>

Film, Edebiyat ve Dizilerde Ütopya ve Distopyalar

Radyo Televizyon ve Sinema

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yüksek lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Film, Edebiyat ve Dizilerde Ütopya ve Distopyalar RTS142 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 7

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Dilek ÖZHAN KOÇAK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Öğrenciler ütopya düşüncesi ve kavramını bilirler.
2) Öğrenciler klasik ütopyacıların eserlerini tartışırlar.
3) Öğrenciler ütopyanın geçmişten günümüze nasıl distopyaya dönüştüğünü anlarlar.
4) Öğrenciler ütopik ve distopik bilimkurgu türlerini örneklerle karşılaştırırlar ve edebiyat, sinema ve dizilerde distopik anlatı türlerinin birer toplum eleştirisi olduğunu çözümlerler.
5) • Öğrenciler teknolojik gelişmeler ve distopya arasındaki temel bağı kavrarlar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Orta Orta Orta Orta Orta
2 Orta Orta Orta Orta Orta Orta
3 Orta Orta Orta Orta Orta Orta
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

YOK

Dersin İçeriği

Tarih boyunca “ütopya” daha iyi bir yaşam isteğinden kaynaklanan hayali düzene verilen bir isimdir. Distopya ise başlangıç ideali olarak ütopya olmasına rağmen, özellikle on dokuzuncu yüzyıldaki teknolojik gelişmelerin doğurduğu belirsiz geleceğe duyulan kaygının yarattığı karanlık geleceği tanımlar. Distopyalarda ana tema, teknolojik üstünlüğü elinde tutan otoriter yönetimlerin kurması muhtemel düzeni ve bu düzenin içinde yaşayan insanların olası karanlık dünyalardaki yaşam deneyimleridir. Bu ders Thomas More’un Ütopya’sından günümüze ütopyanın distopyaya dönüşüm sürecini edebiyat, sinema ve dizilerdeki örnekleriyle birlikte eleştirel bir perspektifle inceleyecektir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Ütopya düşüncesi ve Thomas More
2) Klasik ütopyacılar ve eserleri
3) Klasik ütopyaların ortak özellikleri
4) Distopyanın temellerindeki siyasi ve toplumsal gelişmeler
5) Bilimkurgu türünün ortaya çıkışı
6) Bilimkurgu türünde ütopyalar ve distopyalar
7) Ara sınav
8) Distopik sinema, edebi anlatı ve dizilerden örneklerle öğrencilerin yapacakları sunum ve tartışmalar.
9) Distopik sinema, edebi anlatı ve dizilerden örneklerle öğrencilerin yapacakları sunum ve tartışmalar.
10) Distopik sinema, edebi anlatı ve dizilerden örneklerle öğrencilerin yapacakları sunum ve tartışmalar.
11) Distopik sinema, edebi anlatı ve dizilerden örneklerle öğrencilerin yapacakları sunum ve tartışmalar.
12) Distopik sinema, edebi anlatı ve dizilerden örneklerle öğrencilerin yapacakları sunum ve tartışmalar.
13) Distopik sinema, edebi anlatı ve dizilerden örneklerle öğrencilerin yapacakları sunum ve tartışmalar.
14) Distopik sinema, edebi anlatı ve dizilerden örneklerle öğrencilerin yapacakları sunum ve tartışmalar.
15) Final

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Krishan Kumar, Modern Zamanlarda Ütopya ve Karşıütopya, Kalkedon Yayınları, 2018
2- Bernhard Roloff, Georg Seesslen, Ütopik Sinema, İstanbul: Alan Yayıncılık, 1995
3- Michael D. Gordin, Helen Tilley, Gyan Prakash, Ütopya-Distopya: Tarihsel Olasılığın Koşulları, Koç Üniversitesi Yayınları, 2017
4- Ünsal Oskay, Çağdaş Fantazya, İstanbul: İnkilap Yayınları, 2014
5- Ütopya (T. More), Yeni Atlantis (Bacon), Devlet (Platon), Güneş Ülkesi (Campanella), Biz (Y. Zamyatin), Cesur Yeni Dünya (A. Huxley), 1984 (G. Orwell).
6- Michele Riot-Sarcey, Thomas Bouchet, Antoine Picon, Ütopyalar Sözlüğü, Sel Yayıncılık, 2003.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ödev Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte