>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Orta Türkçe I TDE303 Zorunlu Lisans 3 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Münevver TEKCAN
Dr. Öğr. Üyesi Serpil YAZICI ŞAHİN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Öğrenci, Harezm, Altınordu-Kıpçak ve Altınordu dönemini ve dönem eserlerini ayırt eder.
2) Bu dönemlere ait metinleri analiz eder.
3) Eklerin tarihsel gelişimini açıklar.
4) Köklerin tarihsel gelişimini açıklar.
5) Öğrenciler, Harezm ve Altınordu-Kıpçak ve Karahanlı dönemi eserlerinin dil özelliklerini karşılaştırır.
6) Öğrenciler, Karahanlı dönemi eserlerinin dil özelliklerini karşılaştırır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek       Yüksek Yüksek Yüksek      
2 Yüksek Yüksek       Yüksek Yüksek Yüksek      
3 Yüksek Yüksek       Yüksek Yüksek Yüksek      
4 Yüksek Yüksek       Yüksek Yüksek Yüksek      
5 Yüksek Yüksek       Yüksek Yüksek Yüksek      
6 Yüksek Yüksek       Yüksek Yüksek Yüksek      

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Tarihî Türk yazı dillerinin yayılma sahalarını ve eserlerini, bu eserlerin Türk kültürü açısından yerini ve önemini ve Orta Türkçe dönemi eserlerinin Türk dili tarihi içindeki durumu kavratılır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Orta Türkçe dönemi, Karahanlı sahası eserleri.
2) Divanü Lügati’t-Türk’ün Türk Dili ve Kültürü açısından önemi
3) Karahanlı Dönemi ve eserlerinin dil özellikleri.
4) Divanü Lügati’t Türk
5) Divanü Lügati’t Türk
6) Divanü Lügati’t Türk
7) Divanü'l-lügati't Türk
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Kutadgu Bilig
10) Kutadgu Bilig
11) Kutadgu Bilig
12) Kutadgu Bilig
13) Tartışma
14) Tartışma
15) Tartışma
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Atalay, Besim, Divanü Lûgat-it Türk Tercümesi, c. 1, Alâeddin Kıral Basımevi, Ankara, 1939, XXXVI+530 s.
2- ………., Besim, Divanü Lûgat-it Türk Tercümesi, c. 2, Alâeddin Kıral Basımevi, Ankara, 1940, 336 s + 1 harita.
3- ………., Besim, Divanü Lûgat-it Türk Tercümesi, c. 3, Alâeddin Kıral Basımevi, Ankara, 1941, 452 s.
4- Arat, Reşid Rahmeti; Kutadgu Bilig indeks, 1964 ; haz. Kemal Eraslan, Osman F. Sertkaya, Nuri Yüce. Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, 1979.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte