>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Sistem Teorisi FBE103 Zorunlu Yüksek lisans 1 Güz 9

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Banu AYYILDIZ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Modelleme, tasarım gibi kavramların hangi alanda, hangi sektörlerde işlerine yarayacağı konularında genel hatlarıyla bilgi sahibi olmaları beklenir.
2) Sistemlerin matematiksel modellemesi, tasarımı ve model üzerinde benzetim uygulamaları konularına hakimiyet beklenir.
3) Verilen bir sistemin dinamik davranışının doğrusallaştırılarak diferansiyel denklemler veya transfer fonksiyonlarıyla temsil edilebilmesi beklenir.
4) Farklı açılardan sistem çeşitlerini ayırdedebilmesi beklenir.
5) Sistem yanıtlarının model üzerinden yaklaşık olarak kestirilebilmesi beklenir.
6) Modelin istenen ölçütleri sağlayacak şekilde yeniden tasarlanabilmesi, tasarım sırasında gerek duyulacak kontrol edilebilirlik, gözlemlenebilirlik, durum geri bildirimi, kararlılık gibi konulara hakim olması, bunun için gerekli araçlardan yararlanabilmeyi ve yorumlayabilmeyi kavramış olmaları beklenir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7
Öğrenme Kazanımları
1     Orta Düşük Yüksek   Yüksek
2 Orta       Yüksek   Yüksek
3         Yüksek   Yüksek
4         Yüksek   Yüksek
5         Yüksek   Yüksek
6         Yüksek   Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Doğrusal Sistem Teorisine Giriş (Lisans Dersi)

Dersin İçeriği

Sistemlerin sınıflaması (Doğrusallık ve nedensellik, zamanla değişme-değişmeme, statiklik-dinamiklik, zamanda süreklilik- zamanda ayrıklık açılarından sistemlere bakış). Sistemlerin matematiksel modellenmesi; durum uzayı modeli, kanonik formlar, durum geçiş matrisinin sayısal ve analitik hesaplaması. Doğrusal Sistemlerde kontrol edilebilirlik, gözlenebilirlik Durum geribeslemesi ve durum kestirimcisi Doğrusal sistemlerin kararlılığı Kutup maniplasyonu ile (ekleme, çıkarma, yerdeğiştirme) ile modeli uyumlu hale getirme

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi



Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

60%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

50%

Kısa Sınav

1

50%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

40%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte