>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Satranç OMP221 Seçmeli Önlisans 2 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Hamdi AYDIN
Dr. Öğr. Üyesi CEM ERKEBAY
Dr. Öğr. Üyesi Cengiz GÜNEY
Öğr. Gör. Oktay ÇETİN
Öğr. Gör. Güven ÖZAL
Öğr. Gör. Muhammed Hamdi EKİNCİ
Öğr. Gör. Muhsin İLTER
Ögr. Gör. Dr. Kerem ÇOLAK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Satrancın beyin sporu olduğunu kavrar
2) Satrançta taşların dizilişini ve hareketlerini kavrar
3) Mat etme becerisi kazanır
4) Rok kurallarını kavrar
5) Materyal kazanmayı kavrar
6) Satranç açılışlarının amacını ve ilkelerini kavrar
7) Konum değerlendirmesini ve oyun analizini yapar
8) Kazançlı oyun konumlarını görebilme becerisini kazanır

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8
Öğrenme Kazanımları
1               Yüksek
2               Yüksek
3               Yüksek
4               Yüksek
5               Yüksek
6               Yüksek
7               Yüksek
8               Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Satranç oyununun kurallarının öğretilmesi, diziliş, açılışlar, taşların işlevi, hareketleri ve çeşitli hamlelerin satranç tahtasında uygulamalı öğretilmesi.

Haftalık Ders İzlencesi

1) SATRANCA GİRİŞ *Satrancın Tarihçesi ve Yararları *Atatürk ve Satranç *Satranç Hakkında Söylenmiş Özlü Sözler *Dünyada ve Türkiye’de Satranç *Satranç Saati ve Standart Turnuva Takımı *Satranç Tahtasının Özellikleri *Yataylar ve Dikeyler *Kısa ve Uzun Çaprazlar *Karelerin Adlandırılması *Merkez Karelerin Önemi
2) SATRANÇ TAŞLARI VE HAREKETLERİ *Taşların Dizilişi *Piyonun Hareketi *Filin Hareketi *Atın Hareketi *Kalenin Hareketi *Vezirin Hareketi *Şahın Hareketi *Taşların Gücü ve Değeri
3) SALDIRILAR VE MAT *Saldırı *Açarak Saldırı *Çifte Saldırı *Şah Çekme *Açarak Şah Çekme *Çifte Şah Çekme *Saldırı Altındaki Şah *Mat *Çifte Şah ile Mat Yapma *Mat Konumları *İki Hamlelik Matlar
4) TEMEL KURALLAR VE NOTASYON *Satranç Notasyonu ve Oyunların Yazılması *Rok ve Rok Atma Kuralları *Kısa ve Uzun Rok *Geçerken Alma Kuralı *Pat ve Pat Konumları *Beraberlikler ve Konum Tekrarı *50 Hamle Kuralı
5) BASİT MATLAR VE MAT ÖRNEKLERİ *Tembel Matı *Çoban Matı *Vezir Matı *Kale Matı *İki Fil Matı *At – Fil Matı
6) ÇATAL VE ŞİŞ *Çatal ve Şiş *Salt ve Bağıl Açmaz *Salt ve Bağıl Açmazdan Taş Alma
7) Savunma Açılışları
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) PİYONLU OYUN SONU *Şahların Karşınımı *Vezire Karşı Piyon *Kaleye Karşı Piyon *Geçer Piyon *Piyonun Terfi Etmesi
10) PİYONSUZ OYUN SONU *İki Ata Karşı Şah *Vezire Karşı Kale *Vezire Karşı Fil *Vezire Karşı At *Vezire Karşı İki Fil *Vezire Karşı İki At *Kaleye Karşı Fil *Kaleye Karşı At
11) SATRANÇ AÇILIŞLARI *Açılışın Amacı *Açılış İlkeleri *Açılışların Sınıflandırılması *İspanyol Açılışı – Ruy Lopez *İtalyan Açılışı – Giuoco Piano *Vezir Gambiti *Sicilya Savunması *Fransız Savunması *Caro-Kann Savunması
12) KONUMSAL OYUN *Merkez Kareler *Açık Hatlar ve Açık Diyagonaller *Zayıf Kareler *Piyon Yapısı ve Piyon Zinciri *Geçer Piyon *Bingeç Piyon *Geri Kalmış Piyon *Hava Deliği
13) SALDIRILAR VE KOMBİNEZONLAR *Bloke Etme ve Saptırma *Savunmanın Yıkılması *Şah Kanadı Saldırısı *Vezir Kanadı Saldırısı *Mat Kombinezonları *Taş Kazanma Kombinezonları *Beraberlik Kombinezonları *Pat Kombinezonları *Sürekli Şah Çekme
14) MAT VE KOMBİNEZON PROBLEMLERİ *Mat Problemleri ve Çözümleri *Kombinezon Problemleri ve Çözümleri *Oyun Sonu Problemleri ve Çözümleri
15) BAZI ÜNLÜ OYUNLARDAN ÖRNEKLER *Captain Smith – Philidor (London, 1790) *Anderssen – Dufresne (Berlin, 1853) *Lasker – Steinitz (Moscow, 1896) *Byrne – Fischer (New York, 1956)
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Örnek Olay
5) Laboratuvar/Çalıştay


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte