>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Küresel Enfeksiyon Hastalıkları OMP205 Seçmeli Önlisans 2 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Rüştü TAŞTAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Küreselleşmenin toplum sağlığı üzerine etkilerini açıklar.
2) İklim değişikliği ve ekolojik değişikliğin sağlık üzerine etkilerini yorumlar.
3) Küreselleşmenin etkilerini, yeniçıkan enfeksiyon hastalıkların epidemiyolojisini tanımlar.
4) Yeniçıkan Zoonotik Hastalıkların sosyoekonomik etkilerini tanımlar ve sonuçlarını yorumlar.
5) Küresel insan ve hayvan hareketlerinin, toplum sağlığı üzerine zararlı etkilerini yorumlar.
6) Toplumda, küreselleşme ve insan-hayvan-çevre etkileşimi ile ilgili farkındalık bilinci yaratır.
7) Yeniçıkan Zoonotik Hastalıklar ile mücadele eden Ulusal ve Uluslararası sağlık örgütlerinin sorumluluklarını açıklar.
8) “İhmal edilmiş Zoonotik Hastalıkların” dünyada ve Türkiye'de sosyoekonomik etkilerini tanımlar ve sonuçlarını yorumlar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek           Orta Yüksek
2 Orta             Orta
3 Orta             Orta
4 Yüksek             Yüksek
5                
6       Yüksek       Yüksek
7 Orta         Yüksek   Yüksek
8 Orta             Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok.

Dersin İçeriği

Küreselleşme ve küreselleşme süreci ile ilgili tanımlar. Küreselleşmenin halk sağlığı üzerindeki etkileri. Küreselleşmenin sosyoekonomik dinamikleri ve enfeksiyon hastalıkları. Küreselleşme, ekoloji ve iklim değişikliği. Ekolojik değişiklikler ve İklim değişikliği ve yeniçıkan enfeksiyonlar. Ekoturizm, turistik insan hareketleri ve yeniçıkan enfeksiyonlar. Küresel ticaret ve hayvan hareketleri ve yeniçıkan enfeksiyonlar. Çarpık kentleşme ve ormansızlaştırmanın yeniçıkan enfeksiyonlar üzerine etkileri. Yeniçıkan zoonozların (BSE, SARS, CCHF, Kuş Gribi) toplumsal etkileri. Türkiye’de yeniçıkan zoonotik enfeksiyon hastalıklarının sosyal, ekonomik etkileri. Küreselleşen dünyada, Türkiye’de “eski zoonozların” sosyal, ekonomik etkileri. Yeniçıkan enfeksiyonlardan korunma yöntemleri ve kitle iletişim araçları. Küresel yeniçıkan enfeksiyonlarla mücadelede eğitsel ve örgütsel yaklaşımlar. Küresel yeniçıkan enfeksiyonlarla ulusal ve uluslararası mücadele çalışmaları.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Küreselleşme ve küreselleşme süreci ile ilgili tanımlar.
2) Küreselleşmenin halk sağlığı üzerindeki etkileri.
3) Küreselleşmenin sosyoekonomik dinamikleri ve enfeksiyonlar üzerine etkileri.
4) Küreselleşmenin ekoloji ve iklim değişikliği üzerine etkileri.
5) Ekolojik ve İklim değişikliğinin yeniçıkan enfeksiyonlar üzerine etkileri.
6) Ekoturizm ve turistik insan hareketlerinin yeniçıkan enfeksiyonlar üzerine etkileri.
7) Küresel ticaret ve hayvan hareketlerinin yeniçıkan enfeksiyonlar üzerine etkileri.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Çarpık kentleşme ve ormansızlaştırmanın yeniçıkan enfeksiyonlar üzerine etkileri.
10) Yeniçıkan zoonozlar; AIDS, BSE, SARS, CCHF, Kuş Gribi, Domuz Gribi ve toplumsal etkileri.
11) Türkiye’de görülen yeniçıkan enfeksiyon hastalıklarının sosyal, ekonomik etkileri.
12) Küreselleşen dünyada ve Türkiye’de “eski zoonozların” sosyal, ekonomik etkileri.
13) Yeniçıkan enfeksiyonlardan korunma yöntemleri ve kitle iletişim araçlarının etkisi.
14) Küresel yeniçıkan enfeksiyonlarla mücadeleye eğitsel ve örgütsel yaklaşımlar.
15) Küresel yeniçıkan enfeksiyonlarla ulusal ve uluslararası mücadele çalışmaları.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Küresel Enfeksiyon Hastalıkları 2021- 2022 Yılı Ders notları (sunumlar)
2- Vektörlerle Bulaşan Hastalıklar: İklim Değişikliği ve Küreselleşmenin Tetiklediği Yeni Tehdit ( https://www.researchgate.net/publication/332718308 Vector-Borne Diseases New Threats Triggered by Climate Change and Globalization Vektorlerle Bulasan Hastaliklar Iklim Degisikligi ve Kuresellesmenin Tetikledigi Yeni Tehdit)
3- Taştan, R. “Küresel ısınma ve iklim değişikliği ile mücadele edilerek zoonoz hastalıklar ortadan kaldırılabilir” Tarım ve Köy Der. Mart-Nisan 2010 https://www.researchgate.net/publication/312305005 Kuresel Isinma Iklim Degisikligi ve Zoonotik Hastaliklar Ile Mucadele Combating Global Warming Climate Change and Zoonotic Diseases veya https://avesis.kocaeli.edu.tr/yayin/05cf2dfb-e279-47d9-b8e2-5c0aa67dafa0/kuresel-isinma-iklim-degisikligi-ve-yenicikan-zoonoz-hastaliklarla-mucadele
4- Saker, L., Lee, K. at all. Globalization and infectious diseases: A review of the linkages. http://apps.who.int/tdr/publications/tdr-research-publications/globalization-infectious-diseases/pdf/seb topic3.pdf
5- Tekbaş, F. ve ark.; Küresel Isınma, İklim Değişiklikleri ve Sağlık Etkileri, Ankara, 2005. www.halksagligi.org/.../index.php?...iklimdegisikligivesaglik.pdf

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Alıştırma ve Uygulama
4) Grup Çalışması
5) Beyin Fırtınası
6) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte