>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Satranç OMP216 Seçmeli Önlisans 2 Bahar 3

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Hamdi AYDIN
Dr. Öğr. Üyesi CEM ERKEBAY
Dr. Öğr. Üyesi Cengiz GÜNEY
Dr. Öğr. Üyesi Okan ŞENELDİR
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Cem YOĞURTÇUOĞLU
Öğr. Gör. Hasan Hüseyin ÇETİN
Öğr. Gör. Aydoğan TÜRKBAL
Öğr. Gör. Sadettin YILMAZ
Öğr. Gör. Muhammed Hamdi EKİNCİ
Öğr. Gör. Muhsin İLTER

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Gerçek yaşam sürecinde karşılaşılan sorunların satranç oyunu ile çözümleme becerisi kazanır.
1) Gerçek yaşam sürecinde karşılaşılan sorunların satranç oyunu ile çözümleme becerisi kazanır.
2) Elde edilen verileri analiz edebilme, değerlendirebilme, uygulayabilme ve tasarlayabilme becerisi kazanır.
2) Elde edilen verileri analiz edebilme, değerlendirebilme, uygulayabilme ve tasarlayabilme becerisi kazanır.
3) Ulusal ve uluslararası satranç turnuva organizasyonu düzenleme becerisi kazanır.
3) Ulusal ve uluslararası satranç turnuva organizasyonu düzenleme becerisi kazanır.
4) Satranç oynama becerisini bir beyin sporu olarak benimser.
4) Satranç oynama becerisini bir beyin sporu olarak benimser.
5) Ulusal ve uluslararası satranç turnuvalarında oynama becerisi kazanır.
5) Ulusal ve uluslararası satranç turnuvalarında oynama becerisi kazanır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Öğrenme Kazanımları
1                    
1 Düşük Düşük Orta Düşük Yüksek Orta Orta Yüksek Orta Yüksek
2                    
2 Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek
3                    
3                    
4                    
4 Orta Düşük Orta Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek
5                    
5 Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

. Satranç ile ilgili temel kavramlar . Satrancın tarihçesi . Temel becerileri, saha, malzeme ve kural bilgisi . Stratejik ve taktik uygulamalar . Satranç ile ilgili etik ve kültürel bilgiler

Haftalık Ders İzlencesi

1) SATRANCA GİRİŞ *Satrancın Tarihçesi ve Yararları *Atatürk ve Satranç *Satranç Hakkında Söylenmiş Özlü Sözler *Dünyada ve Türkiye’de Satranç *Satranç Saati ve Standart Turnuva Takımı *Satranç Tahtasının Özellikleri *Yataylar ve Dikeyler *Kısa ve Uzun Çaprazlar *Karelerin Adlandırılması *Merkez Karelerin Önemi
2) SATRANÇ TAŞLARI VE HAREKETLERİ *Taşların Dizilişi *Piyonun Hareketi *Filin Hareketi *Atın Hareketi *Kalenin Hareketi *Vezirin Hareketi *Şahın Hareketi *Taşların Gücü ve Değeri
3) SALDIRILAR VE MAT *Saldırı *Açarak Saldırı *Çifte Saldırı *Şah Çekme *Açarak Şah Çekme *Çifte Şah Çekme *Saldırı Altındaki Şah *Mat *Çifte Şah ile Mat Yapma *Mat Konumları *İki Hamlelik Matlar
4) TEMEL KURALLAR VE NOTASYON *Satranç Notasyonu ve Oyunların Yazılması *Rok ve Rok Atma Kuralları *Kısa ve Uzun Rok *Geçerken Alma Kuralı *Pat ve Pat Konumları *Beraberlikler ve Konum Tekrarı *50 Hamle Kuralı
5) BASİT MATLAR VE MAT ÖRNEKLERİ *Tembel Matı *Çoban Matı *Vezir Matı *Kale Matı *İki Fil Matı *At – Fil Matı
6) ÇATAL VE ŞİŞ *Çatal ve Şiş *Salt ve Bağıl Açmaz *Salt ve Bağıl Açmazdan Taş Alma
7) TAŞ DEĞİŞİMLERİ *Eşit Taş Değişimleri *Eşit Olmayan Taş Değişimleri *Taş Fedası
8) PİYONLU OYUN SONU *Şahların Karşınımı *Vezire Karşı Piyon *Kaleye Karşı Piyon *Geçer Piyon *Piyonun Terfi Etmesi
9) PİYONSUZ OYUN SONU *İki Ata Karşı Şah *Vezire Karşı Kale *Vezire Karşı Fil *Vezire Karşı At *Vezire Karşı İki Fil *Vezire Karşı İki At *Kaleye Karşı Fil *Kaleye Karşı At
10) SATRANÇ AÇILIŞLARI *Açılışın Amacı *Açılış İlkeleri *Açılışların Sınıflandırılması *İspanyol Açılışı – Ruy Lopez *İtalyan Açılışı – Giuoco Piano *Vezir Gambiti *Sicilya Savunması *Fransız Savunması *Caro-Kann Savunması
11) KONUMSAL OYUN *Merkez Kareler *Açık Hatlar ve Açık Diyagonaller *Zayıf Kareler *Piyon Yapısı ve Piyon Zinciri *Geçer Piyon *Bingeç Piyon *Geri Kalmış Piyon *Hava Deliği
12) SALDIRILAR VE KOMBİNEZONLAR *Bloke Etme ve Saptırma *Savunmanın Yıkılması *Şah Kanadı Saldırısı *Vezir Kanadı Saldırısı *Mat Kombinezonları *Taş Kazanma Kombinezonları *Beraberlik Kombinezonları *Pat Kombinezonları *Sürekli Şah Çekme
13) MAT VE KOMBİNEZON PROBLEMLERİ *Mat Problemleri ve Çözümleri *Kombinezon Problemleri ve Çözümleri *Oyun Sonu Problemleri ve Çözümleri
14) BAZI ÜNLÜ OYUNLARDAN ÖRNEKLER *Captain Smith – Philidor (London, 1790) *Anderssen – Dufresne (Berlin, 1853) *Lasker – Steinitz (Moscow, 1896) *Byrne – Fischer (New York, 1956)

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi



Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

50%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Uygulama

1

50%

Ara Sınav

1

50%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

50%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte