>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Sosyal Bilimler Metodolojisi I (zorunlu) FDB101 Zorunlu Yüksek lisans 1 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Sefer YAVUZ
Doç. Dr. Ahmet Canan KARAKAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Adnan GÜRSOY

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Temel metodolojik kavramları öğrenme
2) Araştırma tekniklerini uygulayabilme
3) Metodolojik bilgiyi araştırma süreçlerinde kullanabilme
4) Araştırma etiğine uygun tutum kazanma
5) Sosyal bilimlerin toplumsal bağlamını anlamak

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1   Düşük Orta Orta Orta Düşük Orta Orta Orta Orta Orta Orta
2 Düşük Düşük Orta Orta Orta Düşük Orta Orta Orta Orta Orta Yüksek
3 Düşük Düşük Orta Orta Orta Düşük Orta Orta Orta Orta Orta Orta
4 Düşük Düşük Orta Orta Orta Düşük Orta Orta Orta Orta Orta Orta
5 Düşük Düşük Orta Orta Orta Düşük Orta Orta Orta Orta Orta Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Eğitim Felsefesi

Dersin İçeriği

Sosyal bilimsel çalışmaların izlemesi gereken yöntem ve prosedürler hem teorik hem teknik boyutuyla son derece önemlidir. Bu açıdan sosyal bilim literatürünün önemli bir bölümünü, araştırma yöntem ve teknikleri üzerine geliştirilen çalışmalar oluşmaktadır. Diğer yandan yöntem konusu, sadece araştırma süreçlerinde uyulması gereken kurallar ve prosedürlerle sınırlı olmayıp, sosyal gerçeklikle ilişki kurmanın teorik, etik ve ontolojik içeriğini de içermektedir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Giriş, Kaynaklar, İzlence
2) Felsefe, Bilim ve Toplum İlişkisi
3) Aydınlanma, Pozitivizm ve Modernite I
4) Aydınlanma, Pozitivizm ve Modernite II
5) Doğa Bilimleri ve Sosyal Bilimler Arasındaki Farklılıklar
6) Din Bilim İlişkisi
7) Arasınav
8) Temel Bilimsel Yaklaşımlar: Pozitivist Yaklaşım
9) Temel Bilimsel Yaklaşımlar: Yorumlayıcı Yaklaşım
10) Temel Bilimsel Yaklaşımlar: Eleştirel Yaklaşım
11) Pozitivizme ve Empirizme Yönelik Eleştiriler-I: Eleştirel Akılcılık ve Karl Popper
12) Pozitivizme ve Empirizme Yönelik Eleştiriler-II: Thomas Kuhn ve Görüşleri
13) Pozitivizme ve Empirizme Yönelik Eleştiriler-IV: P. Feyerabend ve Epistemolojik Anarşizm
14) Pozitivizme ve Empirizme Yönelik Eleştiriler-V: Eleştirel Teori, Frankfurt Okulu ve Habermas
15) Genel Değerlendirme
16) Final

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Aydın, M.(2010). Bilgi Sosyolojisi, Açılım Kitap, İstanbul.
2- Aron, R.(1994).Sosyolojik Düşüncenin Evreleri,(Çev: K. Alemdar),Bilgi Yayınları, İstanbul.
3- Berger, L.P. ve Luckman, T. (2008).Gerçekliğin Sosyal İnşası, (Çev: V. S. Öğütle), Paradigma Yayınları, İstanbul.
4- Çiğdem, A. (2003). Aydınlanma Düşüncesi, İletişim Yayınları, İstanbul.
5- Demir, Ö. (2000). Bilim Felsefesi,Vadi Yayınları,Ankara.
6- Feyerabend, K. P.(1991). Yönteme Hayır; Bir Anarşist Bilgi Kuramının Ana Hatları, Ara Yayınları, İstanbul.
7- Hekman, S.(1999). Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul.
8- Şimşek, Mehmet E.( 2016). Modernite, Postmodernite ve Bauman, Belge Yay., İstannbul.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte