>

Klasik İslam Mezhepleri Tarihi Metinleri

Temel İslam Bilimleri

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Yüksek lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Klasik İslam Mezhepleri Tarihi Metinleri TIB140 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 7

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Kadir GÖMBEYAZ
Dr. Öğr. Üyesi Recai ÇETRES

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Klasik İslam mezhepleri tarihi metinlerini tanır
1) Klasik İslam mezhepleri tarihi metinlerini tanır
1) Klasik İslam mezhepleri tarihi metinlerini tanır
2) Klasik kelam metinlerini kendi orijinal dilinde okuyabilir.
2) Klasik kelam metinlerini kendi orijinal dilinde okuyabilir.
2) Klasik kelam metinlerini kendi orijinal dilinde okuyabilir.
3) Klasik İslam MezhepleriTarihi metinlerinin sistematiğini kavrar.
3) Klasik İslam MezhepleriTarihi metinlerinin sistematiğini kavrar.
3) Klasik İslam MezhepleriTarihi metinlerinin sistematiğini kavrar.
4) Klasik İslam mezhepleri tarihi metinlerinde ele alınan konuları tanır ve nasıl ortaya konulduğuna dair bilgi sahibi olur
4) Klasik İslam mezhepleri tarihi metinlerinde ele alınan konuları tanır ve nasıl ortaya konulduğuna dair bilgi sahibi olur
4) Klasik İslam mezhepleri tarihi metinlerinde ele alınan konuları tanır ve nasıl ortaya konulduğuna dair bilgi sahibi olur
5) Farklı mezhebî aidiyete sahip müelliflerin yazdıkları İslam mezhepleri tarihi metinlerinin arsındaki farklılıkları farkeder.
5) Farklı mezhebî aidiyete sahip müelliflerin yazdıkları İslam mezhepleri tarihi metinlerinin arsındaki farklılıkları farkeder.
5) Farklı mezhebî aidiyete sahip müelliflerin yazdıkları İslam mezhepleri tarihi metinlerinin arsındaki farklılıkları farkeder.
6) Klasik İslam Mezhepleri tarihi metinleri üzerinden fırak müelliflerinin düşünce dünyasına dair açıklamalarda bulunabilir.
6) Klasik İslam Mezhepleri tarihi metinleri üzerinden fırak müelliflerinin düşünce dünyasına dair açıklamalarda bulunabilir.
6) Klasik İslam Mezhepleri tarihi metinleri üzerinden fırak müelliflerinin düşünce dünyasına dair açıklamalarda bulunabilir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1                        
1                        
1   Orta Yüksek Yüksek Orta Düşük Düşük Düşük Orta Orta Orta Orta
2                        
2                        
2 Orta Orta Orta Orta Yüksek Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
3                        
3                        
3 Orta Yüksek Orta Orta Orta Orta Orta Orta Düşük Orta Orta Orta
4                        
4                        
4 Orta Düşük Orta Orta Yüksek Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
5                        
5                        
5 Orta Düşük Orta Düşük Orta Düşük Yüksek Orta Orta Orta Orta Orta
6                        
6                        
6 Orta Düşük Orta Orta Yüksek Orta Düşük Orta Orta Orta Düşük Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

İslam Mezhepleri Tarihi sahasındaki klasik eserlerden seçilen pasajlar, bunların okunması ve analizi

Haftalık Ders İzlencesi

1) Mutezili Fırak Geleneğinden Örnekler: Mesâilü’l-imâme ve Ka’bî’nin Makâlât’ından Seçme Pasajlar
2) İmam Eş'arî'nin Makâlâtu'l-İslâmiyyîn'inden Seçme Pasaj
3) Eş'arî Fırak müellifi Abdülkâhir el-Bağdadî'nin el-fark beyne'l-fırak'ından seçme pasaj
4) Şehristânî'nin el-Milel ve'n-nihal'inden seçme pasaj
5) Fahreddin er-Razi'nin İtikadatu fırakı'l-Müslimin ve'l-müşrikin'inden seçme pasajlar
6) Yemen Sünni Fırak Geleneği'nden bir örnek: Ebu Muhammed el-Yemeni'nin Kirabu's-selase ve sebîn fırka isimli eserinden seçme pasajlar
7) Doğu Hanefi Fırak Geleneği'nden Bir Örnek: Ebu Muti Mekhul en-Nesefînin Kitabu'r-redd ale'l-ehva ve'l-bida adlı eserinden seçme pasajlar
8) İsmailî Bir fırak müellifi Ebu Temmam ve Kitabu'ş-Şecere'sindeki fırak bölümünden seçme pasajlar
9) Ebu'l-Meali'nin Beyanu'l-edyan'ından seçme pasajlar
10) Şii alim İbn Şazan en-Nisaburi'nin el-İzah'ından Seçme pasajlar
11) İsmaili Müellif Ebu Hatim er-Razi'nin Kitabu'z-Zine'sindeki Fırak bölümünden seçme pasajlar
12) İmami alim Nevbahti'nin Fıraku'ş-Şia'sından seçme pasajlar
13) Zahiri alim İbn Hazm'ın el-Fasl'ından seçme pasajlar
14) Malati'nin et-Tenbih'inden seçme pasajlar
15) Gazali'nin Faysalu'l-tefrika'sından seçme pasajlar
16) Yarıyıl Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Seçme metinler

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Anlatım
3) Anlatım
4) Soru-Cevap
5) Soru-Cevap
6) Soru-Cevap
7) Tartışma
8) Tartışma
9) Tartışma
10) Beyin Fırtınası
11) Beyin Fırtınası
12) Beyin Fırtınası
13) Bireysel Çalışma
14) Bireysel Çalışma
15) Bireysel Çalışma
16) Problem Çözme
17) Problem Çözme
18) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

60%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

60%

Ödev

1

40%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

40%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte