>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Küresel Sosyolojik Bakış SSM538 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 7

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Hasan YAZICI

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, küresel ve yerel şartlara ilişkin aşağıda sıralanan kabiliyet ve becerileri kazanmış olacaklardır.
2) Küresel ve yerel şartlara ilişkin teorik çerçeveler ışığında ileri, gelişmiş düzeyde bilgi, pratik, ufuklu sosyolojik bir bakış açısıyla anlama ve analiz etme becerisi
3) Literatür incelemesi, veri analizi yoluyla ele edilen araştırma yetenekleri, seminer raporu, sınavlar ve makaleler yoluyla geliştirilen siyasî, sosyal ve ekonomik ilişkileri karşılaştırma ve yazma yeteneği
4) Küresel ve yerel sorunların ve tartışmaların arkasında yatan temel toplumsal etkenleri anlama, tanımlama ve eleştirel yaklaşma yeteneğinin lisansüstü eğitimleri süresince yapılan seminer sunumlarıyla sunum becerisinin kazandırılması, tartışmalar ile öğrencilerin akademik ve entelektüel tartışmalara müdahil olma yeteneklerinin geliştirilmesi
5) Bilgiyi güncel olaylara uygulama ve siyasî olayları analitik bir bakış açısı ile sistematik ve tutarlı biçimde değerlendirme becerisi.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Derste küresel ve yerel sosyoloji alanındaki birçok teorik, temel konu ve uygulama incelenecektir. Disiplinler arası perspektiften lisansüstü incelemelere ve temel teorik kaynaklara dayalı güncel ve stratejik mesele, problem, ihtiyaç tartışılacaktır. Dersin odak noktası temel şartlar, ihtiyaçlar, hedeflerdir. Öğrencilere herhangi bir şekilde hayatın temel yönleri üzerine araştırma yapmak, ortaya çıkan bulguları yorumlamak ve değerlendirmek için disiplinler arası kapsamlı bilgi, yeti ve güven elde etme fırsatı verilecektir. Sosyal, siyasî ve ekonomik dinamikler ve süreçlerden kaynaklardan şartlara dayalı, esnek olarak seçilen temel kavramlara uzanan güncel meselelere yönelik çalışmalar hakkında iyi temellendirilmiş teorik bilgiyi uygulama ve geliştirme çalışmaları yapılacaktır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tanıtım
2) Küresel köy, kültür şoku
3) Hürriyet, eşitlik, ırk, kölelik, idam cezası
4) Sağlık, nüfus artışı, doğum, yaşama beklentisi, yaşlılık, ölüm
5) Evlilik, evlilik biçimi, zayıf aile, gebelik önleyici kullanımı, fuhuş, HIV/AİDS’e yakalanan yetişkinler, kadınların gücü, ev işleri
6) Yumuşak otoritercilik, planlı refah
7) Sınav
8) İleri teknoloji, değişim, modernizm, ilerleme, bilişim devrimi
9) Ekonomik gelişme, gelir eşitsizliği, tarım ve hizmet sektöründe çalışanların durumu, çocuk işçiler
10) İslam’ın Hıristiyanlığın Hinduizm’in Budizm’in küresel görünümü
11) Medya, okumamışlığın küresel görünümü, dil
12) Siyasi hürriyetler teşkilatlar
13) İnternet kullanıcıları, kırsal-kentsel ayırımı
14) Genel değerlendirme

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Sosyoloji, John J. Macionis, Çev. Prof. Dr. Vildan Akan
2- Global Bir Bakışla Politik Sosyoloji, Sarıbay, A. Y., Everest Yayınları Global Yerel Ekseninde Türkiye, Keyman, E. Fuat ve Ali Yaşar Sarıbay (Der.) Değişim, Küreselleşme, Gencay Şaylan Türk Kültürünün Gelişme Çağları I, Bahaeddin Ögel Türk Kültürünün Gelişme Çağları II, Bahaeddin Ögel Türk Milli Kültürü, Prof. Dr. İbrahim Kafesoğlu

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Beyin Fırtınası
6) Bireysel Çalışma
7) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte