>

Fen Bilimleri Öğretiminde Düşünme Becerileri

Fen Bilgisi Öğretmenliği

Fen Bilimleri Enstitüsü
Yüksek lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Fen Bilimleri Öğretiminde Düşünme Becerileri FBO122 Seçmeli Yüksek lisans 1 Güz 8

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Elif ÖZATA YÜCEL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Ortaokul fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan düşünme becerilerinin (analitik düşünme, eleştirel düşünme, problem çözme, karar verme, bilimsel yaratıcılık) fen bilimleri dersi içerisindeki önemini tartışır.
2) Öğrencilere fizik, kimya ve biyolojiyle ilgili temel kavramların öğretiminde ve öğrencilerin değerlendirilmesinde kullanacakları yöntem ve teknikleri seçerken düşünme becerilerinin gelişimini dikkate alır.
3) Öğrencilerine fizik, kimya ve biyolojiyle ilgili temel kavramları kazandırırken, eş zamanlı olarak düşünme becerilerini de geliştirebilecek öğretim etkinlikleri tasarlar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek               Orta     Düşük    
2   Düşük Düşük Düşük                 Düşük    
3   Orta Orta Orta Düşük               Orta    

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Düşünme becerileri ve bu becerilerin önemi. Fen bilimleri öğretim programında düşünme becerilerinin yeri. Fizik, kimya ve biyoloji kavramlarının öğretiminde, analitik düşünme, eleştirel düşünme, problem çözme, karar verme, bilimsel yaratıcılık becerilerinin yeri. Bu becerilerin geliştirilmesine yönelik kullanılabilecek yöntem ve teknikler. Düşünme becerilerinin gelişim düzeyinin belirlenmesinde kullanılabilecek değerlendirme araçları. Ulusal ve uluslararası sınavlardaki fen bilimleri sorularının düşünme becerileri bağlamında değerlendirilmesi. Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarının düşünme becerileri bağlamında değerlendirilmesi.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Düşünme ve düşünme becerilerinin kapsamı; ortaokul fen bilimleri dersi öğretim programında düşünme becerileri
2) Analitik düşünme becerisi
3) Eleştirel düşünme becerisi
4) Karar verme becerisi
5) .
6) .
7) Düşünme becerilerinin geliştirilmesinde kullanılabilecek yöntem ve teknikler.
8) Arasınav
9) Düşünme becerilerinin gelişiminin değerlendirilmesinde kullanılabilecek yöntem ve teknikler.
10) Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarının düşünme becerileri bağlamında değerlendirilmesi.
11) Ulusal (LGS, vb.) ve uluslararası (TIMSS, PISA, vb.) sınavlardaki fen bilimleri sorularının, düşünme becerileri bağlamında değerlendirilmesi.
12) Seçilen fizik kavramının öğretiminde, düşünme becerilerinin de dikkate alındığı etkinlik planlama ve sunma.
13) Seçilen kimya kavramının öğretiminde, düşünme becerilerinin de dikkate alındığı etkinlik planlama ve sunma
14) Seçilen biyoloji kavramının öğretiminde, düşünme becerilerinin de dikkate alındığı etkinlik planlama ve sunma
15) Dersin genel değerlendirmesi
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Fisher, R. 2005. Teaching Thinking (2nd edition). London: Continuuum Books.
2- Sternberg, R.J. ve Grigorenko, E. 2004. Successful intelligence in the classroom. Theory Into Practice.43 (4), 274-280
3- Susan M. Brookhart (2010). How to Assess Higher-Order Thinking Skills in Your Classroom. ASCD book.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte