>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Türk Dili I TDB101 Zorunlu Önlisans 1 Güz 2

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Ali CANÇELİK
Doç. Dr. Efnan DERVİŞOĞLU
Doç. Dr. Meriç HARMANCI
Doç. Dr. Serhat KÜÇÜK
Doç. Dr. Esra SAZYEK
Dr. Öğr. Üyesi Şenel GERÇEK
Öğr. Gör. Nülüfer AKLIN
Öğr. Gör. Dilek AKSOYLU ÇAVDAR
Öğr. Gör. Feyza ANLIPAK
Öğr. Gör. Fazilet ÇAKIT
Öğr. Gör. Ali DOĞAN
Öğr. Gör. Nilgün DURAK
Öğr. Gör. Emel ESENTÜRK
Öğr. Gör. Gökhan GÜLER
Öğr. Gör. Yasemin GÜRSU
Öğr. Gör. Turgut KARAÇOBAN
Öğr. Gör. Rabia Gökcen KAYABAŞI
Öğr. Gör. Onur Alp KAYABAŞI
Öğr. Gör. Elif KAYABAŞLI CORA
Öğr. Gör. Demet KILIÇKAN
Öğr. Gör. Fatih KIRAN
Öğr. Gör. Ahmet KOÇAK
Öğr. Gör. Sezin OKTAY
Öğr. Gör. Hülya SEYHAN
Öğr. Gör. Sercay SORGUN
Öğr. Gör. İhsan TOPÇU
Öğr. Gör. Özgür UÇUM
Öğr. Gör. Dr. Fatma ÜÇLER
Ögr. Gör. Dr. Tolga BAYINDIR
Ögr. Gör. Dr. Derya KILIÇKAYA
Ögr. Gör. Dr. Ece ONURAL
Ögr. Gör. Dr. Rifat OYMAK
Ögr. Gör. Dr. Özlem TEGÜN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Temel bir iletişim aracı olarak dilin doğasını yorumlar.
2) Temel bir iletişim aracı olarak dilin doğasını yorumlar.
3) Türk dilinin tarihsel gelişimini tanımlar.
4) Türk dilinin tarihsel gelişimini tanımlar.
5) Atatürk’ün Dil Devrimini tanır ve yorumlar.
6) Atatürk’ün Dil Devrimini tanır ve yorumlar.
7) Kişisel duygu ve düşüncelerini doğru ifade etmeyi geliştirir.
8) Kişisel duygu ve düşüncelerini doğru ifade etmeyi geliştirir.
9) Dili yazım ve konuşma kurallarına uygun olarak kullanır.
10) Dili yazım ve konuşma kurallarına uygun olarak kullanır.
11) Paragrafı tanır ve çeşitlerini ayırt eder.
12) Paragrafı tanır ve çeşitlerini ayırt eder.
13) Resmi yazışma türlerini tanır ve yazar.
14) Resmi yazışma türlerini tanır ve yazar.
15) Cümlenin öğelerini tanır ve ayırt eder.
16) Cümlenin öğelerini tanır ve ayırt eder.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
6 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
7 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
8 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
9 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
10 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
11 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
12 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Orta Düşük Orta Yüksek     Yüksek
13 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
14 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
15 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek
16 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek       Düşük Orta Orta Yüksek     Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Çağdaş Türkçenin Sorunları

Dersin İçeriği

Dilin tanımı, özellikleri, dil-ulus-düşünce ve dil-kültür ilişkisi, yeryüzündeki diller, Türkçenin bu diller arasındaki yeri ve tarihsel gelişimi, Atatürk’ün dil devrimi, dil anlayışı ve dille ilgili çalışmaları, Türkçenin ses özellikleri, yazım ve noktalama işaretleri ve uygulaması, sözcük bilgisi

Haftalık Ders İzlencesi

1) Türk dili dersinin kaynak kitaplarının tanıtılması.
2) Dilin tanımı, özellikleri, dil-kültür ilişkisi ve dilin kültür taşıyıcılık özelliği. Konuşma ve yazı dili.
3) Yeryüzündeki diller, dil aileleri ve Türkçenin bu diller arasındaki yeri ve özelliği. Türk dilinin bugüne kadar ki tarihi gelişimi ve Türklerin kullandığı alfabeler. Dönem araştırma konusu: Türk dili, Türk edebiyatı ve Türk kültürü ile ilgili bir eserin okunarak incelenmesi.
4) Atatürk'ün dil hakkındaki görüşleri. Güneş-Dil Teorisi ve Atatürk'ün Türkçe hakkındaki düşünceleri.
5) Yazı kuralları. Bazı ek ve edatların yazılışı. Özel adların, sayıların, alıntı kelimelerin yazılışı. Büyük ve küçük harflerin kullanıldığı yerler.
6) Yazım kuralları. Noktalama işaretleri, noktalama işaretlerinin bir dil için önemi. Bu işaretlerin örnek cümleler üzerinde uygulanması.
7) Anlamları yönünden sözcükler. Sözcüklerde anlam özellikleri. Sözcüklerde anlam ilişkileri ve anlam değişmeleri. Somutlaştırma.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Cümlenin anlamı ve yorumu, haber cümleleri, soru cümleleri ve ünlem cümleleri.
10) Paragraf. Paragrafta temel düşünce, paragraf çeşitleri, paragrafın içeriği, paragrafta yardımcı fikirler.
11) Resmi yazışmalar. Dilekçe, tutanak, rapor, iş mektubu, bildiri. Bu türlerle ilgili uygulama çalışması.
12) Cümlenin öğeleri. Düzgün bir cümle kurmada cümle öğelerinin doğru şekilde kullanılması.
13) Anlatım bozuklukları. Sözcük düzeyinde anlatım bozuklukları. Örnek metinler üzerinde uygulama çalışması.
14) Cümle düzeyinde anlatım bozuklukları. Çeşitli basın ve yayın organlarından derlenmiş cümle düzeyinde anlatım bozukluklarına örnekler.
15) Günlük kullanımlarda karşılaşılan anlatım bozuklukları ve genel uygulamalar.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri
6) Rol Yapma
7) Grup Çalışması
8) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

20%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte