>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Güzel Konuşma ve Diksiyon OMP204 Seçmeli Önlisans 2 Bahar 4

Öğretim Elemanı Adı

Öğr. Gör. Ergün ALTUN
Öğr. Gör. İlknur ÇAVUŞOĞLU ZERENGÖK
Öğr. Gör. Binnur TURAN
Öğr. Gör. Dr. Fatma ÜÇLER
Ögr. Gör. Dr. Derya KILIÇKAYA
Ögr. Gör. Dr. Özlem TEGÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Sözlü iletişim ile sözsüz iletişim uyumunu açıklar.
2) Beyindeki konuşma merkezi ve konuşmanın gerçekleşebilmesi için gerekli şartları tanımlar.
3) Topluluk önünde kendine özgü konuşma becerisi ile konuşur.
4) Seçilen dil malzemesini doğru telaffuz eder.
5) Konuşmanın açık, anlaşılır ve etkileyici olmasına dikkat eder.
6) Ses sağlığı ve korunması ile ilgili farkındalık geliştirir.
7) Sözlü iletişimde, Türkçe dil bilgisi kurallarını doğru şekilde kullanır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8
Öğrenme Kazanımları
1         Yüksek      
2         Yüksek      
3                
4                
5                
6                
7                

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok.

Dersin İçeriği

Diksiyon nedir? Nasıl Geliştirilir? Doğru telaffuzun önemi, gerekliliği; Türkçe’nin yapısı ve fonetik özellikleri; soluğun doğru alımı ve dizginlenmesi; heyecanın önlenmesi; ünlüler; ünsüzler; ulama-kavşak-durak-vurgun-tonlama-ezgi-doğaçlama; etkili iletişim teknikleri; ses kullanımı; ses eğitimi yazı dili; konuşma dili; akıcı anlaşılır konuşmanın sağlanması; sözlü anlatım çeşitliliği.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Diksiyon ile ilgili temel kavramlar (fonetik, lehçe,ağız, vb)
2) Ses organlarının tanıtılması ve sesin oluşturulması için, alınan nefesin diyaframdan dudaklara gelinceye kadar geçirdiği değişim, artikülasyon.
3) Vücut kaslarının ve solunum aygıtının gevşemesi için gerekli egzersizler, Diyafram nefesi eğitimi.
4) Solunum çalışmaları.Ünlü harf kusurlarını - kuvvetsizlik, ses titrekliği, tiz ve keskin ses - giderme çalışmaları.
5) Tekerleme çalışmaları.Ses tellerinin düzgün titreşmesiyle meydana gelen ünlülerin (a,e,ı,i,o,ö,u,ü) , önce tek başına sonra önlerine yumuşak ünsüzler (b,c,d,m,n,r,y,l) getirilerek oluşturulan hecelerle nefes ve ses çalışmaları yapılması.
6) Ses-nefes egzersizleri. Türkçe dil bilgisi kurallarına uygun cümleleme çalışmaları .Ses sağlığı ve korunması çalışmaları. Diyafram nefesi kullanımının önemi. Sözlü ve sözsüz iletişimde kullanılan uslup.
7) Ses tellerinde hava sızması ve hışırtıyla oluşan sert (ç,f,h,k,p,s,ş,t) ve yumuşak (b,c,d,g,ğ,j,l,m,n,r,,v,y,z) ünsüzlerde artikülasyon çalışmaları. Dil ve Dudak egzersizleri.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Öğrencilerde oluşmuş, yapısal yada organik ses sorunlarının belirlenmesi ve bu sorunların çözümü için bireysel egzersizler oluşturulması.
10) Ses- nefes egzersizleri. Tonlama çalışmaları (hayret, küçümseme, hayranlık, dedikodu, öfke, sevgi, acıma, vb.) .
11) Ses - nefes egzersizleri. Metin okuma çalışmaları.
12) Ses- nefes egzersizleri. Metinde anlam aykırılığı, soluk ve söz noktalama çalışmaları
13) Doğallık, bağırma, gülme ve hıçkırık gibi diksiyonu bütünleyen anlatım özelliklerini doğru kullanmak için anlatım çalışmaları.
14) Cümlelemede boğumlanma kusurları (gevşeklik, atlama, pelteklik, tutukluk, kekemelik). Artikülasyon çalışmaları.
15) Ses- nefes egzersizleri. Sözsüz iletişim ögelerinin (jest, mimik, hareket) desteğiyle cümleleme ve metin okuma çalışmaları.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Şenbay N., Söz ve Diksiyon Sanatı.İstanbul Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul, 2002.
2- Şenbay N., Söz ve Diksiyon Sanatı.İstanbul Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul, 2002.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi



Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

20%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte