5 Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta
6 Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Çağdaş İslam Akımları

Dersin İçeriği

İslâm düşüncesinin genel yapısı. Çağdaş İslâm düşüncesinin temel özellikleri. Çağdaş İslâm düşüncesinin problemleri. Ebü’l-Alâ Mevdûdî, eserleri ve görüşleri. Fazlurrahman ve İslâm modernizmi. İ. Râcî Fârûkî ve bilginin İslâmileştirilmesi. Nakîb el-Attas ve bilginin İslâmileştirilmesi.Seyyid Hüseyin Nasr ve gelenekselcilik. Muhammed Hamîdullah, eserleri ve görüşleri. Muhammed Arkoun ve tarihselcilik. Hasan Hanefî ve tecdid düşüncesi. Nasr Hâmid Ebû Zeyd ve Kur’ân’ı anlama.M. Âbid el-Câbirî, eserleri ve görüşleri. Hayrettin Karaman ve modern Türkiye’de İslâm.

Haftalık Ders İzlencesi

1) İslâm düşüncesinin genel yapısı
2) Çağdaş İslâm düşüncesinin temel özellikleri
3) Çağdaş İslâm düşüncesinin problemleri
4) Ebü’l-Alâ Mevdûdî, eserleri ve görüşleri
5) Fazlurrahman ve İslâm modernizmi.
6) İ. Râcî el-Farûkî ve bilginin İslâmileştirilmesi.
7) Nakîb el-Attas ve bilginin İslâmileştirilmesi.
8) Yarıyıl Sınavı
9) Seyyid Hüseyin Nasr ve gelenekselcilik.
10) Muhammed Hamîdullah, eserleri ve görüşleri.
11) Hasan Hanefî ve tecdid düşüncesi.
12) Muhammed Arkoun ve tarihselcilik.
13) Nasr Hâmid Ebû Zeyd ve Kur’ân’ı anlama.
14) M. Âbid el-Câbirî, eserleri ve görüşleri.
15) Hayrettin Karaman ve modern Türkiye’de İslâm.
16) Yılsonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Cağfer KARADAŞ (ed.), Çağdaş İslâm Düşünürleri, İstanbul, 2007.
2- Mevlüt UYANIK, Çağdaş İslam Düşüncesi ve Bilginin İslâmileştirilmesi, Ankara, 1999.
3- F. Ahmet POLAT, Çağdaş İslâm Düşüncesinde Kur’ân’a Yaklaşımlar, İstanbul, 2007.
4- Hüseyin YILMAZ, Ezeli Hikmet ve Dinler, İstanbul, 2003.
5- Mazharuddin SIDDIKİ, İslâm Dünyasında Modernist Düşünce, İstanbul, 1990.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Beyin Fırtınası
5) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte