>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Spor Psikolojisi AEP337 Zorunlu Lisans 3 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Elif KARAGÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Psikoloji tanımı, akımları ve alt alanları, spor psikolojisinin amaçları, konularını açıklar
2) Kişiliğin tanımı, Erikson ve Freudun kişilik gelişimi kuramlarını açıklar
3) Güdülenme ile ilgili temel bilgiler, güdülenme çeşitlerini açıklar
4) Stres belirtileri ve stresle baş etmede neler yapılması gerektiğini açıklar
5) Sporcuları tanımada kullanılabilecek tanıma teknikleri ve iletişim, beden dili ve sporcu ile doğru iletişim kurma konusunda doğru yaklaşımı açıklar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1   Düşük       Düşük            
2   Düşük Orta   Yüksek Orta         Düşük  
3 Düşük Düşük Orta   Orta           Yüksek  
4 Orta Düşük Orta   Orta           Orta  
5 Orta Yüksek Orta   Orta Yüksek Orta       Orta  

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

PSİKOLOJİ RKR 2105340

Dersin İçeriği

Spor psikolojisinin tanımı, performansı arttırmada uygulanacak yöntemler ve kuramlar, kaygı, stres, dikkat ve konsantrasyon, liderlik, grup, motivasyon, gevşeme teknikleri ve saldırganlık

Haftalık Ders İzlencesi

1) Psikolojinin tanımı, akımları, psikolojide kullanılan teknikler ve alt alanları kısaca aktarılır. Psikolojinin alt alanı olan spor psikolojisinin tanımı yapılır temel terminoloji verilir. Spor psikolojisinin dünyada ve ülkemizdeki gelişimi kısa bir tarihçesi verilir
2) Bir sporcunun kulübe başlamasından itibaren psikolojik hazırlık için gerekli olan sistemli çalışmalar temel olarak sunulur. Bireyi tanıma tekniklerinin nerede ve nasıl kim tarafından kullanılması konusunda farkındalık yaratılır.
3) Kısaca kişilik gelişiminden söz edilir. Freud'un kişilik katmanlarından ve kişilik gelişim aşamaları aktarılır. Bu aşamaların özellikle spora yeni başlayanlar açısından önemi ve antrenörün bu bilgileri değerlendirerek nelere dikkat etmesi gerektiği, örnek olaylarla interaktif değerlendirilir.
4) Erikson'un Psikososyal kişilik kuramı, yaşlara göre kişilik gelişimi, temel güven duygusunun gelişimi, sporcularda öz güvenin performansa etkisi, antrenörün sporcuda özgüveni geliştirmek için yapması gereken çalışmalar aktarılır.
5) Motivasyon tanımı, çeşitleri, Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi, ihtiyaçlar ve güdülenme arasındaki ilişki, iyi bir motivasyon için gerekli koşullar örneklerle aktarılır.
6) Yeterli, aşırı ve yetersiz motivasyonun psikolojik belirtileri, antrenörün yeterli güdülenme için yapması gerekenler, aşırı güdülenmede stres belirtileri ve sürantrenman belirtileri ve bu durumlarda antrenörün yapması gereken psikolojik desteklerin neler olacağı aktarılır.
7) Stres- kaygı korku kavramları tanıtılır. Durumluluk sürekli kaygı ve belirtiler değerlendirilir. Stresle başetmede antrenörün izlemesi gereken doğru yaklaşımlar nasıl olmalıdır konusunda interaktif bir şekilde farkındalık yaratılır.
8) Antrenörden kaynaklanabilecek ve sporcunun performansına olumsuz etki edebilecek durumlar değerlendirilir. Antrenörün kişiliği, beklentileri, duyguları ve bunların sporcunun performansına etkileri konusunda antrenörün iç gözlem çalışması nasıl yapması gerektiği interaktif bir şekilde aktarılır.
9) Denetim odağı, içsel ve dışsal odaklanma ve bunların başarıya etkisi, sporcuların nasıl bir odağa sahip olduklarının değerlendirilmesi ve doğru yaklaşım geliştirme yolları aktarılır.
10) Grup nedir, grup dinamizmi, grup olma bilinci geliştirme, grup dinamizmi aşamaları, Muzaffer Şerif'in Sosyal psikolojide yaptığı araştırmalardan söz edilir. Takım ruhu yaratma ilkeleri, ekip içinde çalışanların rolü değerlendirilir.
11) Motivasyon sağlamada ve doruk performansa ulaşmada ödül ve ceza kavramları, ödül ve ceza örnekleri ve performans açısından sonuçları interaktif değerlendirilir.
12) Takım ve bireysel sporla uğraşan sporcularda kendi kendini sevk ve idare yeteneklerinin gelişimi nasıl olmalı ve bunun başarıya etkisi interaktif değerlendirilir. Zihinsel antrenmanların genel safhaları ve uygulanmasından kısaca söz edilir.
13) Sporcularda görülebilecek psikolojik problemler ve antrenör yaklaşımları nasıl olmalı konusunda farkındalık yaratılması, gerek sorun durumları gerek performans sağlamada doğru bir iletişim kurmanın önemi aktarılır.
14) Çocuk ve genç sporcular açısından yaş dönem özellikleri, doğru bir iletişim nasıl olmalı aile ile işbirliğinin önemi, çocuk ve aile ile işbirliği kurmanın motivasyon ve doruk performans açısından önemi interaktif değerlendirilir.
15) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Şevki Koç, 1994, ”Spor Psikolojisine Giriş” Saray Tıp Kitabevleri. İzmir.
2- Turgay Biçer, (2002), Şampiyonluğun Psikolojisi”, Beyaz Yayınları. İstanbul.
3- Şefik Tiryaki, (2007) ”Spor Psikolojisi Kavramlar Kuramlar ve Uygulama", Eylül Kitap ve Yayınevi.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Proje Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte