>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Sözlük Bilimi I TDE423 Seçmeli Lisans 4 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Münevver TEKCAN
Dr. Öğr. Üyesi Serpil YAZICI ŞAHİN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Sözlükçülüğün tarihî gelişimini özetler.
2) Türk dilinin sözlüklerini ayırt eder.
3) Sözlük, sözlük türleri ve sözlük çalışmalarını karşılaştırır.
4) Sözlük hazırlama yöntemlerini belirler.
5) Sözlük hazırlar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek          
2 Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek          
3 Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek          
4 Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek          
5 Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek          

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Sözlükçülüğün tarihî gelişimi hakkında bilgi verilir ve Türk dilinin sözlüklerini tanıtılır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Sözlükbilimin tanımı ve tarihsel seyri
2) Sözlük, sözlük türleri ve sözlük çalışmaları
3) Sözlük hazırlama yöntemleri
4) Sözlük türleri
5) Bir ya da birden fazla dilin söz varlığının işlendiği sözlükler
6) Tek dilli sözlükler
7) Zamandaş dildeki birimlerin anlamının verildiği eserler
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Kelimelerin kökenini ve dile giriş tarihini gösteren eserler
10) Çok dilli sözlükler:
11) Alfabetik sıranın esas alındığı sözlükler
12) Kavram (ya da kavram alanı ) sözlükleri
13) Ele alınan söz varlığının niteliğine göre yapılan sözlükler
14) Genel sözlükler.
15) Genel sözlükler
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Türkçe Sözlük I-II, TDK Yay. Ankara 1998.
2- Hasan Eren, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, Ankara 1999.
3- Andre Tietze, Tarihi ve Etimolojik Türkiye Türkçesi Lugati,
4- Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, Tıpkıbasım, 2009. TDK Yayınları.
5- Sir Gerard Clauson, An Etimological Dictionary of Pre-thirteenth-Centrury Turkish, Oxford, 1972.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte