>

Ulus Ötesi Vatandaşlık: Avrupa'da Göç ve Kimlik

Göç Çalışmaları

Sosyal Bilimler Enstitüsü
Doktora
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Ulus Ötesi Vatandaşlık: Avrupa'da Göç ve Kimlik GOC114 Seçmeli Doktora 1 Bahar 4

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Itır ALADAĞ GÖRENTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Vatandaşlık kavramının farklı türlerini incelemek
2) Diaspora, kimlik ve aidiyet kavramlarını analiz etmek

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Avrupa İnsan Hakları Sistemi

Dersin İçeriği

20. yüzyılın başında vatandaşlık çok keskin hukuki sınırları olan ve genelde bir ulusa ve ulus devlete bağlı olarak tanımlanmış bir statüyü ifade etmekteydi. Göç hareketleri bu tanımı değiştirmiştir. Vatandaşlık, zamanla, durumlar ve koşullarla değişen ve yaşayan bir kavram halini almış; buna bağlı olarak bu hukuki statüyü işaret etmek için kullanılan terimler de çeşitlenmiş ve farklılaşmıştır. Vatandaşlık kavramının, ulus- devletin sınırları dışına uzanmasına ve dolayısıyla devlet egemenliği üzerindeki kaçınılmaz etkilerine işaret etmek üzere "ulus- ötesi vatandaşlık" kavramı sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır. Özellikle Avrupa'da göçmn kökenliler kendilerini anavatanlarından tamamen kopartmamışlar ve pek çok aidiyet biçimi oluşturmuşlardır. Vatandaşlığın bu yeni biçimi zaman zaman "çok- katmanlı" olarak tanımlanmaktadır. Diğer taraftan, kültürel arka planların ve dini bağlılıkların çeşitiliği, diasporada grup kimliğini güçlendirmiş ve buradan hareketle "farklılaştırılmış vatandaşlık" göçmen kökenli bireylerin vatandaşlık biçimlerini tanımlamada kullanılır olmuştur. Aslında, karar alıcıların bu kavramları nasıl değerlendirdiğinden ve vatandaşlık kavramından bağımsız olarak, uluslararası kamu hukuku, Avrupa Birliği hukuku ve ulusal- üstü insan hakları hukuku aynı hukuki statüdeki tüm bireyler için eşit haklar ilkesini öngörmektedir. Ancak günümüzde, Avrupa'daki göçmen kökenli vatandaşlar için uygulama her zaman ideal olan ile buluşmamaktadır.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi



Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte