>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
İnsan-makine Sistemleri MEN509 Seçmeli Yüksek lisans 1 Güz 8

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Nilgün FIĞLALI
Dr. Öğr. Üyesi Hatice ESEN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) İnsan-Makine sistemlerine ilişkin temel kavramlar, yüklenme, zorlanma, insan performansı, sistem yapısı
2) İnsan-makine sisteminde insanın; yaptığı işin özellikleri, çalışma sırasındaki duruşunu, açısından ianaliz edilmesi.
3) İnsan-makine sisteminde insanın; çalışma çevresi ve performansı açısından analiz edilmesi.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5
Öğrenme Kazanımları
1   Yüksek   Yüksek  
2 Yüksek   Orta Yüksek Orta
3 Yüksek Orta Orta Yüksek Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Ergonomi

Dersin İçeriği

İnsan-Makine sistemlerine ilişkin temel kavramlar, yüklenme, zorlanma, sistem performansı, Sistem yapısı, ergonomi bilimdalının ortaya çıkışı ve amaçları, ergonominin çalışma konuları, görev sınıflandırması, sistem ve insan performansı ve etkileyen faktörler, toplam enerji tüketimi, vücut duruş ve hareketleri (ayakta ve oturarak çalışma duruşları, antropometrik, biomekanik ve fizyolojik tasarım prensipleri), fiziksel çevre koşulları (aydınlatma, gürültü, titreşim, iklim, zararlı maddeler ve havalandırma), iş organizasyonu, iş ve görev analizi ve çeşitli analiz yöntemleri (OWAS, HMD vb.), zihinsel ağırlıklı çalışmalar, zihinsel işyükü kavramı ve analiz yöntemleri (NASA-TLX vb.), makroergonomi, katılımcı ergonomi, bilişsel ergonomi, yazılım ergonomisi ve Kansei mühendisliği

Haftalık Ders İzlencesi

1) İnsan-Makine sistemlerine ilişkin temel kavramlar ve tanımları
2) Yüklenme - zorlanma, yorulma - dinlenme kavramları ve insan performansı ilişikisi
3) Sistem performansı ve Sistem yapısı,
4) Görev sınıflandırması, sistem ve insan performansı ve etkileyen faktörler,
5) Toplam enerji tüketimi,
6) Ergonomi bilimdalının ortaya çıkışı ve amaçları, ergonominin çalışma konuları,
7) Vücut duruş ve hareketleri (ayakta ve oturarak çalışma duruşları, antropometrik, biomekanik ve fizyolojik tasarım prensipleri),
8) Yarıyıl içi sınavı
9) fiziksel çevre koşulları (aydınlatma, gürültü, titreşim, iklim, zararlı maddeler ve havalandırma),
10) iş organizasyonu (çalışma ve dinlenme zamanlarının belirlenmesi)
11) iş ve görev analizi ve çeşitli analiz yöntemleri (OWAS, HMD vb.),
12) zihinsel ağırlıklı çalışmalar,
13) zihinsel işyükü kavramı ve analiz yöntemleri (NASA-TLX vb.),
14) makroergonomi, katılımcı ergonomi,
15) bilişsel ergonomi, yazılım ergonomisi ve Kansei mühendisliği
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Wickens, C.D., Gordon, S.E., Liu, Y., An Introduction to Human Factors Engineering, Addison-Wesley Pub. Co., 1997.
2- Babalık Fatih C., Mühendisler için Ergonomi İşbilim, Dora Basım Yayın,2011
3- Sheridan, T.B., Analysis, Design and Evaluation of Man-Machine Systems, Pergamon Press, 1995.
4- Meister, David, Human Factors: Theory and Practice (2nd Edition)
5- Salvendy, Gavriel, Handbook of Human Factors and Ergonomics (2nd Edition), Wiley-Interscience, 1997.
6- Sanders, M.S., McCormick, E.J., Human Factors in Engineering and Design (7th Edition), McGraw-Hill, 1993.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte