>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Toplum Ruh Sağlığı RPH525 Seçmeli Yüksek lisans 1 Güz 6

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Rahime AYDIN ER

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Toplum ruh sağlığının tanımı, tarihçesini öğrenebilme
2) Türkiye'de ruh sağlığı epidemiyolojisi ve ruh sağlığı hizmetleri tanımlayabilme
3) Toplum ruh sağlığı hemşireliğini tanımlayabilme
4) Psikiyatrik rehabilitasyonu tanımlayabilme
5) TRS Merkezlerinin ülkemizdeki uygulamalarını anlatabilme

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5
Öğrenme Kazanımları
1 Orta       Orta
2 Orta        
3 Yüksek       Orta
4         Orta
5 Orta       Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

.

Dersin İçeriği

Bireyin toplum içinde kendisiyle ve çevresiyle sürekli bir denge ve uyum içinde olmasını sağlayan, ruh sağlığı bozulduğunda toplum içinde bakım ve tedavisini içeren hizmetleri öğrenciye sunan bir derstir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dersin tanıtımı: Amaç ve öğrenme çıktıları, değerlendirme ölçütleri Temel kavramlar: Ruh Sağlığı, psikiyatri, ruh Sağlığının Ölçütleri
2) Psikiyatrinin tarihçesi
3) Türk psikiyatri tarihi: Osmanlı ve Cumhuriyet sonrası dönem
4) Psikiyatri hemşireliğinin tarihçesi
5) Toplum ruh sağlığı hizmetlerinin tarihçesi ve gelişimi
6) Toplum ruh sağlığını etkileyen faktörler
7) Ruh sağlığı hizmetleri sunum modelleri
8) Dünya ülkelerinden örneklerle toplum ruh sağlığı hizmetleri: İtalya, İngiltere, Amerika
9) Dünya ülkelerinden örneklerle toplum ruh sağlığı hizmetleri: Finlandiya, Almanya, Hollanda, Fransa
10) Türkiye’de toplum ruh sağlığı hizmetleri Yasal Mevzuat: Ruh Sağlığı Politikası, Ulusal Ruh Sağlığı Eylem Planı, TRSM Yönergesi, Ruh Sağlığı Yasa Tasarısı Taslağı
11) Türkiye’de toplum ruh sağlığı merkezleri
12) Toplum ruh sağlığı merkezi alan çalışması
13) Toplum ruh sağlığı merkezi alan çalışması
14) Toplum ruh sağlığı hemşireliği / Toplum ruh sağlığı hizmetlerinde psikiyatri hemşireliği
15) .

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Bag B (2012) Toplum Ruh Sağlığı Merkezlerinde Hemşirenin Rolü: İngiltere Örneği Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4):465-485.
2- Akarçay D (2013). Türkiye’de Yürütülen Ruh Sağlığı Hizmetleri Politikalarının Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sağlık Kurumları Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
3- Ruh Sağlığını Güçlendirme. Kavramlar, Kanıtlar, Uygulamalar. Çeviri Editörleri Okan Taycan, Bülent Coşkun. Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları, Ankara, 2020.
4- Tükel R (2020). Dünden bugüne toplum ruh sağlığı hizmetleri: Nasıldı nasıl olmalı? Toplum ve Hekim. 35(3): 165-178.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Grup Çalışması
6) Beyin Fırtınası
7) Örnek Olay
8) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ödev Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

Var