>

Yerkabuğu Süreksizlikleri, Planlama ve Yapılaşma

Mimarlık

Fen Bilimleri Enstitüsü
Doktora
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Yerkabuğu Süreksizlikleri, Planlama ve Yapılaşma MIM611 Seçmeli Doktora 1 Güz 8

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Nevnihal ERDOĞAN
Dr. Öğr. Üyesi (DOÇ. DR) BÜLENT DOĞAN
Dr. Öğr. Üyesi Esin ÖZDEMİR ULUTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Ders işleyeşinde; hem %80 teorik, %20 de saha çalışmasından oluşacak olup, konu ile ilgili güncel makaleler, yürütülmekte olan yerkabuğu fizibilite projeleri, yapılaşma ölçeğinde yer süreksizliklerini tanımlayan raporlar ve muhtelif ulusal ve uluslararası kitaplar, kullanılacaktır.
2) Yerkabuğunun genel olarak tanınmasını sağlar.
3) Mimari ve Planlamada kullanılacak alanının, süreksizlik özelliklerinin anlaşılmasını sağlar.
4) Yapılaşma alanlarındaki, zemin ve yer süreksizliklerinin neden olacağı sorunları belirtir.
5) Teorik ve Örnek uygulamaların tanıtımı şeklinde olup, bu uygulamalardaki parametrelerin hem anlaşılması, hem de yapılaşmada hangi anlamı ifade ettiğini, Ders notları, Dünya’daki muhtelif yapıtaşları kullanımlarının da belirtilmesinden ile oluşacaktır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük Orta Orta Düşük Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Orta Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Orta Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Orta Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Yapılaşma veya yapılaşma planlaması yapılacak alanlarda makro, mikro yerkabağu süreksizliklerinin (aktif faylar, yer kütle hareketleri, yeraltısuyu etkileri, deformasyona uğramış coğrafya ve anlamı, vb) boyutu ve bunların yapılaşmaya olabilecek olumsuz etkileri ve bu etkilerinin giderilme yöntemleri ile birlikte alternatif yapılaşma alanlarının önerilmesini içerir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Yerkabuğunun tanımı ve genel jeolojik ve jeofiziksel özellikleri
2) Yerkabuğunu oluşturan Kayaçlar ve özellikleri
3) Metamorfik kayaçlar ve oluşum şekilleri
4) Magmatik kayaçlar ve oluşum şekilleri
5) Sedimanter (Tortul) kayaçlar ve oluşum şekilleri
6) Mühendislik jeolojisi yöntemleri
7) Arasınav
8) Yerkabuğu süreksizliklerinin tanımlanması ve jeolojik jeofiziksel yöntemler ile belirlenmesi
9) Yeraltı jeolojisi, yüzey jeolojisi ve süreksizlik haritalarının kullanılması ve değerlendirilmesi
10) Yeraltı ve yerüstü suları ve yapılaşma alanı ilişkisi
11) Aktif fay bölgelerinin tanımlanması
12) Yer kütle hareketleri ve nedenleri
13) Yerin belirli derinliğindeki muhtelif süreksizlik bölgelerinin jeofiziksel yöntemler ile belirlenmesi
14) İklimsel faktörler ve yapılaşma coğrafyasının ilişkisi
15) Harita kavramı ve sayısal harita programlarının temel özellikleri
16) Genel değerlendirmeler ve karşılıklı soru cevap tartışması

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Gall, V., Zaw Soe Oo, 2011. Quality and Risk Management Considerations for Very Shallow Soft Ground Conventional Tunneling in Urban Settings, World Tunnel Congress 2011, Helsinki, Finland.
2- Neuhuber, G., Zaw Soe Oo, 2014. Engineering Geological Observations during Construction of Caldecott 4th Tunnel State route 24, San Francisco, California, Digital Proceeding, World Tunnel Congress 2014, Iguassu Fall, Brazil.
3- Kious, Jacquelyne; Tilling, Robert I. (February 1996). "Developing the Theory". This Dynamic Earth: The Story of Plate Tectonics. Kiger, Martha, Russel, Jane (Online ed.). Reston, Virginia, USA: United States Geological Survey. ISBN 0-16-048220-8. Retrieved13 March 2009.
4- Brimhall GH, Jr, Chadwick OA, Lewis CJ, Compston W, Williams IS, Danti KJ, Dietrich WE, Power ME, Hendricks D, Bratt J. 1992. Deformational mass-transport and invasive processes in soil evolution. Science 255: 695–702
5- Ferrier KL, Kirchner JW. 2008. Effects of physical erosion on chemical denudation rates: a numerical modeling study of soil-mantled hillslopes. Earth and Planetary Science Letters 272: 591–599.
6- Kump LR, Brantley SL, Arthur MA. 2000. Chemical, weathering, atmospheric CO2, and climate. Annual Review of Earth and Planetary Sciences 28: 611–667

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Benzetim
5) Örnek Olay
6) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

20%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

30%

Ödev

2

20%

Proje

1

20%

Sunum/Seminer Hazırlama

1

20%

Alan Çalışması

2

10%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte