>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Analog Haberleşme EHP203 Zorunlu Önlisans 2 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Cengizhan Mustafa DİKMEN
Öğr. Gör. Suat ÖZKOÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Haberleşme sisteminde temel kavramları açıklar.
2) Haberleşme sistemlerinde kazanç ve zayıflamayı tanımlar.
3) Genlik çeşitlerini sınıflandırıır.
4) Frekans modülasyonunu ifade eder.
5) Frekans modülasyonunda bant genişliğini açıklar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Düşük Düşük Düşük Yüksek Yüksek Düşük Yüksek Orta Yüksek      
2                 Yüksek         Yüksek      
3                                  
4                 Yüksek                
5                 Yüksek Yüksek              

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Haberleşme Teorisi -Elektronik Haberleşme Mühendisliğine Giriş -Analog Elektronik Devreleri

Dersin İçeriği

Temel Analog Elektronik Haberleşme Sistemleri ve İletişimi Etkileyen Gürültü Kaynakları, İşaret Düzey Birimleri, Modülasyon İlkeleri, Frekans ve Zaman Domeninde Sinyal Analizi, Genlik, Frekans ve Açı Modülasyonu. Demodülasyon Teknikleri, Sürekli Dalga Modülasyonu İlkeleri, Analog Haberleşme Standartları, Haberleşme Sistemlerinde Güç Oranı ve İşaret Düzey Birimleri. Genlik Modülasyonu ve Demodülasyonu. Genlik Modülasyonlu Vericiler ve Alıcılar. Frekans Modülasyonu ve Modülatörler. FM Demodülatörler.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Giriş, Haberleşme Sisteminde Temel Kavramalar, Modülasyonun Amacı, Modülasyon Çeşitleri,
2) Haberleşme sisteminde karşılaşılan gürültü, bozulma (distortion) zayıflama, band genişliği, gürültü ve diyafoni gibi kavramları açıklama.
3) Haberleşme sistemlerinin kazanç, kayıp ve güç düzeyi tanımında kullanılan logaritmik birimleri : 1. Kazanç ve kaybın tanımında kullanılan logaritmik birimlerden, • Bell • Desibell (dB) • Neper ve Göreli Desibell (dBr)’ı anlar, ölçer ve sistem analizinde kullanır.
4) 2. Mutlak güç tanımı olan, • Bir watta oranlanmış desibell’i (dBw) anlar, ölçer ve sistem analizinde kullanır. • Bir miliwatta oranlanmış desibell’i (dBm) anlar, ölçer ve sistem analizinde kullanır.
5) Herhangi bir Analog sinyalin farklı sinüsoidal harmoniklerin toplamından oluştuğunu öğrenme, periyodik sinyalleri fourier dönüşümü için temel matematik temellerini kullanabilme,
6) Basit bir kare dalganın fourier dönüşümünü yaparak, 1, 3, 5, 7,…. gibi tek sayılı sinüs harmoniklerinin toplamından oluştuğunu matematiksel tabanda açıklar. Spektrum analizörde gözler.
7) Sürekli Dalga Modülasyon İlkeleri : 1. Modülasyonu tanımlar ve gerekliliğini anlar. 2. Taşıyıcı frekansı ile temel band sinyali arasındaki ilişkiyi tanımlar. 3. Verilen dalga şekli şemalarından Modüle edilmiş bir taşıyıcıyı; • Genliği modüle edilmiş bir taşıyıcıyı, • Frekansı modüle edilmiş bir taşıyıcıyı tanımlar.
8) 4. Modülasyon derecesi kavramını açıklar. 5. Verilen zamana bağlı olarak dalga şekillerinden aşırı modülasyon olayını grafiksel olarak tanımlar.
9) 6. Bir taşıyıcının ve bir bandın kaldırılmasıyla, tek bir yan bandın bırakılmasını bir frekans spektrum grafiği yardımıyla açıklar ve bunun sağladığı yararı anlar. 7. Genlik Modülasyonunda güç kavramını inceler. Yanband güçlerini hesaplar.
10) 8. Demodülasyonun, modülasyon işleminin tersi olduğunu anlar
11) 9. Frekans Modülasyonu için; • Frekans Sapması • Modülasyon Derecesi, deyimlerini açıklar.
12) 10. Frekans Modülasyonu için yanbandların elde edilmesinde bessel fonksiyon tablosunu kullanır.
13) 11. Frekans Modülasyonunda toplam gücün taşıyıcı gücüne eşit olduğunu anlar. 12. Bir taşıyıcı fazının bir modülasyon sinyalinin genliği ile doğru orantılı olarak değiştiği zaman, faz modülasyonu oluştuğunu anlar.
14) 1. Genlik Modülasyonu için; • DSB (Çift yanband) • SSB (Tek yanband) Verici ve alıcı blok şemalarını çizer ve çalışmasını açıklar. 2. Demodülasyon sırasında ortaya çıkabilen dedektör bozulmalarını açıklar. 3. Frekans Modülasyonu için; • Dar band FM • Ön vurgulayıcı ve ard vurgulayıcı
15) xxx
16) xxx

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi



Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

35%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

65%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte