>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Halkalar Teorisi MAT510 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 8

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Neşe ÖMÜR
Doç. Dr. Selda ÇALKAVUR
Doç. Dr. Evrim GÜVEN
Doç. Dr. Yücel TÜRKER ULUTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Halka, ideal ve homomorfizm kavramlarını açıklar.
2) Polinom ve kuvvet serileri halkalarını ve polinom halkalarında çarpanlara ayırmayı hatırlar.
3) Modül, tam dizi, serbest modül ve tensör çarpımını açıklar.
4) Bilimsel araştırma sürecini kavrayarak halka teori ile ilgili lisansüstü çalışma düzenini oluşturur.
5) Verilen bir halkanın yapısal özelliklerini analiz ederek sınıflar
6) .
7) .

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7
Öğrenme Kazanımları
1 Orta   Orta   Orta    
2         Orta    
3   Orta   Orta      
4              
5              
6              
7 Düşük Düşük Düşük Düşük      

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Cebirden Seçme Konular

Dersin İçeriği

Halkalar ve homomorfizmler, idealler, değişmeli halkalarda çarpanlara ayırma, bölüm halkaları ve yerelleştirme, polinom halkaları, kuvvet serileri halkaları, polinom halkalarında çarpanlara ayırma, modüller, modül homomorfizmleri, tam diziler, serbest modüller ve vektör uzayları, projektif ve injektif modüller, dualite, tensör çarpımları, esas ideal bölgelerinde modüller, cebirler

Haftalık Ders İzlencesi

1) Halkalar ve Homomorfizmler
2) İdealler
3) Değişmeli Halkalarda Çarpanlara Ayırma
4) Bölüm Halkaları ve Yerelleştirme
5) Polinom ve Kuvvet Serileri Halkaları
6) Polinom Halkalarında Çarpanlara Ayırma
7) Modüller
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Modül Homomorfizmleri
10) Tam Diziler
11) Serbest Modüller ve Vektör Uzayları
12) Projektif ve İnjektif Modüller
13) Hom and Dualite
14) Tensör Çarpımları
15) Esas İdeal Bölgelerinde Modüller
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- J. B. Fraleigh, A first course in abstract algebra, New York, 2003.
2- T. W. Hungerford, Algebra, Springer-Verlag New York, 1974.
3- N. Aydın, H. Kandamar, Soyut Cebir.
4- I. N. Herstein, Topics in Algebra, 1976.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Bireysel Çalışma
6) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

40%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

80%

Ödev

2

20%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte