>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Çağatayca I TDE403 Zorunlu Lisans 4 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Münevver TEKCAN
Dr. Öğr. Üyesi Serpil YAZICI ŞAHİN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Türk Dilinin doğu sahasında gelişen Çağatay Türkçesinin belli başlı temsilcilerini tanır.
2) Bu dönemde verilen eserlerini özetler.
3) Bu dönemde verilen eserlerin dil özelliklerini, sahasını özetler.
4) Eklerin tarihsel gelişimini açıklar.
5) Köklerin tarihsel gelişimini açıklar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1   Yüksek     Yüksek Yüksek          
2 Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek          
3 Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek          
4 Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek          
5 Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek          

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Doğu Türk yazı dilinin gelişmesi ve dönemlerini değerlendirir ve Çağatay Türkçesi ile verilen orijinal şiir ve nesir örneklerini inceler.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Çağatay Türkçesinin Dönemleri
2) Çağatay Türkçesinin Dönemleri
3) Çağatay Türkçesinin Genel Dil Özellikleri
4) Çağatay Türkçesinin Genel Dil Özellikleri
5) Muhakemetü’l Lügateyn
6) Muhakemetü’l Lügateyn
7) Muhakemetü’l Lügateyn
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Baburname
10) Baburname
11) Bayram Han'ın Türkçe Divanı
12) Bayram Han'ın Türkçe Divanı
13) Tartışma
14) Çağatay Dönemi hakkında Genel hatırlatmalar
15) Metin çözümleme
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Arat, Reşit Rahmeti; Baburnâme: Babur'un Hatıratı, Zahirüddin Babür Muhammed b. Ömer Babür, 2. bs. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara 1985.
2- Ali Şir Nevai, Muhakemet-ül-Lugateyn trc. İshak Rafet Işıtman, TDK Yay., Ankara 1941. TDK Yay., Ankara 1996.
3- Tekcan, Münevver; Bayram Han’ın Türkçe Divanı, Beşir Kitabevi, İstanbul 2007.
4- Eckmann, Janos Çağatayca El Kitabı; çev. Günay Karaağaç, İstanbul : İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 1988.
5- Eckmann, Janos, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar, Haz. O. Fikri Sertkaya, İstanbul.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte