>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Kelâm Metodolojisi Ve Literatürü TIB139 Seçmeli Yüksek lisans 1 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Recai ÇETRES

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Kelamcıların kullandıkları yöntemleri tanıma
2) Metinlerin metodik olarak dikkate alınmak suretiyle karşılaştırabilmesi
3) Literatürün bir bütün olarak tanınması
4) İlk dönem ve son dönem metinlerinin özelliklerini tanıma ve kıyas edebilme
5) Kelam ilminin geçirdiği metodik dönüşümün takip edilebilmesi

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
2 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
3 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
4 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
5 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İslami İlimlerde Metodoloji Sorunu

Dersin İçeriği

Temel kelam metinlerinden istinbat edilen metotların incelenmesi

Haftalık Ders İzlencesi

1) İlk İhtilaflar: İmamet ve Kader
2) İlk İtikadi Fırkalar: Hariciyye ve Şia
3) Hariciyye ve Şia’nın Oluşumdaki Siyasi Olaylar
4) İlk Meseleler: Kader, Kelâm, Büyük Günah İşleyenin Durumu
5) İlk Hariciyye (Muhakkime-i Ula)
6) İlk Şia Fırkalaşması ve Muhtar Es-Sekafî
7) Ilımlı Bir Yorum: Mürcie
8) Ara Sınav
9) İnancın Akılcı Yorumu: Mutezile
10) Mutezile’nin Teşekkül Süreci ve Basra Okulu
11) Bağdat Mutezilesi: Alimler ve Meseleler
12) Karşılaştırmalı Bir Okuma: Kadere Dair İki Risale (Hasan el-Basri ve İbnü’l-Hanefiyye)
13) Ehli-İ Hadis ve Mutezile Etkileşimi: Reddiye Literatürü
14) Ehl-i Sünnet Kelamının Gelişim Evreleri
15) yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Beyin Fırtınası
5) Bireysel Çalışma
6) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

20%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ödev

2

70%

Sunum/Seminer Hazırlama

1

30%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte